لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۴

مقام‌های اسرائیلی امسال نوروز را تبریک نگفتند


برای نخستین بار در سال‌های گذشته، هیچیک از مقامات خرد یا کلان اسرائیلی پیامی برای نوروز ایرانیان نداده است.

در سال‌های گذشته مقامات این کشور، بویژه روسای جمهوری اسرائیل، پیام‌های ویژه نوروزی منتشر می‌کردند.

پیام‌های نوروزی خطاب به ایرانیان از سوی رهبران خارجی اصولا از زمان ریاست جمهوری حییم هرتسوگ، یکی از روسای جمهوری اسبق اسرائیلی، باب شد.

تا پیش از پیام نوروزانه هرتسوگ در اوایل دهه نود میلادی، کمتر سابقه داشت که رهبرانی از جهان پیام نوروزی را به ایرانیان شادباش بگویند.

عزر وایزمن رئیس جمهوری بعدی اسرائیل چندان اهمیتی برای این سنت تازه ابداع شده از سوی هرتسوگ قائل نشد.

اما زمانی که مشه کاتساو، یک یهودی‌زاده شده در شهر یزد در ایران به ریاست جمهوری اسرائیل رسید، او ارسال پیام نوروزی برای ایرانیان را از سرگرفت و در همه سال‌هایی که در این مقام بود، این رویه را ادامه داد.

شیمون پرز، رئیس جمهوری بعدی اسرائیل نیز در همه سال‌های ریاست جمهوری خود، با شادباش نوروز، بر لزوم قائل شدن تفاوت میان رژیم جمهوری اسلامی ایران با مردم ایران، بر لزوم دوستی با ملت ایران تاکید می‌گذاشت.

شیمون پرز در هفتمین سال ریاست جمهوری‌اش نوروز سال ۱۳۹۳ خورشیدی را شادباش گفته و در مصاحبه‌های ویژه نوروزانه با رادیو فردا و رادیو اسرائیل شرکت کرد.

پیام و مصاحبه نوروزانه شیمون پرز در شب نوروز ۱۳۹۳ در رسانه‌های جهانی با پیام و مصاحبه باراک اوباما برای ایرانیان همزمان شد و اهمیتی دو چندان یافت.

اما رئوبن ریبلین، که از چند ماه پیش به جای شیمون پرز، بر مسند ریاست جمهوری اسرائیل نشسته است، امسال اشاره‌ای به نوروز نکرده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، نیز که در روزهای گذشته برای چهارمین بار در انتخابات سراسری این کشور پیروز شد و به نظر می‌رسد که همچنان مقام نخست‌وزیری را در دست داشته باشد، امسال بر خلاف سال‌های گذشته هیچ اشاره‌ای به نوروز نکرده و پیامی برای ایرانیان نداشته است.

نوروز ۱۳۹۴ با ادامه تلاش دولت اسرائیل در مخالفت با امضای یک توافق احتمالی میان جامعه جهانی با ایران بر سر برنامه اتمی این کشور همزمان شده است.

بنیامین نتانیاهو در کارزار انتخاباتی خود گفته بود، «خطر» ناشی از برنامه هسته‌ای ایران را یک «تهدید حیاتی برای موجودیت اسرائیل» می‌داند و «هرگز با آن کنار نخواهد آمد».

در کارزار انتخاباتی هفته‌های اخیر اسرائیل، زمانی نیز که سیاستمداران رقیب نتانیاهو از او انتقاد می‌کردند که چرا برای بهبود وضع اقتصادی کاری نکرده است، وی می‌گفت، «اول باید خانه را در برابر خطر ایران حفظ کرد و سپس به فکر اقتصاد آن بود».

اما اسحاق هرتسوگ، رقیب اصلی نتانیاهو که انتخابات را باخت، گفته بود نتانیاهو تنها با ترساندن مردم از برنامه اتمی ایران قدرت خود را حفظ می‌کند و کاری جز متوسل شدن به این ریسمان ندارد.

از سوی دیگر، یووال اشتاینیتز، وزیر راهبردی اسرائیل یکشنبه دوم فروردین، در مصاحبه با رادیوی اسرائیل گفت، به نمایندگی از سوی نتانیاهو برای مخالفت با احتمال امضای قرارداد نهایی هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی، راهی چند کشور اروپایی می‌شود.

با وجود سکوت مقامات اسرائیل نسبت به نوروز ایرانیان، باراک اوباما و شمار دیگری از رهبران جهانی سنت سخن گفتن با مردم و حتی رساندن پیام خود برای رهبران جمهوری اسلامی را ادامه داده‌اند.

باراک اوباما درپیام نوروزانه خود با انتخاب شعر معروف حافظ: «نوبهار است، در آن کوش که خوش دل باشی، که بسی گل بدمد، باز تو در گل باشی»، تاکید کرده است که «بهترین فرصت چند دهه اخیر برای بهبود روابط میان ایران و آمریکا» و بازگشت ایران به آغوش جامعه بین‌المللی فراهم شده است.

تلاش آقای اوباما برای متقاعد کردن رهبران ایران به انتخاب «مسیر تعامل» با جامعه جهانی در حالی است که بنیامین نتانیاهو در سال‌های اخیر برای تحریم بیشتر و منزوی‌تر کردن ایران فعالیت کرده است.

همچنین خودداری مقامات اسرائیل از اشاره به نوروز یا ندادن پیام آنها در حالی است که اختلافات میان اسرائیل و آمریکا بر سر مسائل مختلف، از جمله در ارتباط با صلح خاورمیانه، قضیه نزاع اسرائیلی- فلسطینی و برنامه اتمی ایران تشدید شده است.

XS
SM
MD
LG