لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۳

ابعاد حقوقی ورود نمایندگان به پرونده رضاییان


یازده نفر از نمایندگان مجلس روز دوشنبه ۱۳ مهرماه در تذکری به وزیر دادگستری ایران خواستار پخش آنچه فیلم «اعترفات» جیسون رضائیان، خبرنگار زندانی واشینگتن پست نامیدند، شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فارس، شماری از این ۱۱ نماینده مجلس شورای اسلامی، عضو جبهه پایداری هستند.

رادیو فردا در این باره دیدگاه مسعود شفیعی وکیل دادگستری در تهران را جویا شده است. آقای شفیعی پیش از این وکالت سه کوهنورد آمریکایی زندانی در ایران را برعهده داشت:

لینک مستقیم


مسعود شفیعی: در این خصوص باید قائل به تفکیک شد. اگر نوع نگاه ما نگاه حقوقی صرف باشد طبیعتا‌ً ورود نمایندگان یا هر مقام دیگری تعارض با استقلال قوه قضاییه دارد و طبیعتا‌ً کسی نمی‌تواند ورود در این قضیه کند. ولی می‌دانیم خیلی از این پرونده‌ها ابعاد امنیتی پیدا می‌کنند. یعنی خارج از دعاوی حقوقی علی‌رغم ظواهر موجود که دادگاهی موجود است و به لحاظ حقوقی رسیدگی می‌شود بحث بحث امنیتی است. وقتی امنیتی باشد با توجه به اینکه مجلس علی‌الاصول بر اساس قانون اساسی مجاز به ورود در تمامی مسائل کشور است خب بله‌ می‌توانست این کار را هم بکند.

اما آیا این نمی‌تواند مغایر باشد با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران؟

اگر حقوقی نگاه کنیم بله این تعارض دارد. ضمن اینکه در مقاطع بازپرسی هر مقدار چیزی که تهیه شده باشد خیلی پایگاه و جایگاه قانونی ندارد و علی‌الاصول اقرار عندالحاکم مبنا و اساس است. و اقرار عندالحاکم هم در محضر دادگاه است. همین دادگاهی که تشکیل می‌شود و همه می‌بینیم و قطع نظر از علنی بودن یا غیرعلنی بودنش، ولی اقرارهای دیگر را می‌تواند استناد داشته که تحت اعتراف ممکن است بوده باشد.

پیشتر وکیل آقای رضاییان گفته بوده که حکم موکلش صادر شده اما هنوز به مرحله ابلاغ نرسیده. اگر این گفته را فرض بگیریم پخش چنین اعترافاتی می‌تواند جریان حقوقی پرونده را تغییر دهد؟

اینکه می‌فرمایید وکیل متهم اشاره کردند بحثی است که اگر چنین حکمی حتی صادر شده باشد این حکم حکم دادگاه بدوی است و هنوز مرحله تجدید نظر باقی مانده. این حکم باید قطعی شود تا ما بتوانیم در آن خصوص که شما می‌گویید اظهار نظر کنیم.

با این تفاصیل به این بپردازیم که در صورتی که درخواست نماینده‌های مجلس شورای اسلامی برای پخش فیلم آنچه که اعترافات آقای رضاییان خوانده شده مورد قبول قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران قرار بگیرد، آیا پخش این اعترافات می‌تواند روند دادرسی را تغییر دهد یا اینکه تاثیر خاصی ندارد و صرفا‌ً‌ یک حرکت به گفته شما سیاسی است؟

اگر تحت همان قانون حقوقی باشد طبیعتا‌ً قوه قضاییه این اجازه را هم داده باشد، با توجه به استقلال قوه قضاییه خب این قضیه می‌تواند اثرگذار باشد در روند دادرسی موثر باشد. حالا ما بحث دفاعی نمی‌کنیم، در قالب دفاع صحبت می‌کنیم و طبیعتا‌ً اگر من وکیل ایشان بودم (و همانطور که مستحضر هستید خانواده اصرار داشتند که من ورود کنم،‌ حالا به هر طریق نشد من ورود داشته باشم) دفاعی که من می‌کردم این قضایا را به همان دلیلی که عرض کردم قابل استناد در دادگاه نمی‌دانستم.

XS
SM
MD
LG