لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۶

تحولات نظامی، سیاسی و امنیتی عراق در روز دوشنبه


بمبگذاری روز دوشنبه بغداد
بمبگذاری روز دوشنبه بغداد

الف-تحولات امنیتی:

انفجار زنجیره‌ای خودروهای بمبگذاری شده به تاکتیک ضدامنیتی مخالفان حکومت عراق و به طور عمده داعش در روزهای اخیر تبدیل شده است . در همین چارچوب پس از انفجارهای زنجیره‌ای روزهای گذشته در بغداد، روز دوشنبه نیز چهار شهر کربلا، بغداد، سامرا، عامریه فلوجه هدف انفجارهای خودرویی قرارگرفتند.

شش انفجار در شهر مذهبی کربلا بوقوع پیوست که تلفات اولیه این انفجارها ۱۷ کشته و ۴۰ زخمی اعلام شده است. مناطق هدف باب طويريج و حی الحسين و حی العباس بوده‌اند. حسینیه الخیرات در نزدیکی خیابان الرشید بغداد نیز که یکی از خیابان‌های اصلی پایتخت است صبح دوشنبه هدف حمله مشابه‌ای قرار گرفت.

صبح دوشنبه پایگاه پلیس در منطقه الجزیره در شهر سامرا نیز با خودروی بمبگذاری شده مورد حمله قرار گرفت که یک پلیس کشته و ۱۰ تن دیگر مجروح شدند. در عامریه فلوجه در نزدیکی بغداد نیز یک سرهنگ تیپ هشتم ارتش عراق در حمله مشابه‌ای کشته شد.

جدای از اینکه انفجارهای زنجیره‌ای با خودرو، امنیت عمومی شهرهای عراق را هدف گرفته در موارد بسیاری مراکز پلیس و فرماندهان پلیس هدف این حملات هستند. طی یک ماه گذشته هم فرمانده پلیس استان الانبار کشته شده و هم فرمانده پلیس صلاح الدین مجروح شده است.

ب-تحولات نظامی:

روز دوشنبه هواپیماهای آمریکایی در چهار محور مواضع داعش را در عراق بمباران کردند.


محور اول در فلوجه در غرب بغداد: دو حمله هوایی در یکشنبه شب و روز دوشنبه در جنوب شرقی شهر فلوجه بین ابوغریب و عامریه فلوجه انجام شد. این همان محوری است که داعش تلاش می‌کند با تصرف آن خود را به فرودگاه بین‌المللی بغداد در غرب پایتخت نزدیک کند.

محور دوم در بیجی در جنوب موصل: هدف سه حمله هوایی آمریکا در این محور کمک به پیشروی ارتش عراق است که در شمال تکریت تلاش می‌کند هم خود را به شهر اشغال‌شده بیجی نزدیک کند و هم نوعی الحاق با نیروهای مدافع پالایشگاه بیجی بوجود بیاورد. داعش در این محور به سختی در حال مقاومت است ضمن اینکه تلاش می‌کند قبل از ایجاد الحاق بین یگان‌های عراقی مدافع پالایشگاه و یگان‌های عراقی تک‌کننده در شمال تکریت ، پالایشگاه را تصرف کند. نیروهای داعش در این محور از سوی شهر موصل کمک می‌گیرند که در شمال بیجی و در تصرف داعش است.

محور سوم در ناحیه داقوق در جنوب کرکوک: داقوق شهر کوچکی در ۳۵ کیلومتری جنوب کرکوک است. هواپیماهای آمریکایی روز دوشنبه تجمع نیروهای داعش در روستای تل الربعه در این منطقه را بمباران کردند. به نظر می‌رسد هدف این بمباران جلوگیری از تک نیروهای تجمیع شده داعش در این محور بوده است.

محور چهارم ضلوعیه در شرق سامرا: هواپیماهای آمریکایی روز دوشنبه همچنین مواضع داعش در محور ضلوعیه در جنوب شرقی سامرا در حدود ۱۰۰ کیلومتری شمال پایتخت را بمباران کردند. هدف تحرکات داعش در این محور تصرف کامل شهر سنی‌نشین ضلوعیه در شرق دجله است که هم‌اکنون بخش عمده آن را در اختیار دارد. داعش قصد دارد با عبور از ضلوعیه و تصرف شهر شیعه‌نشین بلد در غرب دجله، سامرا را محاصره و در منطقه الاسحاقی به جاده بغداد به شمال عراق مسلط شود و آن را قطع کند.

در مجموع هواپیماهای ائتلاف بین‌المللی روز دوشنبه شش منطقه در عراق را بمباران کردند و هواپیماهای فرانسوی رافائل نیز در این حملات مشارکت کردند.

ج-تحولات سیاسی:

حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق دوشنبه شب از نجف و پس از ملاقات با آیت‌الله سیستانی وارد تهران شد. پیش‌بینی می‌شود عبادی جدای از ملاقات و مذاکره با حسن روحانی و اسحاق جهانگیری معاون وی، با آیت‌الله خامنه‌ای نیز دیدار کند. حسن دانایی‌فر سفیر ایران در بغداد همراه عبادی است و در بین چند وزیر همراه نخست وزیر عراق، عادل عبدالمهدی وزیر نفت که عضو کادر رهبری مجلس اعلا به ریاست عمار حکیم است مهمترین شخص به شمار می‌رود. اهمیت نمادین انتخاب تهران برای اولین سفر خارجی عبادی و تاکید بر اینکه ایران متحد اول دولت شیعی محور عراق است می‌تواند بیش از محتوای مذاکرات برای طرفین مهم باشد به ویژه آنکه تصمیم‌گیر اصلی سیاست ایران در عراق نه حسن روحانی و اسحاق جهانگیری و نه وزارت خارجه است که فقط معاون این وزارتخانه به دلیل دیرهنگام رسیدن عبادی به تهران به استقبالش در فرودگاه رفت.

XS
SM
MD
LG