لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۰

«اختلال ۱۱ روزه» در صادرات ایران به هند


مقام‌های ایرانی در واکنش به گزارش روز سه‌شنبه خبرگزاری رویترز، مبنی بر توقف ۱۱ روزه صادرات ایران به هند سرگردانی کشتی‌های نفتی و کانتینری به خاطر مشکلات بیمه‌ای، اعلام کردند که مشکل بیمه حل شده است و صادرات ادامه دارد.

با این حال هنوز مقام‌های هندی حل مشکل بیمه توسط ایران را تایید نکرده‌اند.

مینا صدیق نوحی معاون بیمه‌های اتکایی و امور بین‌الملل بیمه مرکزی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم درباره آخرین وضعیت پرونده بیمه‌های ایرانی در مبادلات تجاری ایران و هند، اظهار داشت: «شرکت‌های بیمه کیش و قشم سه هفته قبل به طرف هندی معرفی شده و مورد تأیید وزارت دریانوردی هند قرار گرفته‌اند و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد.»

خبرگزاری رویترز سه شنبه ۱۶ مهرماه گزارش داد که مدت اعتبار ارائه شده از طرف دولت هند برای موسسه بیمه متقابل کیش و بیمه معلم ایران جهت پوشش خدمات بیمه‌ای کشتی‌ها و نفتکش‌ها از ۵ مهرماه به سر آمده و به این خاطر سه نفتکش ایرانی به خاطر مشکل بیمه اجازه ورود به بندرهای هند را پیدا نکرده‌اند.

این گزارش همچنین به سرگردان شدن چندین کشتی کانتینری دیگر در بندر عباس به خاطر مشکل بیمه خبر داد، چرا که دولت هند پس از ۱۱ روز اتمام اعتبار سه ماهه ارائه شده به شرکت‌های بیمه ایران، هنوز اقدامی برای تمدید صلاحیت بیمه‌گران ایرانی انجام نداده است.

به گزارش واحد مرکزی خبر، خانم مینا صدیق معاون بیمه‌های اتکایی و بین‌الملل بیمه مرکزی نیز روز چهارشنبه اعلام کرد که هند اعتبار شرکت‌های بیمه کیش و قشم را تایید کرده است.

در همین زمینه رضا عباس قلی مدیرکل دفتر بازرگانی آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت به خبرگزاری تسنیم گفته است که علت اصلی بروز مشکل در مبادلات تجاری ایران و هند ناشی از عدم معرفی شرکت بیمه ایرانی به طرف هندی است؛ به گفته وی وزیر اقتصاد باید با ارسال نامه‌ای به طرف هندی شرکت بیمه مذکور را معرفی کند.

طبق آنچه از سوی این مقام مسئول اعلام شده کشور هند از چندماه گذشته درخواست‌هایی را مبنی بر ورود چند شرکت خارجی برای بیمه نمودن شناورهایی که بین دو کشور در حال رفت و آمد هستند مطرح کرده بود که در ‌‌نهایت ایران این پیشنهاد را نپذیرفت و سه ماه از هند فرصت گرفت تا شرکت بیمه ایرانی مورد نظر خود را به آنها معرفی نماید.

رویترز می‌نویسد که هند نفت وارداتی از ایران را توسط نفتکش‌های متعلق به ایران و بیمه ایرانی‌ها وارد می‌کنند. صادرات محصولات غبر نفتی هند به ایران نیز از طریق شرکت‌های کشتیرانی «حافظ دریا» و «سفیران پیام دریا» انجام می‌شود.

ایران بعد از اعمال تحریم‌های اروپا علیه برنامه هسته‌ای این کشور در اول ژوئیه سال گذشته، با مشکل بیمه مواجه شد. ۹۵ درصد انواع بیمه نامه‌های کشتی‌ها و نفتکش‌ها در جهان توسط شرکت‌های بیمه اروپایی انجام می‌شود، اما این شرکت‌ها به خاطر تحریم‌ها از همکاری خود با ایران منع شده‌اند.
XS
SM
MD
LG