لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۶

افزایش تنش در غزه؛ اسرائیل نیروهای ذخیره را فراخواند


غزه روز سه‌شنبه
غزه روز سه‌شنبه

اسرائیل می‌گوید در دور تازه‌ای از حملات هوایی به غزه، در فاصله میان دوشنبه شب تا سه شنبه هفدهم تیر، دستکم پنجاه هدف را بمباران کرده است.

رسانه‌های اسرائیل می‌گویند، در حمله به خانه یکی از فعالان اصلی شاخه نظامی حماس در غزه، این خانه ویران شده و چهارده نفر زخمی شده‌اند.

رسانه‌های فلسطینی خبر داده‌اند که ویرانی‌های به بار آمده در حملات اسرائیلی، «سنگین» است و ده‌ها نفر مجروح شده‌اند.

ژنرال موشه یعلون، وزیر دفاع اسرائیل، سه‌شنبه هفدهم تیر، گفت، عملیات نظامی به چند روز محدود نخواهد بود.

به گفته یعلون، «حملات ساعات اخیر، با قدرت تمام صورت گرفته و اسرائیل از هر چه که در توان دارد، برای دفاع از مردم خود استفاده می‌کند».

اسرائیل بخشی از نیروهای ذخیره پیاده‌نظام را نیز در عملیاتی که آن را «صخره با صلابت» نام نهاده، به خدمت فرا خوانده است.

رسانه‌های اسرائیل احتمال عملیات زمینی در غزه را نیز مطرح کرده‌اند. فرماندهانی در ارتش اسرائیل سه‌شنبه به رسانه‌های کشورشان گفتند، «عملیات محدود یا کوتاه مدت نخواهد بود».

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، صبح سه‌شنبه هفدهم تیر، گفت «حماس وخیم کردن اوضاع را انتخاب کرد و لذا، باید آماده پرداخت بهایی سنگین باشد».

به گفته نتانیاهو «زمان آن فرا رسیده است که در مقابله با حماس، دستکش‌ها را بیرون آورد» (با مشت آهنین عمل کرد).

راستگرایان اسرائیلی از تصمیمات دولت نتانیاهو حمایت کرده و تشدید حملات به غزه را درخواست کرده‌اند.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، اسحاق آهرونوویچ، وزیر امنیت داخلی، سه‌شنبه هفدهم تیر، گفت کابینه دست ارتش را در عملیات نامحدود در غزه باز گذاشته است.

عوزی لندائو، وزیر امور گردشگری اسرائیل نیز در مصاحبه با وبسایت «وای. نت» گفت دولت باید «بهایی بسیار سنگین را، بی‌هیچ ملاحظه یا رعایت تناسبی، از تشکل‌های مسلح در غزه بگیرد».

از یکسو، اسرائیل در سراسر بخش‌های جنوبی خود وضعیت اضطراری اعلام کرده و از سوی دیگر، فلسطینی‌ها تاکید کرده‌اند از خود «دفاع» خواهند کرد.

شاخه نظامی سازمان جهاد اسلامی فلسطین مسئولیت شلیک شصت فروند از راکت‌های شلیک شده در شبانه‌روز اخیر را برعهده گرفته است.

سایر تشکل‌های مسلح فلسطینی نیز گفته‌اند که بخشی از راکت اندازی‌ها علیه اسرائیل، کار آنها بوده است.

اسرائیل می‌گوید، سامانه دفاع راکتی «گنبد آهنین» بخشی از راکت‌هایی را که احتمال اصابت آنها به نقاط مسکونی می‌رفت، در هوا شکار و منهدم کرده است.

صدای آژیر خطری که حملات راکتی را خبر می‌دهد، در شبانه‌روز اخیر روند عادی زندگی در جنوب اسرائیل را بشدت مختل کرده و از سوی دیگر، بمباران‌های سنگین هوایی، بار دیگر اضطرابی شدید را بر زندگی یک میلیون و سیصد هزار فلسطینی ساکن غزه، مستولی کرده است.

محمود عباس، رهبر تشکیلات خودگردان فلسطینی، قطع حملات هوایی اسرائیل را درخواست کرد و اسماعیل هنیه، معاون رییس دفتر سیاسی حماس در غزه، همه فلسطینی‌ها را به «اتحاد» در برابر «تجاوزگری» اسرائیل فرا خواند.

آخرین بار که عملیات گسترده نظامی اسرائیل علیه غزه صورت گرفت، نوامبر ۲۰۱۲، با نام «ستون ابر‌ها»، واکنشی به راکت پرانی‌ها علیه شهرهای جنوبی اسرائیل بود.

کار‌شناسان نظامی اسرائیل در وبسایت «وای. نت» بعید ندانسته‌اند که در دور جدید از تنش، حتی بخش‌های شمالی تل آویو آماج حملات راکتی شلیک شده از غزه قرار گیرد.

پاییز دو سال پیش، برای نخستین بار چند فروند راکت برد بلند، به اطراف بیت المقدس و حومه تل آویو اصابت کرده بود.

دور جدید تنش میان اسرائیل و فلسطینی‌ها از ماه گذشته، و در پی ربوده شدن سه نوجوان یهودی در کرانه باختری، شدت گرفت. اسرائیل حماس را عامل این آدم ربایی و قتل می‌داند.

اسرائیل ضمن جستجوهای گسترده خود در پی این سه نوجوان، صد‌ها فلسطینی مظنون به مشارکت در عملیات مسلحانه را بازداشت کرد. اقدامات اسرائیل با موجی از واکنش‌های خشم آلود فلسطینی‌ها روبرو شد.

دو روز پس از پیدا شدن جسد سه نوجوان یهودی در چاهی در نزدیکی شهر الخلیل، یک نوجوان فلسطینی، از ساکنان اطراف بیت‌المقدس، ربوده شد و به گزارش مرکز کالبدشکافی، زنده زنده در آتش سوزانده شد.

اسرائیل روز یکشنبه اعلام کرد که شش مظنون یهودی را به اتهام قتل محمد ابوخضیر نوجوان ۱۶ ساله فلسطینی دستگیر کرد.

در این میان، فلسطینی‌ها گفته‌اند که خانه «تروریست‌های یهودی» که عامل قتل محمد ابوخضیر بوده‌اند، باید ویران شود چرا که اسرائیل خانه عامر ابوعیشه و مروان القواسمه، دو فلسطینی مظنون به ربودن و قتل سه نوجوان اسرائیلی را ویران کرده بود.

از سوی دیگر، خانواده‌های نوجوانان کشته شده اسرائیلی در بیانیه‌ای از قتل نوجوان فلسطینی ابراز «اندوه عمیق» کرده و نوشتند «خون، خون است» و «ریختن خون هر انسانی، قابل توجیه نیست».

اعراب شهروند اسرائیل نیز در حمایت از فلسطینی‌های غزه و کرانه باختری، و برای بیان خشم از قتل نوجوان فلسطینی، به رشته تظاهرات و درگیری‌های گسترده با نظامیان اسرائیلی در اطراف بیت‌المقدس و شهرهای شمالی عرب نشین اسرائیل ادامه می‌دهند.

تظاهرکنندگان عرب در شهر شمالی «عکا» دوشنبه شب شعار می‌دادند «شیرین‌تر از ربودن نظامی اسرائیلی» وجود ندارد.

این‌ها در حالی است که باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، در مقاله‌ای برای روزنامه اسرائیلی هاآرتص، نوشته است که هنوز به برقراری صلح میان اسرائیل و فلسطینی‌ها «ایمان» دارد.

اوباما در این مقاله از اینکه تلاش‌های صلح معلق شده، ابراز نگرانی کرده و وضعیت کنونی منطقه را نیز «خطرناک» توصیف کرده است.

همزمان، بر اساس گزارش رسانه‌های مصر، این کشور تلاش‌های میانجی‌گری را آغاز کرده تا مانع از وخیم‌تر شدن اوضاع شود.

این گزارش‌ها می‌گوید، مصر فرمول «قطع حملات نظامی اسرائیل به غزه در برابر قطع حملات راکتی از غزه به اسرائیل» را به طرفین ارائه کرده است.

رادیو اسرائیل گزارش داده بود که رئیس سازمان اطلاعات مصر در روزهای گذشته به اسرائیل سفر، و با مقامات این کشور در باره وضعیت، گفت‌و‌گو کرد.

XS
SM
MD
LG