لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۵

روایت اعتماد از مذاکرات؛ «پایان نگارش متن توافق»


پ
پ

روزنامه اعتماد در تیتر یک شماره شانزدهم تیر ماه خود خبر داده که «پرانتزهای متن توافق بسته شد»، و حتی «نگارش متن اصلی توافق و چهار ضمیمه» به پایان رسیده و حالا «آخرین مذاکرات بر سر ضمیمه فنی و متن قطعنامه شورای امنیت است.»

مجید تخت روانچی، عضو تیم مذاکره کننده ایران، در گفت‌وگو با روزنامه شرق تاکید کرده است که «از نظر ما ضرب‌الاجلی وجود ندارد.»

روزنامه شرق همچنین در تیتر یک شماره سه شنبه خود با عنوان «در آستانه فرجام»، نوشته است: «ماراتنگویی سر پایان ندارد. هرچه می‌دوند، خط پایان دورتر می‌شود. نه‌تنها در وین، مقر مذاکرات هسته‌ای همه دنبال پاسخ این سئوال‌اند که این مذاکرات پیچ‌درپیچ چه زمانی به پایان می‌رسد که حتی تهران هم روی موج این سئوال مانده است.»

روزنامه جوان عکس یک خود را حضور محمد جواد ظریف و علی اکبر صالحی در مراسم «شب قدر» مسجد «امام علی» وین اختصاص داده و نوشته است: «ظریف و همکارانش پریشب با حضور در مراسم احیای مسجد امام علی وین آرامش خود را به رخ طرف غربی کشیدند.» این روزنامه نزدیک به سپاه پاسداران، نوشته است: «تیم ایرانی گفته است که توافق خوب را فدای زمان نمی‌کند، اما در میان ۱+۵ اختلافات، تازه شده است.»

حسین شریعتمداری نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سرمقاله کیهان به سخنان اخیر حسن روحانی درباره «صلح امام حسن» و سخنان علی لاریجانی در نکوهش منتقدان مذاکرات به شدت انتقاد کرده و اظهارات رئیس جمهوری و رئیس مجلس نهم را رد کرده است.

روزنامه ایران با اشاره به ادامه ساخت‌وساز در محوطه تاریخی عشرت آباد، خبر داده که معاون حقوقی و امور مجلس سپاه پاسداران گفته است که فقط درصورتی که «ستاد کل نیروهای مسلح دستور بدهد، کار متوقف می‌شود.»

روزنامه شهروند از «افت قیمت در بازار ارز و طلا» خبر داده و نوشته است: «در شرایطی که دستیابی به توافق هسته‌ای محتمل‌تر شده، بازارهای ایران در تب‌وتاب انتشار نتایج آن به سر می‌برند اما این بار تحول‌های بازار متفاوت با دفعات قبلی است و دیگر خبری از افزایش قیمت نیست.»

این روزنامه با اشاره به آنچه «هیجان کنترل شده در بازار» توصیف کرده، نوشته است: «صرافان بازار ارز و سکه روز دوشنبه نرخ هر دلار آمریکا را با افت ٢٥ تومانی ٣ هزارو ٢٨٢ تومان تعیین کردند و این‌گونه بود که سومین بار درهفته جاری نرخ دلار شکست، اما یورو درحالی با ٣٠ تومان کاهش به ٣ هزار و ٦٣٠ تومان رسید تا کاهش میانگین اختلاف قیمت دلار و یورو را شاهد باشیم که به حدود ٤٠٠ تومان دوباره رسید.»

به نوشته روزنامه شهروند «در بازار طلا و سکه هم کاهش تمایل خریداران و فروشندگان در بازار به خوبی عیان است و انتظار برای آینده دیده می‌شود. اما در سوی دیگر تهران، یعنی حوالی میرداماد، بانک مرکزی قیمت دلار مبادلاتی را افزایش داد تا اختلاف قیمت ارز آزاد و دولتی به کمترین مقدار خود طی ماه‌های گذشته برسد.»

حسین مرعشی از اعضای حزب کارگزاران سازندگی در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد با اشاره به «از استراتژی وحدت اصلاحات و اعتدال» در انتخابات آینده مجلس، گفته است: «به دنبال ترمیم پیوندمان با حاکمیت هستیم.»

روزنامه ابرار عکس یک خود را به حمید رسایی، از نمایندگان نزدیک به جبهه پایداری، اختصاص داده و خبر داده که وی «برای تبلیغ اسلام» به هلسینکی فنلاند سفر کرده است.

روایت اعتماد از مذاکرات؛ پایان نگارش متن توافق، مذاکره بر سر قطعنامه شورای امنیت

روزنامه اعتماد در تیتر یک شماره شانزدهم تیر ماه خود خبر داده که «پرانتزهای متن توافق بسته شد»، و حتی «نگارش متن اصلی توافق و چهار ضمیمه» به‌پایان رسیده و حالا «آخرین مذاکرات بر سر ضمیمه فنی و متن قطعنامه شورای امنیت است.»

سارا معصومی خبرنگار اعتماد از وین از «پایان مذاکرات کارشناسان و مدیران سیاسی» گزارش داده و نوشته است: «سرانجام یک ماه و نیم مذاکره میان کارشناسان ایران و ١+٥ به پایان رسید و ضمایم برای تصمیم‌گیری‌های کلان در اختیار مدیران سیاسی قرار گرفت.»

روزنامه اعتماد از قول یک «یک منبع نزدیک به تیم مذاکره‌کننده» ایران، نوشته است: «کارشناسان ضمایم را به پایان رساندند. پرانتزهای باقی مانده در ۵ ضمیمه هم به دست مدیران سیاسی رسید و در جلسات فشرده آنها حل شد. تا لحظه تنظیم این خبر، از مجموع پنج ضمیمه چهار مورد حل و فصل شده است و تنها یک ضمیمه فنی با پرانتزهایی روبه‌رو است که همزمان هم در جلسه وزرای امور خارجه و هم در جلسات چند ساعته علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژِی اتمی ایران و ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا در حال بررسی و تلاش برای حل و فصل است.»

این روزنامه با اشاره به «حل مساله همزمانی گام‌های ایران و ١+٥»، نوشته است: «یکی از اصلی‌ترین گره‌هایی که گفته می‌شد مانع از رسیدن به توافق جامع هسته‌ای شده است، مساله همزمانی اقدام‌های دو طرف بود. به نظر می‌رسد که این گره در چند روز اخیر حل و دیگر پرانتز بازی را در متن به خود اختصاص نداده است.»

«یک منبع آگاه» که نام وی منتشر نشده به روزنامه اعتماد گفته است: «ما در چند روز گذشته وقت چندانی را روی این مساله متمرکز نکرده‌ایم. دو طرف به این توافق‌نظر رسیده‌اند هر زمانی که ایران عمل به تعهدات خود بر اساس [برنامه] مورد توافق را آغاز کند، آمریکا و اروپا هم باید لغو تحریم‌ها را آغاز و همزمان با به‌پایان رسیدن اجرای تعهدهای ایران آنها هم پروسه لغو کامل تحریم‌ها را عملی کنند. از نظر ما گره همزمانی اقدام‌های دو طرف حل شده است.»

خبرنگار روزنامه اعتماد در وین با تاکید براینکه «ضربان توافق در وین بالا گرفته است»، گزارش داده که «هنوز یک جمله تکراری از زبان مذاکره‌کنندگان تمام کشورها به گوش می‌رسد: اینجا هستیم که توافق کنیم اما نه به هر قیمتی.»

به نوشته این روزنامه «همزمان با برگزاری مذاکرات سیاسی و فنی برای رسیدن به متن تمیز شده توافق جامع هسته‌ای به همراه پنج پیوست آن، تیم‌های مذاکره‌کننده ایران و ١+٥ کار بر روی متن قطعنامه شورای امنیت را هم که باید چند روز پس از حصول توافق به دست آید، آغاز کردند.»

اعتماد از قول «یک منبع آگاه» نوشته است: «هنوز کار روی این متن ادامه داشته و هنوز هم نهایی نشده است. هنوز مسائل حل نشده‌ای باقی مانده است. این قطعنامه پس از حصول توافق هسته‌ای باید در اختیار شورای امنیت قرار بگیرد و بر همین اساس باید متن آن ابتدا توسط ایران و پنج کشور اصلی عضو این شورا تهیه و به توافق همگان برسد.»

این روزنامه با اشاره به انتشار اخباری درباره احتمال تمدید مذاکرات نوشته است: «یکی از سناریوهایی که می‌تواند محتمل باشد عدم حصول توافق تا ٧ جولای است. ایران و ١+٥ می‌گویند تا پایان وقت امروز به شکل فشرده تمام توان خود را به کار می‌گیرند اما اگر توافق در ٤٨ ساعت آتی محقق نشود باز هم‌زمان بیشتری را به مذاکرات اختصاص خواهند داد. البته هیچ‌کس نمی‌داند این زمان در امتداد دور جاری مذاکراتی خواهد بود یا پس از وقفه‌ای چند روزه از سر گرفته می‌شود، و با این همه یک منبع آگاه در این خصوص می‌گوید: ترجیح ما این است که این دور را تا زمان رسیدن به توافق ادامه دهیم و مذاکرات را قطع نکنیم.»

اعتماد با اشاره به اینکه «در حال حاضر جان کری وزیر امور خارجه آمریکا ١١ روز گذشته را در وین گذرانده است و به نظر نمی‌رسد که اگر تا ۹ جولای مذاکرات به نتیجه نرسد، رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا بتواند روزهای بیشتری را به حضور در وین اختصاص دهد.»

مجید تخت روانچی: از نظر ما ضرب‌الاجلی وجود ندارد

مجید تخت روانچی، عضو تیم مذاکره کننده ایران، در گفت‌وگو با روزنامه شرق تاکید کرده است که «از نظر ما ضرب‌الاجلی وجود ندارد.»

مجید تخت روانچی گفته است: «از نظر ما ضرب‌الاجلی وجود ندارد. ما به واسطه توافقی که قبلاً کرده بودیم، یک ضرب‌الاجل داشتیم که چند روز پیش به اتمام رسید. در آن ضرب‌الاجل می‌خواستیم ببینیم می‌توانیم اواخر ماه ژوئن یعنی ١٠ تیر به تفاهم برسیم یا خیر. از آن تاریخ که گذشتیم، به مذاکرات ادامه دادیم و الان هم داریم با جدیت به مذاکره ادامه می‌دهیم و از نظر ما ضرب‌الاجل مشخصی وجود ندارد.»

این عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران البته گفته است: «البته از دید بعضی از کشورهایی که ما با آنها مذاکره می‌کنیم، شاید به صورت رسمی یا غیررسمی، برای آنها ضرب‌الاجلی وجود داشته باشد، ولی ما چنین ضرب‌الاجلی نداریم. برای ما مهم است که به یک توافق خوب برسیم» اما «حقیقت مطلب این است که اگر ما به یک توافق خوب نرسیم، خودمان را اسیر زمان نمی‌کنیم. یعنی برای ما مهم این است که محتوای توافق چه باشد» چرا که «این توافق دارای آثار درازمدتی برای کشورمان است و ما نمی‌توانیم تحت فشار زمان، تصمیماتی اساسی بگیریم. بنابراین برای ما محتوا مهم است اینکه چه موقعی این تمام می‌شود، موضوعی ثانویه است.»

مجید تخت روانچی با اشاره به اینکه «در طول این مدت اخیر پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم. درمورد موضوعات مختلفی صحبت کرده‌ایم و بعضی از موضوعات که شاید تا چند وقت پیش، فکر می‌کردیم حل آن بسیار سخت است، الان می‌بینیم تقریباً حل شده»، گفته است: «در هر دو موضوع، یعنی هم موضوع هسته‌ای و هم موضوع تحریم‌ها، پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم.»

معاون وزیر خارجه ایران به روزنامه شرق گفته است: در هر دو حوزه هسته‌ای و هم موضوع تحریم‌ها «بخشی از کار هنوز مانده است. خبری منتشر شده بود که قضیه تحریم‌ها تمام شده است. چند نفر هم از ما پرسیدند، ما به آنها گفتیم درست نیست و صحت ندارد. یعنی هیچ موقع به این صورت پیش نمی‌رود، چراکه جلسات ما موازی است. این‌گونه نیست که بخواهیم بحث تحریم را شروع کنیم، تمام کنیم، کنار بگذاریم و بعد، سر بحث هسته‌ای بیاییم. همین دو موضوع هم شاخه‌های مختلفی دارد. از چندین ماه پیش اینها را به صورت موازی به جلو برده‌ایم. الان به صورت کلی روی هر دو مبحث، پیشرفت‌های خوبی انجام شده است. چند موضوع کلیدی مانده که باید ببینیم می‌توانیم آنها را حل کنیم یا نه.»

روزنامه شرق همچنین در تیتر یک شماره سه شنبه خود با عنوان «در آستانه فرجام»، نوشته است: «ماراتن گویی سر پایان ندارد. هرچه می‌دوند، خط پایان دورتر می‌شود. نه‌تنها در وین، مقر مذاکرات هسته‌ای همه دنبال پاسخ این سئوال‌اند که این مذاکرات پیچ‌درپیچ چه زمانی به پایان می‌رسد که حتی تهران هم روی موج این سؤال مانده است.»

زینب اسماعیلی، خبرنگار اعزامی شرق به وین، با اشاره به اینکه «شایعه ادامه مذاکره تا پنجشنبه ۹ جولای، اگرچه از روز یکشنبه مطرح شده بود، روز دوشنبه روی خط برخی خبرگزاری‌ها هم نشست» و «هر دو طرف گویی دنبال بهانه‌ای هستند تا خط پایان ماراتن را دورتر کنند. منابع خبری از پیشرفت مذاکرات خبر می‌دهند، اما به دنبال آن، موضوعات باقی‌مانده و تأثیر آن در مذاکرات را هم نادیده نمی‌گیرند.»

این روزنامه با اشاره به اینکه «رخ دیگر این ضرب‌الاجل‌ها محدودیت‌های دولت آمریکاست که با مصوبه جدید کنگره این کشور ایجاد شده»، نوشته است: «درصورتی‌که توافق تا ۹ جولای به اطلاع کنگره برسد، آنها ۳۰ روز وقت دارند توافق را رد یا تأیید کنند، در غیر این صورت زمان به حدود دو ماه افزایش پیدا می‌کند.»

یکی از اعضای نزدیک به تیم مذاکره‌کننده ایران به روزنامه شرق گفته است: «درصورتی‌که تا ۹ جولای هم توافق به دست نیاید فقط ۳۰ روز در تصویب توافق تأخیر ایجاد می‌شود. او البته این را مشروط می‌کند به اینکه تیم‌های مذاکراتی میز مذاکره را رها نکنند و به خانه‌هایشان باز نگردند.»


حمله کیهان به حسن روحانی و علی لاریجانی

حسین شریعتمداری نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سرمقاله کیهان به سخنان اخیر حسن روحانی درباره «صلح امام حسن» و سخنان علی لاریجانی در نکوهش منتقدان مذاکرات به شدت انتقاد کرده و اظهارات رئیس جمهوری و رئیس مجلس را رد کرده است.

سرمقاله‌نویس کیهان با اشاره سخنان حسن روحانی در ضیافت افطار با استانداران و معاونان وزرا، نوشته است: رئیس جمهوری در این سخنان «شرایط کنونی کشورمان را با دوران امام حسن مقایسه کرد و بی‌آن که برای این مقایسه، دلیل و سند و نمونه‌ای ارائه کند از صلح آن حضرت به عنوان الگویی یاد کرد که می‌تواند برای این روزهای کشورمان نیز کارساز و گره‌گشا باشد.»

این روزنامه نوشته است: «در این که صلح امام حسن با توجه به شرایط آن زمان، عاقلانه‌ترین و شجاعانه‌ترین تصمیم بوده است، جای کمترین تردیدی نیست ولی با عرض پوزش مقایسه آقای رئیس‌جمهور در هر دو بخش "مفهوم" و "مصداق" نابجا و از نوع قیاس‌ مع‌الفارق است» چرا که «در دوران امام حسن تقریباً تمامی سرداران سپاه ایشان، با تطمیع و تهدید معاویه، اردوگاه حضرت را ترک کرده و به دشمن پیوسته بودند و از سوی دیگر مردم در آن زمان نیز به دلیل بی‌بصیرتی و فریب‌خوردگی» از وی دست کشیده بودند اما حالا «کدامیک از فرماندهان و سرداران سپاه و ارتش و بسیج خود را به دشمن فروخته و میدان را به نفع حریف ترک کرده‌اند؟! آنان که اگر اجازه ولی امر مسلمین و فرمانده کل قوا را واجب نمی‌دانستند، تاکنون هزاران بار بر دشمن تاخته بودند و به قول حضرت آقا، برای جنگیدن با دشمنان لحظه‌شماری می‌کنند.»

شریعتمداری با تاکید براینکه شرایط فعلی جمهوری اسلامی «کمترین شباهتی» به دوران «امام حسن» ندارد، نوشته است که مقایسه شرایط فعلی جمهوری اسلامی با دوره «امام حسن» توسط حسن روحانی «به این تردید دامن می‌زند که ایشان در چالش هسته‌ای چاره کار را تن دادن به باج‌خواهی دشمن دیده‌اند و برای توجیه آن، پای امام حسن را به میان کشیده‌اند.»

کیهان با اشاره به سخنان علی لاریجانی در قم که خطاب به منقدان دولت و مذاکرات گفته بود: «شما اگر خودتان مشکل دارید، لازم نیست پشت سر رهبری مخفی شوید»، رئیس مجلس نهم را مورد نکوهش قرار داده و نوشته است: استناد به نظرات رهبر جمهوری اسلامی «در نقد بخش‌هایی از روند مذاکرات هسته‌ای، فقط هنگامی ناشایسته است که اینگونه استنادها با واقعیات همخوانی نداشته باشند» اما «نظرات و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب، می‌تواند و باید ملاک ارزیابی مواضع و عملکرد تیم و یا روند مذاکرات باشد و در این صورت استناد به آن نه فقط مذموم و ناپسند نیست بلکه نشانه پیروی از رهبر انقلاب است.»

سرمقاله نویس کیهان همچنین نوشته است: «متهم کردن منتقدان به پنهان شدن پشت سر رهبری که در اظهارات آقایلاریجانی آمده است، درخور ملامت و اعتراض است و بسیار خطرناک و گمراه‌کننده» است، زیرا «مفهوم و ترجمان دیگر این بخش از اظهارات آقای لاریجانی این است که هیچکس حق ندارد از نظرات رهبر معظم انقلاب به عنوان ملاک و میزان برای ارزیابی مواضع و عملکرد این و آن و از جمله مسئولان نظام، استفاده کند.»

شریعتمداری نوشته است: «تنها ملاک و میزان برای ارزیابی توافق احتمالی، انطباق کامل آن با معیارهایی است که حضرت آقا در قالب خطوط قرمز ترسیم کرده‌اند و بهانه‌هایی نظیر، همخوانی شرایط امروز کشور با دوران امام حسن که قیاس مع‌الفارق است و توصیه به کنار آمدن با دشمن که اولاً از ساحت مقدس حضرت امام حسن به دور است و ثانیاً انحراف از مسیری است که آن حضرت پیموده‌اند، نمی‌تواند نگاه مردم را از توافق خوب دور کند.»

سرمقاله‌نویس کیهان تاکید کرده است که «برخلاف آنچه جناب لاریجانی مطرح کرده‌ است، استناد به نظرات حضرت آقا برای ارزیابی روند مطلوب مذاکرات و توافق احتمالی پس از آن، نه فقط پنهان شدن پشت سر رهبری نیست، بلکه پیروی جانانه از نظرات حضرت ایشان است.»

روزنامه کیهان همچنین در تیتر یک خود بر «سرنوشت مبهم خط قرمزها در بازی پرانتزها» تاکید کرده و نوشته است: «در حالی که کمتر از دو روز تا پایان یک هفته ضرب الاجل تمدیدشده مذاکرات هسته ای وقت باقی اســت، مذاکره‌کنندگان از پرانتزهایی می گویند که هنوز تعیین تکلیف نشده و سرنوشت مذاکرات به آنها بستگی دارد.»

این روزنامه همچنین نوشته است: «این پرانتزها در حقیقت دربرگیرنده خطوط قرمز هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران اسـت که سرنوشت آنها می‌تواند منجر به شکست مذاکرات یا حصول توافقی خوب یا بد شود.»


واکنش سپاه به اعتراضات نسبت به ساخت‌وساز در محوطه تاریخی عشرت‌آباد

روزنامه ایران با اشاره به ادامه ساخت و ساز در محوطه تاریخی عشرت‌آباد، خبر داده که معاون حقوقی و امور مجلس سپاه پاسداران گفته است که فقط درصورتی که «ستاد کل نیروهای مسلح دستور بدهد، کار متوقف می‌شود.»

به گزارش این روزنامه «با وجود آنکه سه روز از صدور حکم بازپرس شعبه ۳ دادسرای نظامی تهران مبنی بر توقف ساخت‌وساز در حریم اثر تاریخی کلاه فرنگی واقع در ضلع شمال میدان سپاه در تهران می‌گذرد»، همچنان «کارگران با جدیت مشغول کارند و نه تنها دو جرثقیل بزرگ برداشته نشده بلکه کار پس از اسکلت‌بندی فلزی، به مرحله سقف‌گذاری رسیده و طرح بیش از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.»

حمیده امینی‌فرد گزارش نویس روزنامه ایران نوشته است: «حتی اگر بومی محله عشرت‌آباد نبوده و هیچ خبری هم از ماجرای ساخت و ساز میدان سپاه نداشته باشید، وقتی گذرتان به میدان سپاه می‌افتد، با پیکره عظیم دو ساختمان بزرگ درحال ساخت در ضلع شمال غربی این میدان مواجه می‌شوید که هیچ تابلوی مشخصات فنی نیز در مقابل آن نصب نشده است. یکی از این ساختمان‌ها که حالا در ۱۴ طبقه بالا رفته، به طور کامل نمای دید ضلع جنوبی عمارت کلاه فرنگی را کور کرده و ساختمان دیگر درست به موازات ساختمان اول، اما با تعداد طبقات محدودتر، هم‌اکنون به مرحله سقف‌گذاری رسیده است.»

این روزنامه تاکید کرده است که «در این میان به نظر می‌رسد نه هشدارهای محمدجعفر منتظری، رئیس دیوان عدالت اداری، تاکنون کارگر افتاده و نه سروصداهای بلند شورای شهر و سازمان میراث فرهنگی» و البته در آن سوی ماجرا، معاون حقوقی و امور مجلس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز دوشنبه در واکنش به همه این اعتراضات و انتقادات، تأکید کرد که «تنها زمانی این طرح متوقف خواهد شد که ستاد کل نیروهای مسلح دستور آن را ابلاغ کند.»

به نوشته روزنامه ایران، محمدرضا یزدی، معاون حقوقی و امور مجلس سپاه پاسداران، گفته است: «سپاه در انجام ساخت وسازها بر اساس تشریفات خاص نیروهای مسلح عمل می‌کند، این تشریفات انجام شده و ساخت وسازها بدون مجوز نیست. در ۳۰ مرداد سال ۹۲ با شهرداری تهران مکاتبه شده است و مدیرکل پیگیری امور نهادها و سازمان‌های معاونت امور مناطق شهرداری تهران در ۱۳ شهریور سال ۹۲ به شهرداری منطقه ۷ اعلام کرد که سپاه پاسداران مجاز به انجام اقدامات لازم است.»

معاون پارلمانی و حقوق سپاه پاسداران با اشاره به اینکه «پس از شروع ساخت و ساز، متولیان گلایه کردند که سپاه پاسداران با سازمان میراث فرهنگی هماهنگی نکرده و به خاطر وجود عمارت کلاه فرنگی باید فاصله قانونی رعایت می‌شد»، گفته است: «در هیچ جای کشور اخذ مجوز برای ساخت وساز نیازمند مکاتبه با سازمان میراث فرهنگی نیست بلکه شهرداری موظف است مکاتبه کند تا اگر نیاز به رعایت فاصله است، آن را اعلام کند.»

این مقام سپاه پاسداران تاکید کرده است که «سپاه ضمن برداشت خود با رعایت ۱۳۰ متر فاصله با عمارت کلاه فرنگی اقدام به ساخت و ساز کرد»، گفته است: «شهرداری در مهلت یک ماه قانونی خود و حتی تا اواخر سال گذشته موردی را به سپاه اعلام نکرد و دادسرای نظامی حکمی صادر نکرده و تنها بازپرس شعبه ۳ قراری را صادر کرده است.»

معاون پارلمانی و حقوق سپاه پاسداران با انتقاد از سازمان میراث فرهنگی گفته است: «تاکنون این سازمان میزان فاصله‌ای را که با عمارت کلاه فرنگی باید رعایت شود، اعلام نکرده و تنها درباره خسارت طرح شکایت کرده در حالی که در این سال‌ها سازمان میراث فرهنگی یک ریال هم بابت تعمیر و بازسازی عمارت کلاه فرنگی هزینه نکرده است.»

محمدرضا یزدی همچنین گفته است: «اگر روزی ستاد کل نیروهای مسلح دستور توقف طرح مصوب را بدهد، ساخت و ساز متوقف خواهد شد.»

همزمان احمد مسجد جامعی، عضو شورای شهر تهران، نیز که برای نخستین بار در سال ۹۲ به ساخت‌وسازهای میدان سپاه واکنش نشان داده بود، با اشاره به توافقنامه‌ای که بین وزارت دفاع و دستگاه‌های اجرایی مثل شهرداری تهران منعقد شده، به روزنامه ایران گفته است: «براساس این تفاهمنامه وزارت دفاع، طی درخواستی بحث ساخت وساز در این میدان را به شهرداری اعلام می‌کند، اما ظاهراً شهرداری طی آن مدت زمانی که برای پاسخ تعیین شده، جوابی نمی‌دهد و همین موضوع دلالت بر تأیید می‌شود» اما «تا آنجا که من در قضیه حضور داشتم و حتی در این زمینه تذکری هم دادم، سپاه در این مسأله همراهی لازم را داشت.»

این عضو شورای شهر تهران ایراد دیگری هم به ساخت‌وساز در میدان سپاه گرفته و گفته است: «علاوه برکور کردن نمای عمارت کلاه فرنگی، این منطقه به هیچ وجه گنجایش ساخت چنین سازه‌ای با این عظمت را ندارد.»

حمید جهانبخش، نایب رئیس نظام مهندسی استان تهران، نیز با تأکید بر اینکه این طرح مراحل قانونی چه در مقیاس شهرداری و چه در مقیاس نظام مهندسی را طی نکرده است، به روزنامه ایران گفته است: «به نظر می‌رسد چون ساخت و ساز در داخل یک پادگان نظامی درحال انجام بوده، کارفرما نیازی به هماهنگی با خارج از این محدوده را ندیده است، وگرنه پروانه ساختمانی، مهندس ناظر و شماره ثبت این طرح کجاست.»

، نایب رئیس نظام مهندسی استان تهران تاکید کرده است که «من قبل از شروع این طرح، به خاطر بار ترافیکی زیاد به آن ایراد گرفتم، اما با بی‌اعتنایی کارفرما روبه‌رو شد و بعد هم ما از جلسات بعدی کنار گذاشته شدیم.»

XS
SM
MD
LG