لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۳

ایران یکی از محورهای گفت‌وگوی پادشاه سعودی و باراک اوباما


کاخ سفید روز چهارشنبه اعلام کرد ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی، در سفر به آمریکا، روز جمعه ۱۳ شهریور با باراک اوباما، رئیس جمهوری این کشور، دیدار خواهد کرد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:43 0:00
لینک مستقیم

به گزارش رویترز، آقای اوباما قصد دارد در این دیدار به پادشاه عربستان اطمینان خاطر بدهد که باوجود نگرانی‌ متحدان آمریکا در کشورهای خلیج فارس که معتقدند توافق جدید هسته‌ای با ایران به قدرتمندی تهران در منطقه می‌انجامد، ایالات متحده بر تعهد خود مبنی بر کمک به عربستان در برابر هرگونه تهدید امنیتی احتمالی از جانب ایران استوار خواهد ماند.

گفت‌وگوی رهبران آمریکا و عربستان دو هفته پیش از صدور رای نهایی کنگره آمریکا در مورد توافق هسته‌ای شش قدرت جهانی با ایران صورت می‌گیرد.

این درحالی‌ است که تعداد موافقان توافق هسته‌ای ایران در مجلس سنای آمریکا، هم‌اکنون به ۳۴ تن رسیده است و براین اساس، در صورت مخالفت احتمالی کنگره آمریکا با این توافق، باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا می‌تواند از حق وتوی خود استفاده کند.

بن رودز دستیار مشاور امنیت ملی باراک اوباما در نشستی مطبوعاتی اعلام کرده است آمریکا نگرانی عربستان را در مورد بهبود وضعیت اقتصادی ایران و کارهایی که تهران پس از رفع تحریم‌ها می‌تواند انجام دهد درک می‌کند ولی در عین حال تصریح کرد آقای اوباما به پادشاه عربستان اطمینان می‌دهد که آمریکا «هر آنچه بتواند» انجام خواهد داد تا با تهدیدهای احتمالی ایران علیه همسایگانش مقابله کند.

به گفته مقام‌های رسمی آمریکا، در دیدار روز جمعه رهبران دو کشور، آقای اوباما قصد دارد مراتب نگرانی ایالات متحده از تلفات غیرنظامیان در یمن را نیز اعلام کند. عربستان در راس ائتلافی از کشورهای منطقه ، از ششم فروردین سال جاری حملاتی را علیه نیروهای حوثی در یمن آغاز کرده تا قدرت را به عبدربه منصور هادی رئیس جمهوری برکنارشده این کشور بازگرداند.

XS
SM
MD
LG