لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۷

کارزاری برای چالش کشیدن کارت ملی


یکی از آخرین کمپین ایرانی‌های ساکن شبکه‌های اجتماعی به چالش کشیدن هویت و اصالت عکس‌های کارت‌های ملی است. کمپینی به نام چالش کارت ملی.

در اکثر کشورهای جهان مدرکی رسمی برای شناسایی هر فرد وجود دارد. در ایران و از زمانی که رضا شاه داشتن نام فامیل را اجباری کرد، انواع مختلفی از مدارک شناسایی عرضه و داشتن آن برای ایرانیان اجباری شد. کارت ملی که صدور و استفاده از آن از اوایل دهه هشتاد شمسی شروع و اجباری شد، آخرین این اوراق هویتی به شمار می‌رود هر چند که رئیس سازمان ثبت احوال خبر از «هوشمند» شدن این کارت‌ها در پنج سال آینده می‌دهد.

اما چه چیز این کارت شناسایی باعث اعتراض برخی شده است؟

با آنکه در وبسایت رسمی ثبت احوال در خصوص مختصات عکس مندرج در کارت ملی فقط از اندازه عکس و همینطور تطابق سن عکس با سن جاری متقاضی نوشته شده است، اما در سایت رسمی پلیس +۱۰ ایران آمده است که عکس‌ها باید با پس‌زمینه روشن، برای آقايان بدون کلاه و عينک کراوات و زيور آلات و آرایش مو و محاسن به طوری که پيشانی و گوش‌ها مشخص باشند. همچنین رنگ لباس و زمینه یکسان نباشد. عکس خانم‌ها با حجاب کامل بدون آرايش و زيورآلات، با استفاده از روسری و یا مقنعه ساده و تیره به طوری که گردی صورت مشخص باشد. (برای دختران بالای ۵ سال با حجاب کامل)

معترضان عقیده دارند که عکس‌هایی با این مشخصات هویت آنها نیست بلکه هویتی است که دولت قصد تعریف آن را دارد.

چالش تازه از مردم دعوت می‌کند که عکس کارت ملی‌شان را در کنار عکسی (که به نظر خودشان بیشتر به هویتشان نزدیک است) را با بقیه به اشتراک بگذارند.

این کمپین در توییتر با هشتگ kartmelichallenge مشخص شده است و چند صفحه اینستاگرامی و کانال تلگرامی هم برای نشان دادن عکس‌ها درست شده است.

کمپین «آزادی‌های یواشکی» هم کمپین دیگری است که به قصد اعتراض به حجاب اجباری برای زنان در ایران شکل گرفته است.

XS
SM
MD
LG