لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۶

دادگاه بین‌المللی تصاویر متهمان به ترور رفیق حریری را منتشر کرد


دادگاه بین‌المللی جمعه هفتم مردادماه برای اولین بار، تصاویر متهمان به ترور رفیق حریری نخست وزیر سابق لبنان را منتشر کرد.

بنا به دستور دانیل فرنسین قاضی تحقیقات اولیه، نام و مشخصات متهمان در ترور رفیق حریری به طور کامل اعلام شد.

۳۱ خردادماه کیفرخواست دادگاه بین المللی ویژه ترور رفیق حریری تسلیم دادستان لبنان شد. این کیفرخواست همراه بود با حکم بازداشت چهار عضو حزب الله که به دست داشتن در ترور رفیق حریری متهم شده‌اند.

اگر چه این کیفرخواست محرمانه بود اما نام این چهار متهم به رسانه‌ها درز پیدا کرد. اکنون متن کیفرخواست را سایت متعلق به دادگاه بین المللی ویژه منتشر کرده است.

رفیق حریری سال ۲۰۰۵ در انفجار مهیبی در مرکز بیروت پایتخت لبنان ترور شد.

بر مبنای کیفرخواست، چهار عضو حزب الله لبنان به «توطئه برای عملیات تروریستی که به کشته شدن رفیق حریری به همراه ۲۱ نفر دیگر به وسیله مواد منفجره شد و همچنین تلاش برای کشتن ۲۳۱ شخص دیگر» متهم شده‌اند.

این چهار نفر عبارتند از سلیم عیاش، مصطفی امین بدر الدین، حسین حسن عیسی و اسد حسن صبرا.

«قانونی بودن اقدام»

برپایه آنچه که در سایت دادگاه بین المللی ویژه آمده است، دانیل بلمار دادستان این دادگاه پس از مشورت با دادستان لبنان و اطمینان از اینکه این اقدام تعارضی با قانون لبنان و سیر عملیات بازداشت متهمان ندارد، تصمیم به اعلام محتوای کیفرخواست کرد.

دادگاه بین المللی ویژه ترور رفیق حریری امیدوار است با انتشار تصاویر و مشخصات متهمان روند بازداشت آنها تسریع شود.

از زمان آغاز زمزمه‌هایی مبنی بر متهم شدن این اعضای حزب الله در ترور رفیق حریری، این افراد از انظار عمومی پنهان شده‌اند.

حزب الله لبنان مخالف فعالیت دادگاه بین المللی ویژه ترور رفیق حریری است و می‌گوید که این دادگاه آلت دست آمریکا و اسرائیل برای ضربه زدن به مقاومت در لبنان است.

حسن نصر الله دبیر کل حزب الله ماه گذشته در سخنانی سران دادگاه را متهم به انواع فساد کرد و کیفرخواست را سیاسی دانست. او تاکید کرد هیچ کس حتی پس از۳۰۰ سال نمی‌تواند این متهمان را دستگیر کند.

دولت لبنان ۳۰ روز فرصت داشت متهمان را تحویل دادگاه بین المللی کند و پس از پایان این مهلت قرار بود متن کیفرخواست علنی شود؛ اتفاقی که جمعه رخ داد.

با این حال به نظر نمی‌رسد علنی شدن متن کیفرخواست بتواند کمکی به دستگیری متهمان عضو حزب الله بکند. نبیل بو منصف تحلیلگر روزنامه لبنانی النهار به خبرگزاری رویترز گفته است: «این اقدام تاثیر چندانی از لحاظ اجرایی ندارد چرا که نام‌ها از پیش اعلام شده بود. اما این اقدام می‌تواند تاثیری روانی داشته باشد چرا که دادگاه اثبات می‌کند با وجود تمام مخالفت‌ها همچنان در مسیری که برنامه‌ریزی کرده پیش می‌رود و فعالیت‌هایش جدی است.»

او افزود که از این پس این سئوال پیش می‌آید که دولت لبنان برای بازداشت متهمان‌ چه اقداماتی انجام داده است.

دولت فعلی لبنان را حزب الله و هوادارنش پس از سرنگونی دولت وحدت ملی این کشور تشکیل داده‌اند. دولت پیشین که ریاست آن را سعد حریری بر عهده داشت از دادگاه بین المللی حمایت می‌کرد. از همین رو وزرای هم‌پیمان حزب الله با استعفای خود این دولت را حدود ۶ ماه پیش سرنگون کردند.
XS
SM
MD
LG