لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۷

پاکستان احداث خط لوله صلح برای خرید گاز ایران را تصویب کرد


 سفر علی‌اکبر ولایتی به پاکستان
سفر علی‌اکبر ولایتی به پاکستان
همزمان با سفر علی‌اکبر ولایتی،‌ کابینه پاکستان پروژه احداث خط لوله گازی ایران-پاکستان موسوم به خط لوله «صلح» را به تصویب رساند.

به گزارش روزنامه «پاکستان تودی» با تصویب راه‌اندازی این پروژه توسط دولت پاکستان در روز چهارشنبه، ۱۱ بهمن ماه، مقرر شده است که احداث خط لوله صلح تا ژانویه سال ۲۰۱۵ به اتمام برسد.

بر اساس این گزارش، ایران متعهد شده است که برای احداث این خط لوله ۵۰۰ میلیون دلار به پاکستان وام دهد و بنابر گفته منابع ایرانی، قرار است عملیات لوله‌گذاری، کالا و تجهیزات ساخت در خاک پاکستان توسط یک شرکت ایرانی انجام شود.

روزنامه «نیشن» پاکستان نیز روز چهارشنبه گزارش داده است که قمر زمان کایرا، وزیر اطلا‌ع‌رسانی پاکستان بعد از اتمام اجلاس کابینه طی گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرد که کابینه با تصویب احداث خط لوله صلح، یک کمیته چهارنفره از وزارت دارایی پاکستان را مسئول نظارت بر کارهای این پروژه کرده است.

وزیر اطلاع‌رسانی پاکستان گفت که هزینه احداث خط لوله در اراضی پاکستان حدود یک و نیم میلیارد دلار تخمین زده می‌شود. وی همچنین از ادامه بررسی پیشنهاد فروش گاز ترکمنستان به این کشور از طریق خط لوله ترکمنستان-افغانستان-پاکستان-هند، موسوم به خط لوله «تاپی» خبر داد.

تصویب احداث خط لوله صلح مصادف با سفر علی اکبر ولایتی مشاور ارشد آیت الله خامنه‌ای به پاکستان است. خبرگزاری ایسنا روز چهارشنبه خبر از دیدار ولایتی با علی زرداری رئیس جمهوری پاکستان و پنج تن از وزاری پاکستان داد. به گزارش ایسنا، در این دیدار وزیران خارجه، دارایی، انرژی، کشور و نفت پاکستان نیز حضور داشتند.

ایسنا می‌نویسد که دیدار ولایتی و زرداری بعد از تصویب احداث خط لوله صلح در کابینه وزرای پاکستان صورت گرفته است.

در همین زمینه جواد اوجی معاون وزیر نفت ایران نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفته است که با توافق تهران و اسلام آباد، تا چند روز آینده عملیات اجرایی ساخت خط لوله گاز ایران-پاکستان، در خاک این کشور همسایه آغاز خواهد شد.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه به دستور محمود احمدی‌نژاد بخش خصوصی کشور بـرای احداث این خط لوله ۴۸ اینچی در خاک پاکستان فعال شده است، تصریح کرد: «بانک‌های ایرانی نیز در زمینه تامین منابع مالی خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان کمک مالی خواهند کرد.»

در چارچوب قرارداد گازی تهران- اسلام آباد، قرار است بعد از تکمیل خط لوله در مرحله اول، ایران سالانه ۷.۸ میلیارد مترمکعب گازطبیعی به پاکستان صادر کند.

پاکستان حدود ۷۰۰ کیلومتر از خط لوله ایران-پاکستان را در مرزهای خود خواهد ساخت و ایران نیز۳۰۰ کیلومتر از این خط لوله را از پارس جنوبی به ایرانشهر و سپس مرزهای پاکستان در بندر چابهار مرتبط خواهد کرد.

هنوز مقامات دو کشور قیمت توافق شده بر سر گاز ایران را اعلام نکرده‌اند، اما آذرماه سال گذشته پایگاه خبری پاکستان، تریبون، گزارش داد که عاصم حسین، وزیر نفت و منابع طبیعی پاکستان، اعلام کرده است که این کشور خواستار کاهش ۱۰ درصدی قیمت صادراتی گاز ایران نسبت به قیمت پیشنهادی ایران به این کشور است.

وزیر نفت پاکستان گفته بود که این کشور در سال ۲۰۱۳ و یک سال پیش از اجرایی شدن پروژه خط لوله گاز ایران – پاکستان در دسامبر ۲۰۱۴، در مورد بهای گاز وارداتی از ایران تحت این پروژه مجددا مذاکره خواهد کرد، چرا که قیمت پیشنهادی ترکمنستان به پاکستان پایین‌تر از قیمت گاز ایران بوده است.
XS
SM
MD
LG