لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۹

یادداشت‌های جشنواره استانبول؛ روزهای اصغر فرهادی


عصبانی نیستم
عصبانی نیستم
جشنواره جهانی فیلم استانبول که مهمترین اتفاق سینمایی در ترکیه محسوب می‌شود و سی و سه سال سابقه دارد، این روزها با نمایش صدها فیلم از سراسر جهان به کار خود ادامه می‌دهد.

روزهای اصغر فرهادی

ستاره جشنواره استانبول امسال، ستارگان معروف هالیوود نیستند، بلکه اصغر فرهادی است که برای اولین بار در جشنواره استانبول شرکت می‌کند و ریاست هیات داوران بخش مسابقه را به عهده دارد.

فرهادی در کوچه و خیابان مورد استقبال سینما‌دوستان قرار می‌گیرد و به طور مرتب مجبور است با دوستدارانش عکس یادگاری بگیرد.

حلسه ویژه او در دانشگاهی در استانبول، با استقبال بسیار گسترده روبرو شد و تالار پر بود از مشتاقانی که سوالات زیادی درباره شیوه و نوع کار فرهادی داشتند. این برنامه که یک ساعت و نیم به طول کشید، به طور مستقیم بر روی وبسایت جشنواره هم قابل تماشا بود.

عصبانی نیستم!

عصبانی نیستم! ساخته یکی از دو فیلم ایرانی انتخاب شده در جشنواره امسال بود که در بخش «نگاه‌های نو» به نمایش درآمد و درمیشیان در هر سه نمایش فیلم حاضر شد و به سوالات تماشاگران پاسخ داد.

رضا درمیشیان پس از تجربه «بغض»، در عصبانی نیستم! راه‌های تازه‌ای را در روایت جست و جو می‌کند و می‌تواند با بازی‌های دیدنی هر دو بازیگر اصلی، فضای درگیر کننده‌ای خلق کند که تصویری است از جامعه‌ای ملتهب و نسلی از جوانان سرخورده و بی‌هدف در دل تهران امروز.

رسول‌اف و قتل‌های زنجیره‌ای

«دست نوشته‌ها نمی‌سوزد» ساخته محمد رسول‌اف دومین فیلم ایرانی جشنواره استانبول است که در بخش منتخب جشنواره‌ها به نمایش درآمد.

فیلم تندو تیز رسول اف- برخلاف فیلم قبل‌تر: «به امید دیدار»- از مرز شعار می‌گذرد و به تصویری بسیار واقعی و حیرت‌انگیز از برهه‌ای تاریک در تاریخ ایران بدل می‌شود.

روشنفکران رسول‌اف بسیار باورپذیرند و قاتلان و بازجویان آنها بسیار ملموس. رسول‌اف وقایعی چند ساله را در تار و پور هم می‌پیچد و از مرز زمان می‌گذرد و در عین حال سرنوشت تلخ قربانیانی چون سیامک پورزند را با تماشاگر قسمت می‌کند. تماشاگران خارجی هرچند شاید جزئیات وقایع را به طور کامل درک نمی‌کنند، اما با اثری بسیار تاثیرگذار روبرو می‌شوند که اشک را در چشمان آنها جاری می‌کند.

هنر سلیم و گلشیفته

«سرزمین تلخ شیرین من» ساخته فیلمساز کرد، هنر سلیم، که برای اولین بار در جشنواره کن به نمایش درآمد، در بخش منتخب جشنواره‌ها در استانبول نمایش داشت؛ یک فیلم وسترن در فضای کردستان!

گلشیفته فراهانی نقش معلمی را بازی می‌کند که به یک روستای دورافتاده می‌آید و در آنجا عشقی میان او و کلانتر تازه شهر درمی‌گیرد.

سلیم عامدانه از قواعد ژانر وسترن سود می‌جوید و ابایی ندارد که قهرمانانش و عشق‌های آنها را به جای عمیق‌تر کردن، تنها بر اساس کلیشه‌های ژانر وسترن خلق کند.

عتیق رحیمی و داوری جایزه حقوق بشر

عتیق رحیمی نویسنده و فیلمساز شناخته شده افغان که به تازگی با فیلم سنگ صبور- بر اساس داستان معروف خودش- در جشنواره های مختلف شرکت کرد، امسال به عنوان رئیس هیات داوران جایزه حقوق بشر در جشنواره استانبول برگزیده شده است.

در این بخش ده فیلم از کشورهای مختلف با مضامین مرتبط با حقوق بشر به نمایش گذاشته می شود.

همجنس‌گراهای ترکیه

یکی از فیلم‌های پر سر و صدای جشنواره Trans X Istanbul بود که در بخش حقوق بشر به نمایش درآمد و عده زیادی از همجنس‌گراها و ترنسکشوآل‌ها در آن حاضر شدند و فضای جشنواره را تحت تاثیر قرار دادند.

این فیلم مستند داستان زنی ترنسکشوال با نام ابرو را روایت می‌کند که بیست و پنج سال است در دفاع از حقوق این گروه مبارزه می‌کند. او با مادر هشتاد و پنج ساله فیلمساز(ماریا بیندر) ملاقات می‌کند و با هم خانه‌ای برای جا دادن به ترنسکشوا‌ل‌ها می‌سازند.

جشنواره جهانی فیلم استانبول تا روز یکشنبه بیستم آوریل ادامه خواهد داشت.
XS
SM
MD
LG