لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۲

گروه مقاومت نجبا و آمادگی بغداد برای آزادسازی فلوجه


 نیروهای شبه‌نظامی طرفدار دولت در اطرف فلوجه. ۲۳ ماه مه
نیروهای شبه‌نظامی طرفدار دولت در اطرف فلوجه. ۲۳ ماه مه

در آستانه عملیات بغداد برای بازپس‌گیری فلوجه، گروه مقاومت نُجَبا در عراق که از سوی جمهوری اسلامی ایران حمایت می‌شود، ادعا کرده است که با اجرای یک عملیات تهاجمی شهر فلوجه را از دست داعش آزاد خواهد کرد.

گروه مقاومت نجبا جزیی از سازمان بسیج مردمی یا حشد شعبی است که اکثریت اعضا آن را شیعیان عراق تشکیل می‌دهند و دولت عراق وجود و فعالیت این گروه شبه‌نظامی را پذیرفته است.

شهر فلوجه با جمعیتی نزدیک به ۳۰۰ هزار نفر در استان انبار در ۶۹ کیلومتری غرب بغداد در کرانه رود فرات قرار دارد و یکی از اولین شهرهای عراق بود که پس از یک درگیری پنج روزه در ۱۵ دی ۱۳۹۲ به‌دست داعش افتاد.

آزادسازی فلوجه

به گزارش دفاع پرس، به‌تازگی اکرم الکعبی، دبیر کل گروه مقاومت نجبا، با اشاره به مهیا شدن مقدمات عملیات پاکسازی فلوجه گفت، نیروهای ویژه نجبا و گردان‌های آزادسازی استان انبار که غالباً از اهالی شهر الکرمه و فلوجه هستند، روز سه‌شنبه ۲۸ اردیبهشت برای شرکت در عملیات بزرگ آزادسازی فلوجه به سوی این شهر حرکت کردند.

وی شهر فلوجه را مرکز تروریست‌ها در عراق خواند و گفت عملیات آزادسازی فلوجه در راستای انتقام خون شهدا انجام می‌گیرد و تروریست‌های داعش جایی در این شهر نخواهند داشت.

الکعبی در ادامه تاکید کرد: «مافلوجه را از لوث وجود نفرات داعش پاک خواهیم کرد و مردم شریف این شهر را که به خاطر خشونت و بی‌عدالتی محل زندگی خود را ترک کرده‌اند، به خانه‌هایشان باز خواهیم گرداند».

پیشتر، ۲۰ اسفند ۹۴، دبیر کل گروه یاد شده در مصاحبه‌ای با روزنامه کیهان جمهوری اسلامی که از اوبه عنوان حجت‌الاسلام کعبی نام برد، از حضور نجبا در شمال عراق به منظور حفاظت راه ارتباطی سامره – فلوجه (منطقه الثرثار واقع در بین دو شهر) و شهرهای ام الطلایب و الرحالیه در استان انبار و گستردگی عملیات این گروه سخن به‌میان آورد.

به موازات این اظهارات، هاشم الموسوی، سخنگوی رسمی گروه مقاومت نجبا،با اشاره به شروع عملیات آزادسازی جاده عامریه – فلوجه به‌وسیله پیکار جویان حشد شعبی گفت: «گروه‌های تروریستی که فلوجه را به قندهار تبدیل کرده‌اند، نتیجه جنایت‌های خود را در میدان جنگ خواهند گرفت.... و ورود به شهر فلوجه و پاکسازی آن از اهداف مقاومت نجبا است که به‌هیچ‌وجه قابل تغییر و بازگشت نیست.»

او همچنین از رسانه‌های داخل و خارج عراق خواست که خبرها و حوادث میدانی جنگ را با دقت تمام به مردم منتقل کنند و پشتیبان نیروهای مقاومت در جنگ علیه داعش باشند.

فیلمی از عملیات ارتش عراق برای آزادسازی فلوجه

آغاز عمليات فلوجه
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:42 0:00



پشتیبانی هوایی آمریکا از شبه‌نظامیان

این اظهارات و دیگر شواهد نشان می‌دهد که گروه مقاومت نجبا و دیگر گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت ایران،برخلاف اصرار مقام‌های نظامی آمریکا که «گروه‌های افراطی» در عملیات انجام گرفته با پشتیبانی آمریکا، شرکت نداشته‌اند، در بازپس‌گیری فلوجه حضور خواهند داشت.

در ماه مارس سال گذشته، فرمانده وقت نیروی مرکزی آمریکا (سنت کام)، ژنرال لوید آستین، در توجیه پشتیبانی هوایی آمریکا از نیروهای عراقی برای آزادسازی تکریت با تاکید به اینکه پیش از شروع عملیات هوایی شبه‌نظامیان از صحنه نبرد تکریت عقب‌نشینی کرده بودند، به کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا، گفت: «امیدوارم هرگز با شبه‌نظامیان نه هماهنگی و نه همکاری داشته باشم».

این در حالی است که همکاری و یاری مؤثر بیش از ۱۸ هزار شبه‌نظامی شیعه (حشد شعبی) با یکان‌های نظامی عراق در نهایت در ۳۱ مارس ۲۰۱۵منجر به آزادسازی تکریت شد.

در حال حاضر آمریکا به طور منظم با پشتیابی هوایی خود از نیروهای عراقی که در کریدور فلوجه فعالند و خود را برای حمله نهایی آماده می‌کنند، پشتیبانی می‌کند. پیشتر نیز،شبه‌نظامیان عراقی که تحت لوای نیروی بسیج مردمی یا حشد شعبی عمل می‌کنند و مخالف آمریکا هستند، در چند عملیات تهاجمی از پشتیبانی یکان‌های هوایی آمریکا بهره بردند، از جمله عملیات‌های بیجی، تکریت، آمرلی و جرف الصَخَر.

اکرم الکعبی که پیشتر از فرماندهان ارشد جیش المهدی و عصائب اهل حق بود در سال ۲۰۰۸ همانند سرتیپ پاسدار عبدالرضا شهلایی، معاون قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس، به خاطر کمک به شورشیان عراقی در لیست سیاه آمریکا قرار گرفت و از دید این کشور تروریست محسوب می‌شود. کعبی گروه مقاومت نجبا را با همکاری شماری از فرماندهان گردان‌های حزب‌الله عراق و عصائب اهل حق پایه‌گذاری کرد.

نجبا در سوریه، رابطه تنگاتنگ با نیروی قدس و حزب الله لبنان

گردان‌های حزب‌الله عراق (کتائب حزب‌الله عراق، نام قبلی کتائب ابوالفضل العباس)و عصائب اهل حق (یا شبکه خزعلی) از گروه‌های شبه‌نظامی شیعه در عراقند که با حمایت ایران و حزب‌الله لبنان شکل گرفته‌اند و یکی از وظایف آنها اعزام پیکارجویان به سوریه برای حمایت از رژیم بشار اسد است.

در این رابطه، اکرم الکعبی در گفت‌وگوی خود با کیهان جمهوری اسلامی می‌گوید: «مهم‌ترین مشارکت نظامی نجبا در سوریه به رفع محاصره حلب و راه استراتژیک حلب- حما مربوط می‌شود... البته نقش نجبا را در عملیات مربوط به مناطق نبل و الزهرا و همچنین فوعه و کفریا [در استان ادلب] نمی‌توان نادیده گرفت ... و [اینکه] عملیات بسیار قوی و سازماندهی شده‌ای را برای آزادپسازی فوعه و کفریا داریم که گزارش مفصل آن را در سفر اخیرم به ایران و دیدار با مراجع عظام تقلید علما ارائه دادم».

الکعبی رابطه بسیار نزدیکی با نیروی قدس جمهوری اسلامی دارد و عکس‌های انتشار یافته در وبگاه گروه مقاومت نجبادر سال گذشته، قاسم سلیمانی و دبیر کل این گروه را در حلب در کنار هم نشان می‌دهد.

گروه مقاومت نجبا همچنین همکاری و دوستی نزدیکی با حزب‌الله لبنان دارد و الکعبی بارها، از جمله در سال گذشته میلادی، سید حسن نصرالله را ملاقات کرده است.

در اسفند ماه ۱۳۹۴، در پی صدور بیانیه‌های شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه عرب مبنی بر تروریست شمردن حزب‌الله لبنان، گروه مقاومت نجبا اعلام کرد: «این گروه و حزب‌الله لبنان دو قلوی مقاومتی هستند که جدایی آنها امکان‌پذیر نیست.»

هاشم الموسوی، سخنگوی رسمی گروه مقاومت نجبا، ۲۳ اسفند ۹۴ با انتشار بیانیه‌ای در وبگاه رسمی این گروه با انتقاد از شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه عرب برای تروریست شمردن حزب‌الله لبنان تاکید کرد افراد حزب‌الله فعالانه در عراق مبارزه کرده‌اند و شماری از آنها نیز جان باخته‌اند و ما «ما تا زمانی که زنده‌ایم در قبال خون‌های جاری شده افراد حزب‌الله در عراق مسئولیت داریم.» سخنگوی یاد شده مشخص نکرد که حزب‌الله در چه برهه زمانی در عراق فعالیت داشته است ولی احتمال می‌رود که این کار در زمان حضور نیروی‌های آمریکایی در عراق و متعاقب ظهور داعش در این کشور صورت گرفته است.

هاشم الموسوی در ادامه گفت: «سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله، خوفی است دایمی در دل‌های شاهزادگان نفتی [کشورهای شورای همکاری] و صهیونیست‌ها».

او در بیانیه مذکور با متهم کردن کردن کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به «بزدلی» و اینکه این کشورهای آلت دست آمریکا هستند، گفت سازمان بسیج مردمی عراق (حشد شعبی) باید به این کشورها درس «شجاعت و از خودگذشتگی» بدهد.

آمادگی بغداد برای بازپس‌گیری فلوجه

اکنون عراق در آستانه اجرای عملیات گسترده‌ای به نام «نبرد هزیمت تروریسم» برای آزادسازی فلوجه قرار دارد و بخش‌هایی از لشگرهای یکم، ششم و هفتم خود را برای اینکار بسیج کرده است. ارتش عراق روز دوم خرداد از طریق تلویزیون این کشور از مردم فلوجه خواسته است که با استفاده از «دالان‌های امن» شهر را موقتاً ترک کنند، گو اینکه به گفته سخنگوی حشد شعبی، کریم النوری، ساعت شروع عملیات هنوز ابلاغ نشده است.

به گزارش رویترز، یکان‌های ارتش عراق در محاصره فلوجه و بستن راه‌های مواصلاتی داعش از یاری مؤثر حشد الشعبی بر خوردارند و نیروی هوایی کشورهای ائتلاف به رهبری آمریکا در ظاهر پوشش هوایی را برای یکان‌های زمینی ارتش تأمین خواهد کرد ولی در عمل به رغم میل باطنی آمریکا نیروهای شبه نظامی و گروه‌های تشکیل‌دهنده حشد الشعبی مانند مقاومت نجبا و دیگر گروه‌ها که در لیست سیاه آمریکا قرار دارند و از سوی جمهوری اسلامی حمایت و تجهیز و رهبری می‌شوند، بهره خواهند برد.

در دو هفته گذشته بیش از دویست نفر در بمب‌گذاری‌های بغداد کشته و زخمی شده‌اند و دولت عراق این اقدامات را از ناحیه جهادگران فلوجه، مرکز مناطق سنی‌نشین عراق می‌داند و از این رو دولت مذکور عزم خود را جزم کرده است که فلوجه را از دست داعش آزاد کند.

به گزارش برخی از رسانه‌های آمریکایی، مقام‌های این کشور برخلاف همتایان عراقی خود فلوجه را منبع حملات علیه بغداد نمی‌دانند و از این جهت اختلاف نظرهایی بر سر ارجحیت دادن برای آزادی موصل وجود دارد. از نظر مقام‌های نظامی آمریکا آزادسازی موصل ارجحیت دارد نه فلوجه، گو اینکه این شهر در معرض قحطی شدید قرار دارد و مردم باقیمانده در این شهر به گزارش نهادهای حقوق بشری برای زنده ماندن علف می‌خورند.

به رغم این، آزادسازی فلوجه با چالش‌های جدی روبرو خواهد بود. ماه رمضان در پیش است و با توجه به افزایش گرمای هوا با نزدیک شدن تابستان در گیری‌های درازمدت با داعش و پاکسازی شهر بسیار مشکل خواهد بود. در سال ۲۰۰۳، نیروهای آمریکایی چند هفته پس از ورود به این شهر با مقاومت جدی ساکنان آن و جهادگران روبرو شدند و در عرض یکسال به ناچار به دو عملیات مهم دست زدند و در‌گیری‌های شدید تا سال ۲۰۰۷ پس از کاهش تنش میان نظامیان آمریکایی و ساکنان این شهر ادامه داشت.

اکثر ساکنان سنی فلوجه به شبه‌نظامیان شیعه مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران که بخش مهمی از نیروی‌های رزمنده عراق را تشکیل می‌دهند، مظنون‌اند. بر پایه برخی گزارش‌های تأیید نشده، دولت بغداد تصمیم گرفته است که شبه‌نظامیان شیعه را از بازپس‌گیری بخش‌های مرکزی شهر فلوجه دور نگه دارد.

...............................................................................................................

نظر نویسنده بازتاب دیدگاه رادیو فردا نیست.

XS
SM
MD
LG