لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۷

ناتو به ایران: استقرار موشک‌های پاتریوت در ترکیه جنبه دفاعی دارد


آندرس فو راسموسن دبیرکل ناتو دوشنبه ۲۷ آذر، به سخنان و هشدارهای مقام‌های جمهوری اسلامی ایران نسبت به استقرار سامانه موشک‌های پاتریوت در مرز ترکیه با سوریه واکنش نشان داد و این سامانه را «دفاعی محض» توصیف کرد.

کشورهای عضو پیمان ناتو با استقرار سامانه موشک‌های پاتریوت در مرز ترکیه با سوریه موافقت کرده‌اند. این اقدام با درخواست دولت ترکیه صورت گرفته است تا به گفته آنکارا این کشور بتواند دربرابر حملات احتمالی از سوی سوریه به خاک خود آماده باشد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، راسموسن که در کنفرانسی خبری پس از دیدار و گفت‌و‌گو با نخست وزیر بلژیک سخن می‌گفت، اظهار داشت: «ادعاهای ایرانی‌ها را کاملا رد می‌کنم. از ابتدا توضیح داده بودیم که استقرار موشک‌های پاتریوت، اقدامی دفاعی محض است. ما آنجا هستیم تا از هم‌پیمانمان ترکیه، دفاع کنیم. به هیچ وجه برنامه هجومی نداریم.»

دبیرکل ناتو افزود که کسانی از استقرار موشک‌های پاتریوت نگرانند «طرف‌هایی هستند که شاید برنامه‌های سخیفی برای به کارگیری توانمندی‌های موشکی خود برای اهدافی هجومی دارند.»

او ادامه داد: «اما من امیدوارم استقرار موشک‌های پاتریوت در ترکیه بتواند یک عامل پیشگیرانه خوبی باشد و هیچ کس حتی به حمله به ترکیه فکر نکند.»

جمعه لئون پانه‌تا وزیر دفاع ایالات متحده، فرمان ارسال دو سامانه موشکی پاتریوت به علاوه ۴۰۰ نیروی ارتش آمریکا برای استقرار در مرز ترکیه با سوریه را صادر کرد. پیش از آن، آلمان و هلند اعلام کرده بودند که سامانه موشکی پاتریوت به ترکیه خواهند فرستاد.

این اقدام واکنش شماری از مقام‌های جمهوری اسلامی ایران را در پی داشت.
پیشتر حسن فیروزآبادی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، سامانه موشک‌های پاتریوت ناتو در ترکیه را «خط دفاعی صهیونیست‌ها» توصیف کرده و گفته بود: «هر کدام از این پاتریوت‌ها یک نقطه سیاه روی نقشه جهان و برای ایجاد یک جنگ جهانی است و متاسفانه هر روز یکی از کشورهای غربی دارند تصویب می‌کنند که پاتریوتی را به مرز سوریه و ترکیه بفرستند، در حالی که آنها دارند نقشه‌ یک جنگ جهانی را می‌چینند و این برای آینده بشریت و برای آینده خود اروپا هم بسیار خطرناک است.»

علی اکبرصالحی وزیر امورخارجه ایران شامگاه یکشنبه گفت استقرار «موشک‌های پاتریوت در ترکیه تحریک کننده است نه بازدارنده».
XS
SM
MD
LG