لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۹

خاتمی: از جمهوریت برای رسیدن به ریاست‌جمهوری دست نمی‌کشم


 محمد خاتمی
محمد خاتمی
محمد خاتمی، رئیس جمهوری پیشین ایران، روز چهارشنبه، ۱۱ اردیبهشت، گفت از جمهوریت مصرح در قانون اساسی برای رسیدن به ریاست جمهوری دست نمی‌کشد و اسلامی که او می‌شناسد با جمهوریت سازگار است.

به گزارش وبسایت محمد خاتمی، وی روز چهارشنبه، ۱۱ اردیبهشت، در دیدار با جمعی از وکلا و حقوقدانان به انتخابات در پیش رو پرداخت و تصریح کرد اگر قرار باشد از جمهوریت مصرح در قانون اساسی دست بکشد، عطای ریاست جمهوری را به لقایش خواهد بخشید.

محمد خاتمی که این روزها جریان‌های مخالفش به‌شدت به او تاخته و حتی نماینده آیت‌الله خامنه‌ای در کیهان او را «مفسد فی‌الارض» و «وطن‌فروش» خوانده، در پاسخ به گروه‌هایی که از او خواسته‌اند به عرصه انتخابات بیاید، گفته است باید رویه‌ها تغییر کند تا بتوان وارد عرصه شد.

محمد خاتمی با بیان اینکه «جمهوریت مقتضای روزگار ما است و اسلامی که من می‌شناسم سازگار با جمهوریت است»، تصریح کرد: «اگر شرط حضور دست برداشتن از این باشد عطای حضور را به لقایش می‌بخشم.»

وی گفت: «ما در جمهوری اسلامی بسر می‌بریم . جمهوری اسلامی مبنایی دارد: قانون اساسی. هرکس که می‌آید در چارچوب قانون اساسی باید عمل کند. هدف ما اجرای همه‌جانبه قانون اساسی است. کسی نمی‌تواند پایبند به قانون اساسی نباشد و به صحنه بیاید.»

محمد خاتمی تاکید کرده است که برای «برون‌رفت» از مشکلات کنونی کشور، باید «رویکردها و هم کارکاردها» عوض شود.

رئیس جمهور پیشین ایران نشانه این تغییر را «جلوگیری از یکه‌تازی خشونتگران دروغ پردازی» دانسته که به گفته او «کارشان اتهام‌زنی و فحاشی و پرونده‌سازی» است.

در هفته‌های منتهی به انتخابات ریاست جمهوری، جریان‌های مختلف اصولگرا و نزدیک به رهبر جمهوری‌ اسلامی و نیز مسئولان اطلاعاتی، امنیتی و نظامی، حملات تندی را به اصلاح‌طلبان و به طور خاص متوجه محمد خاتمی کرده‌اند.

احمد جنتی دبیر شورای نگهبان، حیدر مصلحی وزیر اطلاعات، حسین شریعتمداری نماینده رهبر در کیهان، محمد تقی مصباح و فرماندهان سپاه تنها نمونه‌هایی از افرادی هستند که در در این روزها بر حجم حملات خود به جریان اصلاح‌طلب و شخص محمد خاتمی افزوده‌اند.

محمدتقی مصباح یزدی، رهبر فکری جبهه پایداری، که در هفته‌های اخیر سخنرانی‌های انتخاباتی می‌کند پیشتر به صراحت گفته بود به‌طور قطع سران اصلاح‌طلب در شورای نگهبان رد صلاحیت خواهند شد.

محمد نبی حبیبی، عضو موتلفه، چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت گفت در دیداری که با مصباح یزدی داشته، وی معتقد بوده که اصولگرایان در انتخابات رقیبی جدی نخواهند داشت.

محمد خاتمی در بخشی دیگری از سخنان خود گفت: «امروز آن که به نام انقلاب تهمت می‌زند و دروغ می‌گوید از مصونیت کامل برخوردار است. حتی علیه دروغ‌ها و تهمت‌ها شکایت هم شده، اما کسی برخورد نمی‌کند. و نیز این جریان می‌کوشد تا در همه جا نفوذ کند و دستگاه‌های مختلف را نیز تحت تأثیر قرار دهد. باید نظام با سعه صدر برخورد کند.»

وی بار دیگر در واکنش به گروه‌ها و شخصیت‌هایی که از وی دعوت کرده‌اند در انتخابات نامزد شود، گفت: «باز هم تاکید می‌کنم اگر فردی را مردم بخواهند که بیاید ولی نگذارند و به هر قیمتی جلو او را بگیرند آیا امیدها به یأس تبدیل نمی‌شود؟ آیا امیدها از طرف کسانی که دل بسته بودند به کینه تبدیل نمی‌شود؟ باید اول کاری کنیم که کینه‌ها فروکش کند تا لااقل امکان بحث کردن فراهم آید. و اگر هم آن فرد بیاید ولی دستگاه‌ها و نهادها در برابر او بایستند نمی‌تواند مشکلات را حل کند و به مطالبات به حق مردم پاسخ دهد.»

خاتمی با اشاره به برخوردهای صورت گرفته در روزهای اخیر و انتقال ۱۰ زندانی سیاسی به انفرادی اوین گفت: «امیدوارم انتخابات موجب ایجاد فضایی شود که سوء تفاهم‌ها و دشمنی‌ها را کمتر کند و فضای امنیتی و فشار موجود که به زیان همه است تغییر یابد، در حالی که ما گاه خلافش را می بینیم؛ احضارها، تهدیدها و نیز شنیده‌ام که همین روزها عده‌ای را از بند عمومی به زندان انفرادی برده‌اند. چرا؟»

رئیس جمهور پیشین ایران در بخش دیگری از سخنان خود به فشارهای بین‌المللی و تحریم‌ها نیز اشاره کرد و گفت ضرر و زیان این فشارها متوجه مردم است.

وی در عین حال تاکید کرد که باید رویه‌های کنونی در کشور تغییر کند که تا فشارها کاسته شود.

محمد خاتمی گفت: «وضع ناگوار امروز ناشی از رویکردهای غلط است. درست است که کارکردها موجب خسارت‌ها و مشکلاتی در همه جهات شده است. اما غافل نباشیم که بسیاری از رویکردها به این کارکردها و وضع منجر شده است.»

وی افزود: «در مورد تحریم و فشارهای بین‌المللی که منشاء مشکلات است خطابم به کسانی است که تحریم می‌کنند تا نظام را تحت فشار قرار دهند و اوضاع را موافق خواست خود عوض کنند: بزرگترین فشار تحریم‌ها متوجه مردم است. اگر امروز مردم به خاطر دارو و معیشت در تنگنا قرار گرفته‌اند از جمله به خاطر این تحریم‌ها است و مطمئناً مردم ما از تحریم‌کنندگان خشمگین می‌شوند. من هشدار می‌دهم هرچه زودتر این تحریم‌ها برداشته شود به نفع مردم ما است و در صورت ادامه، دود آن به چشم مردم می‌رود و البته همبستگی مردم در برابر تحریم‌کنندگان بیشتر می‌شود.»

در حالی که تنها یک هفته به آغاز ثبت‌نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری باقی است، محمد خاتمی هنوز به‌طور قطع نظر خود را اعلام نکرده است.

با این حال مشاوران محمد خاتمی تاکنون در دو بخش خطوط کلی برنامه‌های یک دولت اصلاح‌طلب را اعلام کرده‌اند که بخش دوم آن روز سه‌شنبه منتشر شد. برنامه‌ای که هنوز کاندیدای مجری آن مشخص نشده است.

اما این تنها اصلا‌ح‌طلبان نیستند که با چالش رد صلاحیت‌ کاندیداهای شاخص خود در شورای نگهبان مواجه هستند؛ دولت محمود احمدی‌نژاد نیز با کاندیدای احتمالی خود اسفندیار رحیم مشایی، با پرسشی مشابه روبروست.

اسفندیار رحیم مشایی، روز چهارشنبه، ۱۱ اردیبهشت، بار دیگر اصولگرایان مخالفش را به چالش کشید و گفت اگر معتقدند دولت محبوبیت خود را از دست داده، چرا فضا را باز نمی‌کنند تا قدرت خود را بسنجند.
XS
SM
MD
LG