لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۹

آخرین تحولات نبردهای سنگین استان الانبار عراق


با وجود حملات هوایی نیروهای ائتلاف علیه مواضع «خلافت اسلامی» پیشروی این گروه در عراق ادمه دارد و برخی گزارش‌ها از نزدیک شدن داعش به شهر بغداد حکایت دارد.

در همین حال نبردهای سنگین در استان الانبار ادامه دارد که جزییات آن در زیر می‌آید:

۱-پیشروی داعش به سوی شهر حدیثه و افزایش احتمال سقوط این شهر محاصره شده در روزهای آینده

۲-حمله شدید داعش برای تصرف پایگاه هوایی عین الاسد در شمال غربی شهر اشغال شده هیت و جنوب حدیثه

۳-تقویت احتمال تصرف سد حدیثه دومین سد بزرگ عراق از سوی داعش. سدی که دریاچه آن از نظر ظرفیت ذخیره‌سازی آب دقیقا ۴۰ دریاچه مانند دریاچه سد کرج را در خود جای می‌دهد

۴- افزایش فشار برای تصرف مناطق باقی مانده از شهر رمادی مرکز استان الانبار

۵- ادامه حملات از سه محور و از فلوجه به سمت بغداد و رمادی

نیروهای داعش هم اکنون در استان الانبار در سه جبهه مشخص که هر یک بعضاً دارای چند محور عملیاتی هستند در حال نبرد با ارتش عراق و عشایر متحد ارتش هستند.

این سه جبهه به ترتیب از مرز سوریه به سمت بغداد و از غرب به شرق عبارتند از ۱- جبهه حدیثه-هیت ۲- جبهه رمادی ۳- جبهه فلوجه به سوی پایتخت.

برای ترسیم دقیق‌تر موقعیت جغرافیایی این سه جبهه اگر خط سیر رود فرات را هنگام ورود از سوریه به خاک عراق پیگیری کنیم که از غرب عراق به سوی جنوب شرق این کشور در جریان است، سلسله شهرهایی را در بیابان های استان الانبار (بادیه الشام) می‌بینیم که در حاشیه فرات احداث شده‌اند. طبق این موقعیت، ابتدا جبهه حدیثه قرار دارد سپس جبهه رمادی و در نهایت جبهه فلوجه به سمت بغداد.

از تمامی شهرهای حاشیه فرات فقط شهر حدیثه هنوز به اشغال داعش درنیامده است و بقیه شهرها به ترتیب جغرافیایی از غرب به شرق سقوط کرده و به دست داعش افتاده‌اند.

قائم اولین شهر وگذرگاه مرزی عراق و سوریه (اشغال شده در ژوئن ۲۰۱۴)، راوه (اشغال شده در بیست ژوئن)، عانه (اشغال شده در بیست ژوئن)، حدیثه (تحت محاصره)، هیت (اشغال شده در دوم اکتبر)، رمادی (تحت محاصره و نیمه‌اشغال)، فلوجه (اشغال شده در ژانویه ۲۰۱۴)، ابوغریب (تحت فشار حملات داعش)؛ شهر رطبه در نزدیکی مرز اردن نیز در ژوئن امسال به تصرف داعش در آمد.

در چنین شرایطی وضعیت سه جبهه اصلی استان الانبار تا صبح سه‌شنبه به این شرح است:

۱- جبهه حدیثه؛ جهت حرکت نیروهای داعش در این محور از شرق به غرب یعنی برعکس حرکت به سوی بغداد است و در واقع در حال پیشروی از مرکز الانبار به سوی مرزهای سوریه هستند. نیروهای داعش پس از تصرف شهر هیت در مرکز استان الانبار طی دو روز گذشته لبه حملات خود را متوجه پایگاه هوایی عین الاسد کرده‌اند . پایگاه عین الاسد تامین کننده پشتیبانی هوایی از نیروهای ارتش عراق مقابل داعش است و بخشی از مستشاران آمریکایی نیز در آنجا حضور دارند. داعش که هفته گذشته دو شهر هیت و کبیسه را بر سر راه پایگاه عین الاسد تصرف کرده حالا قصد دارد با تصرف پایگاه عین الاسد آخرین گام را به سوی تصرف شهر حدیثه و سد حدیثه بردارد.

به نظر می‌رسد اگر پایگاه عین الاسد سقوط کند کار شهر محاصره شده حدیثه در ۲۶۰ کیلومتری غرب بغداد تمام است زیرا داعش از سمت مرز سوریه و از غرب به شرق نیز این شهر را از چهار ماه قبل محاصره کرده است. جدا از شهر حدیثه، داعش درصدد تصرف سد حدیثه در شمال شهر نیز هست. این سد دومین سد بزرگ عراق، بعد از سد موصل، است. طول تاج و بدنه سد حدیثه ۹ کیلومتر و ظرفیت دریاچه آن ۸.۲ میلیارد متر مکعب است. در قیاس با دریاچه سد کرج که ۲۰۵ میلیون متر مکعب است؛ سد حدیثه میتواند ۴۰ دریاچه از نوع دریاچه سد کرج را در خود جای دهد.

۲- جبهه رمادی؛ شهر رمادی مرکز استان الانبار که در ۱۱۰ کیلومتری غرب بغداد قرار دارد، هم‌اکنون در محاصره داعش است و برخی اعضای شورای استان الانبار از سیطره داعش بر ۵۰ درصد شهر خبر داده اند. رئیس شورای استان نیز گفته است اگر نیروی زمینی بین‌المللی وارد عمل نشود، شهر سقوط خواهد کرد. داعش در شرق رمادی برای تصرف پایگاه هوایی تاریخی حبانیه نیز که سابقه آن به قبل از جنگ جهانی دوم می‌رسد، تلاش می‌کند.

۳- جبهه فلوجه در غرب بغداد و در فاصله ۶۰ کیلومتری پایتخت؛ همانند سه روز گذشته داعش تلاش می‌کند از فلوجه به سمت بغداد در دو محور تک و حمله کند.

ـ محور شمالی فلوجه به منطقه الکرمه که جاده ارتباطی فلوجه به پایگاه هوایی التاجی در شمال غربی بغداد است.

- محور فلوجه به ابوغریب به سمت فرودگاه بین‌المللی بغداد که گزارش‌ها حکایت از نفوذ نیروهای داعش به شهر ابوغریب در این محور داشت اگر چه دولتی‌ها این امر را تکذیب می‌کنند.

- محور سوم جبهه فلوجه، برعکس دو محور فوق که جهت پیشروی آنها از فلوجه به سوی بغداد است، در جهت عکس قراردارد. به این معنا که نیروهای داعش از فلوجه به سمت غرب و منطقه صقلاویه در حال حمله هستند تا به نیروهایی که در جبهه رمادی می‌جنگند و قصد تصرف این شهر را دارند کمک کنند. اگر داعش بر صقلاویه در غرب فلوجه مسلط شود یک سه‌راهی راهبردی را اشغال خواهد کرد که یک راه آن به پایگاه هوایی التاجی در شمال بغداد، یک راه به رمادی و راه دیگر به فلوجه است. اگر داعش در محور صقلاویه جلو برود احتمال تصرف پایگاه هوایی حبانیه نیز افزایش می یابد.

مقامات محلی النبار می‌گویند داعش در هفته گذشته ۱۰ هزار نیروی جدید از موصل و سوریه وارد الانبار کرده که حجم نیروهای آن را به ۴۰ هزار تن رسانده است. البته این عدد‌ها به طور مستقل قابل تایید نیست.

XS
SM
MD
LG