لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۶

چرا علی مطهری تحت فشار است


با اینکه کمی بعد از دستور مستقیم رئیس جمهور ایران برای پیگیری ماجرای حمله لباس شخصی‌ها به علی مطهری در شیراز خبر دستگیری دو تن از حمله‌کنندگان منتشر شد، حالا سخنگوی وزارت کشور می‌گوید هنوز هیچکس در ارتباط با حادثه شیراز بازداشت نشده است.

این در حالی است که به جز فرمان آقای روحانی، وزیر کشور هم که خود به گفته سخنگوی این وزارتخانه در وین به سر می‌برده، از همانجا دستور پی‌گیری را صادر کرده بود.

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:55 0:00
لینک مستقیم


با این حال به رغم گذشت یک هفته از این حادثه هنوز فقط مقامات درباره این حادثه سخن می‌گویند و آن را شماتت می‌کنند. اما علت اینکه علی مطهری که خود در صف بندی‌های سیاسی ایران از جمله اصولگرایان سرشناس دسته‌بندی می‌شود، اکنون چنین مورد حمله لباس‌ شخصی‌ها قرار گرفته، چیست. مهدی مهدوی آزاد، تحلیلگر وقایع سیاسی ایران ‌ساکن آلمان دراین باره می‌گوید:

«اصولگرایان افراطی به وضوح گفتند؛ موضع‌گیری نماینده ولی فقیه در استان فارس و فرماندهان بسیج در این زمینه هم به وضوع مشخص و آشکار است. بزرگترین جرم آقای مطهری در زمینه انتقاد از اصولگرایان این است که وارد حوزه آیت‌الله خامنه‌ای شده. به صراحت در سخنرانی مشهد می‌گوید که آقای خامنه‌ای از عدالت ساقط شده. بارها تاکید کرده که اصو‌گرایان نباید بز اخفش باشند و هرچه که آقای خامنه‌ای می‌گوید را اجرا کنند. این مرزشکنی و حریم‌شکنی که آقای مطهری دارد عالمانه و عامدانه انجام می‌دهد در واقع دست گذاشتن روی پاشنه آشیل دستگاه پرقدرت بیت رهبری است.»

علی مطهری آذرماه گذشته بود که با حضور در دانشکده ریاضی دانشگاه فردوسی مشهد سخنان جنجال برانگیزی گفت:«ما افراد مافوق انتقاد نداریم. این جمله از شهید مطهری است که هر مقام غیرمعصومی اگر در جایگاه غیرقابل انتقاد قرار گیرد هم خودش فاسد می‌شود و هم جامعه را فاسد می‌کند. این جمله بسیار مهمی است. وظیفه اصلی خبرگان رهبری نظارت بر عملکرد رهبری و زیر مجموعه رهبری است. اینها تا حالا وارد نشده‌اند و وارد نمی‌شوند. وارد هر موضوعی می‌شوند غیر از آن کاری که باید انجام دهند. تا حالا شده اینها یک بار بحث کنند راجع به زیرمجموعه نهاد رهبری؟ مثلا‌ً ستاد اجرایی فرمان امام تبدیل به یک کارتل اقتصادی شده. تبدیل به یک برج‌ساز شده. برج می‌سازد این ور آن ور. خب اینها بررسی شده؟ هر کسی باید نظر خودش را به راحتی بیان کند. ممکن است برخی نظرات رهبری را کسی قبول نداشته باشد. هیچ اشکالی ندارد. متاسفانه یک عده اطرافیان هستند که هی می‌خواهند القاء کنند که یک بتی بسازیم مثلا‌ً همه دورش بچرخیم. این نیست. ولایت فقیه به این معنا نیست. پیغمبر اسلام هم که معصوم بود و پیغمبر بود این جور نبود

همان زمان بود که بیش از همیشه هدف حملات سنگینی از سوی اصولگرایان که او را «بی‌بصیرت یا اهل فتنه»‌ خواندند قرار گرفت. با این حال آیا امکان اینکه به پرونده‌ای که او اکنون علیه لباس شخصی‌ها در شیراز و نیز علیه امام جمعه شیراز به عنوان متهم و آمر در جریان حمله به خودش گشوده است، به طور جدی رسیدگی شود، وجود دارد؟ مهدی مهدوی آزاد در این باره می‌گوید:

«برخورد با جناحی که به عنوان گروه‌های خودسر شناخته می‌شود، در واقع در جمهوری اسلامی امری محال و ناشدنی است. چند دلیل مشخص دارد. اول اینکه بخشی از ساختار تبلیغاتی، امنیتی و قضا‌یی جمهوری اسلامی برای برخورد با منتقدین محسوب می‌شوند. دوم اینکه رهبران پشت پرده آن از عالی‌ترین مقامات سیاسی اصولگرای ایران در بالاترین رده‌های حاکمیتی از شورای نگهبان گرفته تا نمایندگان ولی فقیه در استان‌ها هستند و پیاده‌نظام آن عضو سپاه پاسداران و بسیج است. یعنی مهمترین نهاد انقلابی جمهوری اسلامی. نهایتا‌ً اینکه برخورد با گروه‌های فشار به معنی این است که جمهوری اسلامی برای برخورد با منتقدین مجبور هست از روش‌های قانونی استفاده کند. این چیزی است که نه توان اجرای آن وجود دارد و نه به دلیل تبعاتش و قدرتمند شدن جبهه‌های منتقد، جمهوری اسلامی می‌پذیرد وارد آن شود. بنابراین فکر می‌کنم آنچه که الان اتفاق می‌افتد، مانند ماجرای حمله گروه‌های فشار به آقای لاریجانی، مانند ماجرای حمله گروه‌های فشار به آقای حسن خمینی در نهایت منجر به یک مانور سیاسی از طرف دولت خواهد شد. اما در بلند مدت منجر به حذف آنها یا تضعیف آنها و یا حتی حاشیه‌نشینی آنها هم نخواهد شد.»

آنگونه که سخنگوی وزارت کشور در گفت‌وگو با خبرنگاران گفته است در پی دستور حسن روحانی رئیس جمهور، وزیر کشور کمیته‌ای را به مسئولیت معاون امنیتی وزارت کشور و همچنین مشاور رئیس دفتر جانشین فرماندهی کل قوا در نیروهای انتظامی و رئیس بازرسی و مدیریت عملکرد وزارت کشور تشکیل داده که این گروه صبح روز دوشنبه برای رسیدگی‌های بیشتر عازم شیراز شدند.

XS
SM
MD
LG