لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۳

وزیر کشور در کمند اصولگرایان و ماجرای «پول کثیف»


عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، صبح روز یکشنبه، ششم اردیبهشت ماه، در صحن مجلس حاضر شد و در جلسه‌ای علنی درباره مسئله پول‌های کثیف صحبت کرد. مسئله‌ای که اولین بار توسط خود او مطرح شد و بازتاب فراوانی در رسانه‌ها پیدا کرد.

او در صحبت‌هایش در مقابل نمایندگان اعلام کرد که رسانه‌های داخلی و خارجی حرف‌هایش را تحریف کرده‌اند و او قصدی برای افشای نامی ندارد و تنها در این‌ باره هشدار داده است.

رادیو فردا در گفت‌وگویی با تقی رحمانی، تحلیلگر مسائل سیاسی از او پرسیده که آیا آقای رحمانی فضلی از صحبت‌ها و مواضع قبلی‌اش عقب‌نشینی کرده است؟

لینک مستقیم

تقی رحمانی: به نظر من عقب‌نشینی نکرده. برخورد یک بوروکرات است با یک مسئله به نام ورود پول‌های کثیف در انتخابات و بافت قدرت. ایشان می‌گوید از من خواسته شده است که از طرف کسانی که این بحث را بد مطرح کردند معذرت‌خواهی کنم. دقیقا‌ً‌ این معذرت‌خواهی نیست. به متن هم نگاه کنید ایشان آماری گفته که آمارها همه تکان‌دهنده است. در مورد همین پول‌های کثیف به شکل گوناگون از مواد مخدر تا ورود اتومبیل و همچنین موارد گوناگون دیگر در عرصه بافت قدرت. ولی چون جلسه علنی بوده و به نظر من این تمهید جناح راست افراطی بوده ایشان نتوانسته خطاب منتسب کند. چون علنی اگر بخواهد کسی را محکوم کند باید مدارک ارائه دهد. برای پول‌های کثیف نمی‌شود به طور مشخص کسی را خطاب قرار داد. بلکه به گفته خودش باید راه‌های مقابله و مکتوب کردنش را پیدا کرد.

آقای رحمانی فضلی گفته بودند که چیزهایی را به شکل شفاف بیان خواهند کرد و با آمار و ارقام؛ همانطور که شما هم می‌گویید می‌خواستند این کار را انجام دهند. آیا فکر می‌کنید به دلیل علنی بودن جلسه این اتفاق نیافتاده یا اگر چیزی در جلسه امروز به شکل شفاف بیان شده آن چیز چه بوده؟

به طور کلی علنی بودن جلسه برخورد حساب شده مجلس بود با آقای رحمانی فضلی که نتواند همه چیز را بگوید. چون اگر جلسه غیرعلنی هم بود و ایشان حرف می‌زد، به بیرون درز می‌کرد. در جلسه علنی خود به خود دست آقای رحمانی فضلی بسته است. اگر هم دقت کنید آدرس‌های خیلی دقیق داده شده برای نگاه ساختاری. می‌گوید در این کشور حساب و کتاب نداریم. چقدر خرج می‌شود و چقدر درآمد هست. دیگر اینکه به مواردی تکیه می‌کند که یک نفر با سه میلیارد دلار پول قاچاق وارد کشور شده. قاچاق مواد مخدر. همچنین می‌گوید شرکت‌هایی ثبت شده‌اند در یک جزیره که این چندین و چند شرکت یک شرکت است که یک کد پستی دارد. می‌گوید میلیاردها دلار فرار مالیاتی وجود داشته. شما ببینید در کشورهایی که حساب و کتاب دارند حتی یک دلار مالیاتی مسئله ایجاد می‌کند. ایشان حرف خودش را به شکل غیرمستقیم به شیوه یک بوروکرات زده. می‌شود گفت که آقای رحمانی فضلی با توجه به محافظه‌کاری که دارد و گرایشی که به آقای لاریجانی دارد در عین حال سعی کرده آقای روحانی را هم راضی نگاه دارد. ولی واژه پول کثیف را دقت کنید این بار دولت بوروکرات دارد بر سر جناحی می‌زند که با شعار دستان پاک، آقای هاشمی رفسنجانی را در انتخابات ۸۴ شکست داده.

آقای رحمانی، در مجموع با توجه به صحبت‌هایی کهوزیر کشور کردند و با توجه به اینکه گفتند اسامی اعلام نمی‌کنند و اگر قرار باشد چنین اتفاقی بیافتد قوه قضاییه باید آن را پیگیری کند،‌‌ آینده بحث پول‌های کثیف را چطور می‌بینید؟

متاسفانه مشکلات ساختاری در بافت قدرت در ایران زیاد است. یک جمله گفته آقای وزیر کشور، همان را باید ملاک بگیریم. می‌گوید دخل و خرج ما معلوم نیست. چقدر درآمد داریم و چقدر خرج می‌کنیم معلوم نیست. این خودش منبع فساد است. ولی یک مسئله هست. یک موقع فساد از سر می‌گذرد. مهم این است که در این هشت سال گذشته فساد خیلی بیشتر از حد معمول است. مسئله پول کثیف حتی یک شعار انتخاباتی خواهد شد و ادامه پیدا خواهد کرد. چون جذابیت دارد در جامعه‌ که در فقر دست و پا می‌زند؛ برای یک بخش زیادی از مردم، این جذابیت دارد و این بار به نظر من دست بوروکرات‌ها یا همان دست آقای هاشمی و آقای روحانی در مقابل جناح مقابل پرتر است. این ادامه پیدا خواهد کرد با روش‌ها و اشکال جدیدی.

XS
SM
MD
LG