لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۸

رويترز: افزايش صادرات نفت ايران برای سه ماه متوالی


خبرگزاری رویترز به نقل از منابعی که مسير حرکت نفتکش‌ها را ردگيری می‌کنند، گزارش داده است که صادرات نفت ايران در ماه ژانويه با ۵۰ هزار بشکه افزايش نسبت به ماه قبل آن به يک ميليون و دويست هزار بشکه رسيده است.

اين گزارش که چهارشنبه دوم بهمن ماه منتشر شد، علت اين افزايش را توافق هسته‌ای ايران و شش قدرت جهانی در ۲۴ نوامبر سال ۲۰۱۳ ارزيابی کرده است.

رويترز می‌افزاید که بعيد است اجرايی شدن شدن توافق هسته‌ای از ۲۰ ژانويه تاثيری مستقيم در افزايش صادرات نفت ايران در اين ماه داشته باشد، اما همينکه ماه نوامبر سال گذشته اين توافق حاصل شد، ريسک افزايش خريد نفت ايران توسط مشتريان نفتی را کاهش داد. به همين سبب در سه ماه گذشته صادرات نفت ايران رشد پلکانی داشته است.

آمريکا بر اساس تحريم‌هايی که اول ژوئيه سال ۲۰۱۲ بر عليه ايران وضع کرد، مشتريان نفتی ايران را ملزم کرده که برای گرفتن معافيت از تحريم‌ها، واردات نفت از ايران را هر شش ماه يکبار کاهش دهند؛ موضوعی که باعث شد صادرات نفت خام و ميعانات گازی ايران از روزانه ۲.۵(دو و نیم) ميليون بشکه در سال ۲۰۱۱ به کمتر از ۱.۵(یک و نیم) ميليون بشکه در آخر سال ۲۰۱۲ برسد.

ميعانات گازی نوعی نفت سبک، مرغوب و گران قيمت است که از چاه‌های گازی توليد می‌شود. ايران قبل از تحريم‌ها روزانه حدود ۲.۲ (دو و دو) ميليون بشکه صادرات نفت خام و ۳۰۰ هزار بشکه صادرات ميعانات گازی داشت.

گزارش آژانس بين‌المللی انرژی که سه‌شنبه یکم بهمن ماه منتشر شد نيز می‌گويد که کل صادرات نفت و ميعانات گازی ايران در سال ۲۰۱۳ با کاهشی ۴۵۰ هزار بشکه‌ای به يک ميليون و ۷۰ هزار بشکه در روز سقوط کند.

با اين حال این آژانس نيز تصريح کرده که صادرات نفت ايران در دو ماهه آخر سال ۲۰۱۳ به مقدار اندک، اما متوالی افزايش يافته و به رقم يک ميليون و ۱۵۰ هزار بشکه در ماه دسامبر رسيد.

بر اساس تفاهمی که در چارچوب توافق هسته‌ای اخير ايران حاصل شده، آمريکا متعهد شده است که فشار بر مشتريان نفتی را برای شش ماه متوقف کند و صادرات نفت ايران در همين ميزان کنونی ادامه يابد.

اتحاديه اروپا نيز تحريم پوشش بيمه تانکرهای حامل نفت ايران را لغو کرده که می‌تواند هزينه ايران برای حمل و نقل نفت خود را کاهش و زمينه برای افزايش صادرات نفت ايران را فراهم سازد.
XS
SM
MD
LG