لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۱

کاخ سفید: اگر کنگره تحریم تازه علیه ایران وضع کند، اوباما وتو می‌کند


جی کارنی سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد، اگر کنگره تحریم‌های تازه‌ای علیه ایران به تصویب برساند، باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده، آن را وتو خواهد کرد.

این هشدار کاخ سفید در حالی است که ساعاتی قبل در همین روز ۲۶ سناتور آمریکایی، علی‌رغم درخواست‌های مکرر مقام‌های دولتی، اعلام کردند، طرح تازه‌ای را برای افزایش تحریم‌های ایران آماده کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید، روز پنجشنبه ۲۹ آذر با اشاره به طرح تازه سناتورهای آمریکایی گفت: «اگر این طرح از تصویب بگذرد، رئیس جمهور آن را وتو خواهد کرد.»

سخنگوی کاخ سفید گفت تصویب تحریم‌های جدید در کنگره در هر قالبی که باشد، به دیپلماسی آمریکا ضربه می‌زند و این خطر وجود دارد که فرصت به دست آمده برای نیل به یک راه‌حل دیپلماتیک از بین برود.

در توافق ژنو قید شده که هیچ‌یک از طرف‌ها در طول شش ماه تحریم‌های تازه‌ای مربوط به برنامه هسته‌ای ایران وضع نمی‌کنند.

روز پنجشنبه، ۲۶ سناتور آمریکایی طرحی را برای افزایش تحریم‌های ایران پیشنهاد دادند.

مبتکران این طرح سناتور دموکرات رابرت منندز رئیس کمیته روابط خارجی سنا، سناتور دموکرات چاک شومر، و سناتور جمهوری‌خواه مارک کیرک هستند.

این طرح در حالی پیشنهاد شده که کمیته بانکی آمریکا از به رای گذاشتن طرح دیگری که برای تحریم‌های ایران در نظر گرفته شده بود، خودداری کرد.

سناتور منندز که به شدت از گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران انتقاد کرده و خواستار برچیده شدن برنامه اتمی ایران است در بیانیه‌ای با اعلام تنظیم این طرح گفت: «تحریم‌های کنونی، ایران را به میز مذاکره کشاند و یک تهدید جدی در مورد تحریم‌های آینده، ایران را ملزم به همکاری و عمل توام با حسن نیت خواهد کرد.»

هنوز مشخص نشده که این سناتورها چه هنگام می‌خواهند این طرح را در صحن سنا به رای بگذارند و به خاطر تعطیلات احتمالا این رای‌گیری در سال ۲۰۱۳ میسر نخواهد شد.

در همین حال هری رید رهبر دموکرات‌ها در سنا تلویحا گفت که وی با رای گذاشته شدن این طرح در ماه ژانویه مخالف است.

این ۲۶ سناتور آمریکایی در روزی از طرحی جدید برای تحریم ایران سخن گفته‌اند، که در ژنو گفت‌وگوهای کارشناسی ایران و ۱+۵ پس از چند روز وقفه از سرگرفته شد. پنجشنبه هفته گذشته پس از اضافه شدن چندین فرد و شرکت به فهرست‌ تحریم‌های ایران، که گفته شد برای راضی کردن کنگره بوده، ایران میز مذاکرات را ترک کرد.

در پی آن محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران به همتای آمریکایی خود جان کری تلفن زد و مراتب نارضایتی تهران را به اطلاع واشینگتن رساند.

در همین هفته ۲۸ وزیر خارجه کشورهای اتحادیه اروپا هم در بروکسل گرد هم آمدند و خواستار اجرای فوری توافقنامه ژنو شدند. این ۲۸ وزیر خارجه در نشست شورای اتحادیه اروپا که عالی‌ترین مرجع تصمیم‌گیری در این اتحادیه است، گفتند که به توصیه کاترین اشتون، در صورت تایید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، تحریم‌های توافق شده اتحادیه فورا تعلیق می‌شود.
XS
SM
MD
LG