لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۲

جشنواره فیلم‌های ایرانی در استرالیا


این روزها در پنج شهر بزرگ استرالیا، جشنواره فیلم‌های ایرانی در حال برگزاری است. جشنواره‌ای که در آن تعدادی از جدیدترین فیلم‌های سینمای ایران نمایش داده می‌شود؛ از جمله فیلم «عصبانی نیستم» که هم اکنون بحث‌های مختلفی بر سر امکان نمایشش در داخل ایران درگرفته است.

آرمین میلادی دبیر این جشنواره در بریزین استرالیا درباره برنامه‌های این دوره می‌گوید:

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:46 0:00
لینک مستقیم


آرمین میلادی: امسال دوره چهارم جشنواره است که در پنج شهر اصلی استرالیا برگزار می‌شود. امسال ۹ فیلم بلند و ۵ فیلم کوتاه را داریم. در دو بخش این فیلم‌ها قضاوت می‌شوند. یکی جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را داریم و همینطور جایزه بهترین فیلم از «نت پک» یا Network for Promotion of Asian Cinema یک جایزه به فیلم‌ها تعلق می گیرد.

چه فیلم‌هایی از سینمای ایران در این جشنواره حاضر است؟

فیلم‌های بلندی که در جشنواره داریم فیلم «عصبانی نیستم»، ساخته رضا درمیشیان، «مهمانی کامی» ساخته علی احمدزاده،‌ فیلم «سیزده» ساخته هومن سیدی، فیلم «خانه پدری» کیانوش عیاری، فیلم «رد کارپت» رضا عطاران، «حوض نقاشی» مازیار میری، «برف» مهدی رحمانی و همینطور «ماهی و گربه» ساخته شهرام مکری اینها فیلم بلندمان هستند. فیلم‌های کوتاه هم دو فیلم از ایران داریم و دو فیلم از ایرانیان ساکن استرالیا به اضافه فیلم «پ مثل پلیکان» که ساخته ۱۹۷۲ است، همچنین در بخش نگاهی به گذشته‌مان فیلم «حاجی واشنگتن» علی حاتمی را نمایش می‌دهیم.

آیا از نت پک که در ایران به نام شبکه ارتقاء سینمای آسیا شناخته می‌شود داوری از ایران هم حضور دارد و در جشنواره حاضر است؟

سه داور از نت پک معرفی شده‌اند. البته از ایران در نت پک عضو هست ولی در بخش داوری امسال سه داور ما غیر ایرانی هستند. یکی از سنگاپور و دو نفر از استرالیا هستند که فیلم‌ها را قضاوت می‌کنند. امسال در اختتامیه جشنواره که در شهر بیلدن برگزار می‌شود برنده این جایزه را اعلام خواهیم کرد.

وضعیت استقبال از فیلم‌ها چطور بوده؟ آیا توانستید بعد از سه دوره تماشاگران غیر ایرانی را هم جلب جشنواره کنید؟

هدف ما این است که بتوانیم سینما و فرهنگ ایران را به غیر ایرانی‌های استرالیا معرفی کنیم و همینطور فضای موفق فراهم کنیم که ایرانی‌های استرالیا بتوانند با هم دیگر گفت‌وگوی خوبی داشته باشند. امسال تبلیغات خوبی برای جشنواره انجام شده. ما معمولا‌ً‌ بین سی تا چهل درصد تماشاگر ایرانی داریم امسال هم تا اینجا خیلی خوب برگزار شده.

به حضور فیلم عصبانی نیستم اشاره کردید. این که بر سر نمایش آن در ایران هم اکنون حاشیه‌های زیادی شکل گرفته. رضا درمیشیان سازنده فیلم هم ظاهرا‌ً‌ در جشنواره حاضر بوده. از نمایش این فیلم در جشنواره و صحبت‌های احتمالی سازنده آن بگویید.

از فیلم استقبال خوبی شد رزو شنبه هم جلسه پرسش و پاسخ برگزار شد با آقای درمیشیان و استقبال خوبی هم از آن شد. آقای درمیشیان بیشتر به ساختار و محتوای فیلم اشاره کردند. صحبت حاشیه‌ای خاصی در این جلسه مطرح نشد و بیشتر پیرامون ساختار فیلم و نوع فیلمسازی ایشان بود.

  • 16x9 Image

    بابک غفوری آذر

    بابک غفوری‌‌آذر تهیه‌کننده پادکست «صحنه» در رادیوفرداست و در این پادکست تحولات حوزه سینما و تئاتر  را دنبال می‌کند. او که از سال ۱۳۸۹ به رادیوفردا پیوست، گزارش‌های تحقیقی مختلفی را نیز درباره اتفاقات دهۀ اول استقرار حکومت جمهوری اسلامی منتشر کرده است. بابک غفوری آذر روزنامه‌نگاری را از سال ۱۳۸۰ در ایران آغاز کرده است.

XS
SM
MD
LG