لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۴

۴٫۵ میلیارد یورو برای راه‌آهن اصفهان اهواز


بعد از چندین سال سکون در صنعت راه آهن ایران پس از توافق هسته‌ای خبرهای بسیاری از قراردادهای جدید در این صنعت شنیده می‌شود یکی از این خبرها به سفر هیات بلندپایه کره‌ جنوبی به ایران باز می‌گردد در این سفر طرف‌های ایرانی و کره‌ای برای مشارکت در ساخت را آهن اصفهان اهواز به توافق رسیده‌اند.

در میان تفاهم‌نامه‌های همکاری‌ای که بین ایران و کره جنوبی به امضا رسیده، بزرگ‌ترین آن، قرارداد مربوط به راه‌آهن اصفهان -اهواز است که اعتبار مورد نیاز برای اجرایی شدن آن ۴٫۵ میلیارد یورو برآورد شده است.

علی نورزاد معاون وزیر راه و شهرسازی گفته است: «با حضور هیاتی از کشور کره الحاقیه تفاهم‌نامه ساخت راه‌آهن اصفهان-اهواز به طول ۵۴۰ کیلومتر به عنوان بزرگترین قرارداد منعقده در این سفر، به امضا طرفین رسید. برآورد اولیه ساخت این خط آهن ۴٫۵ میلیارد یورو است که در این الحاقیه مقرر شد طرف کره‌ای ظرف مدت چهار ماه از روز امضای آن طراحی مفهومی، مطالعات امکان‌سنجی، پیشنهاد مدل تأمین مالی پروژه را ارائه کند. در صورت تصویب مدل تأمین مالی ارائه شده، طرف کره‌ای موظف است تا ظرف مدت شش ماه طراحی پایه به کارفرما ارائه دهد.»

هم‌اکنون یکی از بزرگترین مشکلات در صنعت ریلی ایران تأمین منابع مالی برای توسعه و بهسازی خطوط ریلی ایران است.

در این باره علی نورزاد توضیح داده است: «همکاری با هیات کره‌ای منوط به تصویب بسته تأمین منابع مالی طرح ظرف چهار ماه است با تأیید طراحی پایه، مشخصات اصلی طرح نهایی می‌شود و اسناد مناقصه در دو حوزه داخلی و بین‌الملل یعنی در بخش‌های ساخت و تأمین کالای مورد نیاز در پروژه به منظور برگزاری مناقصه آماده خواهد شد.»

با اجرای این طرح فاصله ریلی بین دو استان خوزستان و اصفهان ۴۵۰ کیلومتر کاهش خواهد یافت.

علی نورزاد معاون وزیر راه و شهرسازی گفته است: «افزایش قابل ملاحظه ظرفیت حمل بار و مسافر بین این دو استان و مناطق مرکزی کشور، کاهش تنگنای ظرفیتی محور جنوب و افزایش بهره‌وری کل شبکه ریلی کشور، تحت پوشش قرار دادن استان چهار محال و بختیاری ( شهرستان‌های شهرکرد، بروجرد، لردگان در خط اصلی یا فرعی)، افزایش ایمنی ترابری در منطقه، جوابگویی به تقاضای روزافزون حمل و نقل صنایع مادر به ویژه فولاد در استان خوزستان و صرفه‌جویی قابل ملاحظه در مصرف سوخت از جمله اهداف مطالعاتی احداث این محور است. مطالعه این طرح به پیش از انقلاب بر می‌گردد در گذشته این طرح به دلیل حجم بالای ابنیه فنی اجرایی نشد، اما بر اساس مطالعات قبلی در قالب مطالعات مقدماتی رفع تنگناهای ظرفیتی محور جنوب مورد بررسی قرار گرفت و به عنوان یک راهکار بلندمدت رفع تنگنای ظرفیتی جنوب دارای توجیه اقتصادی شد.»

به گزارش ایرنا کانگ‌ هواین وزیر زمین، زیرساخت و حمل و نقل کره جنوبی با اشاره به روش‌های تأمین مالی پروژه‌های قابل همکاری با ایران نیز توضیح داد: «پروژه‌ای که زودتر از سایر پروژه‌ها با مشارکت دو کشور عملیاتی می‌شود پروژه ریلی اصفهان-اهواز است. احداث راه‌آهن اصفهان-اهواز یکی از پروژه‌های مهم در حوزه راه‌آهن برای ایران است و خوشحالم که می‌توانیم در این پروژه مشارکت کنیم. علاوه بر این قرار است یادداشت تفاهم بین شرکت راه‌آهن ایران و شرکت هیوندای جهت تأمین ۴۵۰ واگن برای ایران امضا شود. تلاش می‌کنیم فاینانس این دو پروژه از طرف بانک صادرات واردات (اگزیم بانک) و فاینانس‌های کره‌ای تأمین شود، بسته مالی فاینانس پیشنهاد شده پروژه‌های اولویت‌دار به‌ویژه پروژه راه‌آهن اصفهان ـ اهواز را پوشش می‌دهد. علاوه بر این برای تأمین فاینانس سایر پروژه‌ها با وزارت دارایی کره جنوبی مذاکره کردیم تا بسته‌های مالی دیگری را بررسی و پیشنهاد کنند.»

پیش از این دو قرار داد با شرکت‌های کره‌ای، مسئولان راه آهن ایران قراردادها و تفاهم‌نامه‌هایی را هم با طرف‌های ایتالیایی، چینی و فرانسوی امضا کرده بودند.

مدیران وزارت راه و شهرسازی ایران قصد دارند با کمک شرکت‌های کره‌ای، ایتالیایی، فرانسوی و چینی راه آهن ایران را متحول کنند راه آهنی که برخی از زیر ساخت‌های آن به دوران رضا شاه و محمد رضا شاه باز می‌گردد.

هم‌اکنون ایران درصدد توسعه شبکه راه‌آهن خود به ۲۵ هزار کیلومتر از ۱۰ هزار کیلومتر فعلی است و هفت هزار و پانصد کیلومتر آن در دست ساخت است.

راه‌اندازی خطوط سریع‌السیر جدید و سریع‌السیر شدن برخی خطوط موجود از برنامه‌های اصلی دولت در توسعه ریلی ایران است. در حال حاضر در ایران، دو طرح را آهن سریع‌السیر شامل راه‌آهن تهران- اصفهان و تهران- مشهد می‌شود. که از این دو طرح، در حال حاضر نخستین قطار سریع‌السیر در مسیر تهران- قم- اصفهان به طول ۴۱۲ کیلومتر در حال اجراست و برنامه حرکت آن بر مبنای سرعت ۳۳۰ کیلومتر بر ساعت در نظر گرفته شده است.

گذشته از توسعه برنامه خطوط داخلی، ایران قصد دارد با اتصال بیشتر به شبکه جهانی راه‌آهن سهم خود را در ترانزیت کالا افزایش دهد. یکی از این موارد توسعه قطار ترانزیتی راه ابریشم است.

XS
SM
MD
LG