لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۰

رویاهای آیت‌الله


آیت‌الله عالی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی در دیداری که با اعضای شورایی با عنوان «مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت» داشته از مراحل تحقق اهداف انقلاب اسلامی شاملیک الگوی جهانی با عنوان تمدن اسلامی سخن گفته است. رهبر جمهوری اسلامی با برشمردن مراحلی پنج‌گانه، مرحله سوم را که به گفته او مرحله فعلی است را شکل‌گیری دولت اسلامی خوانده و مرحله پنجم را تحقق تمدن اسلامی. رضا علیجانی تحلیلگر مسایل سیاسی ایران ساکن فرانسه در این باره می‌گوید: «آقای خامنه‌ای از پنج مرحله سخن می‌گوید. اما سخنانش واقعا شگفت‌انگیز است؛ مگر آقای خامنه‌ای شکست‌ها را نمی‌بیند؟ همه مسئولان پیشین این نظام که قرار بوده با آنها دولت اسلامی شکل بگیرد الان یا محصورند یا جاهل‌اند یا خائن. آرای همین مردم را هم که ایشان در انتخبات خبرگان خسارت محض می‌دانند.»

please wait

No media source currently available

0:00 0:05:48 0:00
لینک مستقیم


آیت‌الله خامنه‌ای که بنا به گفته وبسایت رسمی‌اش، سعی کرده مراحل پنج گانه رسیدن به «تمدن اسلامی» را تبیین کند، تحقق «سبک زندگی اسلامی» را نیز منوط به شکل‌گیری یک «جامعه اسلامی»دانسته است. جامعه‌ای که به گفته وی تاکنون در ایران، حتی مرحله پیش از آن یعنی تشکیل «دولت اسلامی» هم کاملا محقق نشده است.

تقی رحمانی تحلیلگر مسایل ایران در پاریس در این باره می‌گوید: «این سیاست با رفتارها و تاکتیک‌های ایشان قابل همخوان شدن نیست . چراکه دولت و تمدن ساختن، به ثباتی نیاز دارد که ایشان نه در ایران و نه در جهان دنبالش نبوده است. تمدن‌سازی نیاز به همراهی جامعه هم دارد و در عین حال گفتمان فرهنگی؛ که هیچکدام در ایران وجود ندارند.»

جمهوری اسلامی به‌زودی به پایان چهار دهه استقرار خود خواهد رسید. چهار دهه‌ای که میزان بسیاری از نابسامانی‌های اقتصادی و اجتماعی ایران در قیاس با سال‌های پیش از وقوع انقلاب، براساس آمارهای موجود، شتابی تند، و افزایشی سرسام‌آور داشته است. با این حال آیت‌الله خامنه‌ای، رهبری که بخش اعظم این مدت، خود او سکاندار کشتی نظام اسلامی بوده، هنوز از رفع تبعیض و فقرو بیکاری در جامعه اسلامی مورد نظرش به شرط تحقق، می‌گوید.به نظر می‌رسد آنچه که او امروز دارد وعده می‌دهد، دقیقا همان جامعه آرمانی است که در سال ۵۷ نسلی در رویای تحققش، نظام پیشین را برانداختند؛ با این حال هنوز نه تنها آن جامعه مورد نظر به آرمان‌های مذکور نرسیده، بلکه گفته می شود «دورتر»هم شده است.

رضا علیجانی در این باره می‌گوید: «آقای خامنه‌ای، به جای اینکه درپی تصحیح نظریاتش باشد، به دنبال رویاهایش می‌رود. دولت مورد حمایتش برای تحقق رویای حکومت اسلامی، دولت محموداحمدی نژاد بود که فاسدترین دولت تاریخ ایران بوده است... و این پایان غم‌انگیز همه کسانی است که اقتدارگرا هستند، با واقعیت فاصله دارند، و دچار نارسیسیسم و خودشیفتگی‌اند.»

تقی رحمانی می گوید حتی تحقق چنان رویایی هم خودش اساسا با نظریات شیعه سنتی مغایرت دارد: «مساله مهم آن است که این نظریات با سنت شیعه هم مغایرت دارد. به عبارتی از یکسو، درتاریخ شیعه هرگزتلاش نشده از طریق تشکیل دولت به تمدن اسلامی برسند. حتی شیعیان با دولت‌های وقت همیشه در تضاد بوده‌اند. از سویی ایدۀ آقای خامنه‌ای نیاز به ابزاری دارد که با سیاست‌های راست افراطی مورد حمایت آقای خامنه‌ای در ایران، و اصولا نظامی که خودش به فساد ساختاری در همه عرصه‌ها دچار است، تضاد دارد».

آقای خامنه‌ای سال‌هاست کهاعتقاداتی چون تشکیل تمدن اسلامی یا نظام سیاسی اسلامی خودبسنده را کمابیش در سخنانش مطرح یا به بخش‌هایی از ان اشاره می کند. با این حال چرا برای -به گفته وبسایتش- «تبیین این دیدگاه‌ها»، این ایام را برگزیده است؟ ایامی که ایران،دو انتخابات مهم را با شکست نسبی و گاه مطلق طرفداران رهبری گذرانده است؟ و نیز ایامی که از سوی دیگر، چندان با وضعیت جسمانیرهبری، و همینطور شرایط عمومی نظام اسلامی، بی ارتباط به نظر نمی‌رسد.

XS
SM
MD
LG