لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۰

غنی‌نژاد و بهکیش: نگران بازگشت ایران به اقتصاد منطقه‌اند


موسی‌ غنی‌نژاد (چپ) و مهدی بهکیش
موسی‌ غنی‌نژاد (چپ) و مهدی بهکیش

مهدی بهكیش و موسی غنی‌نژاد، دوتن از اقتصاددانان ایرانی با نوشتن سرمقاله‌ای برای روزنامه دنیای اقتصاد، تاکید کرده‌اند که مذاکرات هسته‌ای به حساس‌ترین مرحله خود نزدیک شده است.

این دو اقتصاددان ایرانی ضمن سپاسگزاری از تیم مذاکره‌کننده ایران از وظایف ایرانیان خارج از ایران و گروه‌های مرجع داخلی برای پشتیبانی فکری از تیم مذاکره‌کننده سخن گفته‌اند.

در جایی از این یادداشت دو نفره، مهدی بهکیش و موسی غنی‌نژاد راه‌اندازی کمپین‌هایی را برای خنثی کردن اقدامات مخالف بر سر راه انجام مذاکرات هسته‌ای، خواستار شده‌اند.

به نوشته این دو اقتصاددان، این کمپین بسته به موقعیت افراد می‌تواند به اشکال مختلفی صورت گیرد. این دو اقتصاددان ایرانی به‌عنوان كارشناس اقتصادی تاکید دارند که همه باید در این مرحله حساس به دولت كمک كنید تا این، بار را به منزل برساند.

این دو اقتصاددان با توضیح شرایط اقتصادی ایران به ویژه در حوزه اشتغال، می‌نویسند: «محدودیت‌های سی و چند سال گذشته، چون جنگ و یا تحریم، موجب کاهش فعالیت‌های اقتصادی كشور در منطقه شده و طبیعی است كه همسایگان ما چون تركیه، امارات، عربستان و... جای خالی اقتصاد ایران را در این سال‌ها پر كرده‌اند.»

به نوشته این دو اقتصاددان ایرانی، «حال كه امكان بازگشت ایران، به جایگاه واقعی‌اش فراهم می‌شود،‌ می‌توان انتظار داشت برخی همسایگان نگران باشند.»

مهدی بهکیش و موسی غنی‌نژاد، در جای دیگری از این تحلیل خود، نوشته‌اند؛ «مطمئن باشیم آنها نگران بمب اتمی نیستند بلکه بیشتر در پی بهانه‌ای برای جلوگیری از حضور ایرانیان در عرصه سیاسی و اقتصادی منطقه‌اند.»

این اقتصاددانان با به رسمیت شناختن اختلاف‌نظرهای سیاسی داخلی در ایران، در پایان یادداشت خود تاکید می‌کنند که «مجموعه شرایط کنونی ایجاب می‌کند، اختلاف‌نظرها را به زمان دیگری واگذاریم و در این مرحله حساس همه به کمک تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای برویم و کشور را به شرایطی که حق ملت ایران است، بازگردانیم.»

***

محمدرضا پورابراهیمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در یادداشتی که برای روزنامه اعتماد نوشته، «اقتصاد مقاومتی» را «ضرورت اقتصادی اركان نظام» توصیف کرده است.

به نوشته این نماینده مجلس شورای اسلامی، «می‌توان امیدوار بود در صورت اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، وضعیت اقتصادی كشور دگرگون شود و توسعه در مسیر هموارتری قرار گیرد.»

پورابراهیمی با اشاره به فصلی از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که به وظایف دستگاه قضایی برای مبارزه با مفاسد اقتصادی تاکید دارد، می‌نویسد: «باید دستگاه قضا برای فعالان اقتصادی و كسانی كه به كار سالم اقتصادی می‌پردازند، امید بدهد و برای مفسدان و كسانی كه منافع خود را به منافع نظام ترجیح می‌دهند، ترس و بیم ایجاد كند.»

این نماینده مجلس شورای اسلامی در پایان تحلیل خود، تاکید می‌کند که «در كنار مذاكرات بین‌المللی باید به تقویت اقتصاد ملی یاری رساند تا هر چه سریع‌تر ایران توسعه پیدا كند و مشكلات كشور كاهش یابد.»

***

علی دادپی، اقتصاددان و استاد اقتصاد دانشگاه، در یادداشتی که برای روزنامه «جهان صنعت» نوشته به موضوع بازار ارز و کنش و واکنش‌های این بازار پرداخته است.

به نوشته این اقتصاددان، در کشور نفت‌خیزی مانند ایران که اقتصاد آن به نفت وابسته است، «نرخ برابری ارز در بازار آزاد تابع سیاست‌های دولت بوده که خود تابع بهای نفت و تغییرات تقاضا برای ارز است.»

به نوشته آقای دادپی، بازار ارز در هفته‌های باقی مانده از سال ۹۳ شاهد نوسان‌هایی در جهت گران‌ شدن قیمت انواع ارز خواهد بود که در تحلیل این اقتصاددان، افزایش‌ احتمالی قیمت انواع ارز به رشد تقاضای ارز، به دلیل سفرهای نوروزی ایرانیان به کشورهای همسایه، مرتبط خواهد بود.

علی دادپی در جای دیگری از تحلیل خود با تاکید بر اینکه نوروز، جشنی ایرانی است به استعدادهای بالقوه ایران برای جذب توریست خارجی اشاره کرده است.

به نوشته این صاحب‌نظر مسایل اقتصادی ایران، «وقت آن رسیده است که دستگاه تبلیغاتی کشور را با هدف جذب توریست در این روزها به کار بیندازیم تا در ایام عید فقط شاهد خروج ارز و افزایش بهای دلار نباشیم.»

او در پایان یادداشت خود تلویحا به دولت توصیه می‌کند که از افزایش احتمالی قیمت انواع ارز در هفته های اخیر نگران نشود و با تزریق ذخایر ارزی که به نوشته این اقتصاددان باید به نیازهای بی‌پایان اقتصاد ایران پاسخ بدهند، تلاش نکند تا قیمت‌ها کنترل شوند.

***

جمشید پژویان، اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، در یادداشتی که برای روزنامه تعادل نوشته، رشد اقتصادی را از مهم‌ترین مباحث مطرح در اقتصاد نامیده که تمام دولت‌ها به دنبال آن هستند، اما تاکید کرده که رشد اقتصادی به سادگی محقق نمی‌شود.

به نوشته جمشید پژویان، «اگر متغیرهای خرد اقتصادی، عملكرد مناسبی نداشته باشند، نمی‌توان به این رشد رسید و در نتیجه مردم از رفاه نسبی هم برخوردار نخواهند بود.»

این اقتصاددان در عین حال پیش‌بینی کرده است که رشد اقتصادی ایران در سال آینده، رقمی در حدود صفر درصد یا حتی منفی باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، ادامه می‌دهد که «اگر تحریم‌ها به‌یكباره برداشته شود و نفت ایران مشتری‌های قبلی خود را داشته باشد، می‌توان به رشد اقتصادی قابل‌ قبولی دست یافت.»

آقای پژویان، از رشد روز‌به‌روز اقتصاد تک‌محصولی انتقاد کرده و می‌نویسد: «زمانی كه اقتصاد كشور، به درآمدهای نفتی متكی باشد، نتیجه‌‌ای جز این، دور از انتظار نیست.»

این اقتصاددان در پایان یادداشت خود، تاکید می‌کند: «تا زمانی‌كه در سیاست‌گذاری‌ها از ابزار درست اقتصادی استفاده نكنیم و عدم كارایی در اقتصاد و پایین‌بودن بهره‌وری نهاده‌ها را رفع نكنیم باید در انتظار بیكاری و كاهش رفاه در جامعه باشیم.»

XS
SM
MD
LG