لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۲

تشییع پیکر و خاکسپاری شناخته‌شده‌ترین کتابدار ایران


پیکر پوراندخت (پوری) سلطانی، از پایه‌گذاران علوم کتابداری و اطلاع‌رسانی روز یکشنبه پس از تشییع از مقابل کتابخانه ملی ایران، در قطعه نام‌آوران بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شد.

در مراسم تشییع پیکر او چهره‌های مختلف ادبی و هنری و همچنین برخی مدیران فرهنگی ایران حضور داشتند. رضا صالحی امیری، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران از جمله سخنرانان این مراسم بوده که به گزارش خبرگزاری ایسنا در صحبت‌هایش به تاثیر شخصیت‌هایی همچون خانم سلطانی بر جامعه فرهنگی و اهل کتاب اشاره کرده است. کامران فانی، نویسنده و پژوهشگر شناخته شده هم از دیگر سخنرانان مراسم تشییع پیکر پوری سلطانی بوده است. از محمدرضا شفیعی کدکنی، شاعر و استاد شناخته ادبیات ایران و محمود دعایی، مدیرمسئول روزنامه اطلاعات به عنوان دیگر حاضران در این مراسم نام برده شده است.

پوراندخت سلطانی ایران روز شنبه در سن ۸۴ سالگی در تهران درگذشت. او از سوم آبان به علت نارسایی قلبی و ریه و همچنین انسداد روده در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ بستری شده بود.

او در جامعه فرهنگی و هنری ایران به دلیل نیم قرن فعالیت‌های مستمرش در حوزه کتابداری و ارتقای سطح کیفی کتابخانه‌های ایران نامی شناخته شده بود. از پوراندخت سلطانی به عنوان یکی از اصلی‌ترین چهره‌ها در گسترش علوم کتابداری نوین در ایران نام برده می‌شود.

او در جوانی همسر مرتضی کیوان روزنامه‌نگار و فعال سیاسی شناخته شده بود. این ازدواج به دنبال دستگیری و اعدام آقای کیوان پس از حوادث سال ۱۳۳۲ تنها سه ماه به طول انجامید.

او از بنیانگذاران مرکز کلی کتابداری ایران بود و همچنین در گسترش آموزش عالی کتابداری در ایران نقش مهمی داشت. خانم سلطانی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و همچنین گروه کتابداری کتابخانه ملی ایران بود و شاگردان بسیاری را در حوزه کتابداری تربیت کرد.

پوری سلطانی جایزه ترویج علم ایران را هم از سوی انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران دریافت کرده بود. هیئت مدیره این انجمن، اهدای جایزه‌ای به نام پوری سلطانی را تصویب کرده است که قرار است در زمینه نوآوری در حوزه علوم اطلاعات به کتابدار و کتابخانه نوآور اعطا شود.

خانم سلطانی همچنین نویسنده برخی کتاب‌های مرجع حوزه کتابداری در ایران مانند «دانشنامه کتابداری و اطلاع‌رسانی» است. او همچنین ترجمه‌ای از کتاب معروف «هنر عشق ورزیدن» نوشته اریک فروم منتشر کرده است که تاکنون به چاپ‌های مکرری رسیده است.

خردادماه امسال مجله بخارا بزرگداشتی برای پوراندخت سلطانی برگزار کرد. در این مراسم خانم سلطانی بار دیگر از علاقه‌اش به کتابداری و همچنین ارتقای کیفیت کتابخانه ملی ایران صحبت کرد و با ابراز نرگانی نسبت به وضعیت کتابخانه ملی ایران گفت که «هنوز هم دلش برای کتابخانه ملی ایران می‌تپد و شور می‌زند.»

پس از درگذشت پوری سلطانی بسیاری از چهره‌های فرهنگی و ادبی ایران در اظهارنظرهایی به ستایش از او و فعالیت‌هاش پرداخته‌اند.

نام پوری سطانی همچنین در یکی از اشعار احمد شاملو، شاعر شناخته شده به نام «نگاه کن» آمده است.

XS
SM
MD
LG