لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۰

درخواست برای رفع محرومیت کاری از نسرین ستوده


بیش از ۲۰ تن از فعالان سیاسی و مدنی روز دوشنبه در نامه‌ای سرگشاده به رئیس و اعضای هیئت مدیره کانون وکلا نسبت به محرومیت نسرین ستوده از حرفه وکالت اعتراض کرده و خواستار رفع این محرومیت شدند.

این فعالان سیاسی و مدنی در نامه‌ خود از ریاست کانون وکلا خواستند درباره جرمی که موجب محرومیت نسرین ستوده از وکالت شده، توضیح دهد.

در این نامه همچنین از ریاست کانون وکلا خواسته شده که گزارشی رسمی مبتنی بر اصول حقوق مدنی و کیفری درباره محرومیت خانم ستوده از حرفه وکالت برای اتحادیه جهانی وکلا ارسال شود و نسخه‌ای از آن هم برای اطلاع‌رسانی به موکلانش منتشر شود.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:46 0:00
لینک مستقیم


جعفر پناهی و اصغر فرهادی دو فیلمساز ایرانی، محمد ملکی نخستین رئیس دانشگاه تهران بعد از انقلاب، نرگس محمدی‌، نایب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر، فریبرز رییس دانا، اقتصاددان و محمد نوریزاد، مستندساز منتقد حکومت ایران از جمله امضا‌کنندگان این نامه‌اند.

محمد ملکی اولین رئیس دانشگاه تهران و فعال سیاسی در این باره می‌گوید: «کانون وکلای دادگستری اصلا‌ً‌ کارش این است که از وکلا دفاع کند. خانم ستوده مدتی واقعا‌ً بی‌انصافانه در زندان بود، به دلیل اینکه از بعضی افراد دفاع می‌کرد. در حالی‌که ایشان نه پولی می‌گرفت و نه چیزی. من خودم در جلسه‌ای که در کانون وکلا تشکیل شده بود شرکت داشتم که رای دادند که ایشان می‌تواند به کارش ادامه بدهد. بعد دومرتبه وزارت اطلاعات اعتراض کرد و دومرتبه محرومش کردند. خب ایشان هم گفته بود من تا موقعی که محرومم نمی‌توانم کار بکنم، کار ندارم که، می‌‌آیم دم کانون وکلا می‌ایستم و یک چیزی هم دستم می‌گیرم که نوشته "کار حق هر دگراندیش است". هیچکس را نمی‌شود از کارکردن محروم کرد. حالا این نامه را نوشتند به کانونی که باید مدافع وکلایش باشد. نوشتند که شما باید اقدام کنید. تلاش کنید. از آن رایی که خودتان داده بودید اول و بعد رای را شکستند مقامات امنیتی و غیره، دفاع کنید. به همین دلیل این نامه نوشته شده و ما خواستیم که این خانم محترم از حق کارکردن محروم نباشد و هرچه زودتر این حکم را کانون وکلای دادگستری لغو کند.»

نسرین ستوده،‌ وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر بیش از ۱۷۰ روز است که در اعتراض به محرومیتش از حرفه وکالت به محل دفتر کانون وکلای دادگستری در تهران می‌رود و با در دست گرفتن پلاکاردی که رویش نوشته شده «حق کار حق دگراندیشان» به محرومیت خود اعتراض می‌کند. اعتراضی که اغلب با همراهی برخی از همکارانش، تعدادی از فعالان سیاسی و مدنی یا حتی شهروندان عادی به تجمعی اعتراضی در مقابل کانون وکلا تبدیل می‌شود.

نسرین ستوده که وکالت شماری از روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی و مدنی را بر عهده داشت، در سال ۱۳۸۹ به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام بازداشت و به شش سال زندان محکوم شد.

او پس از تحمل سه سال زندان در شهریور ماه سال ۹۲ آزاد شد، اما یک سال بعد با حکم دادگاه انتظامی وکلا به مدت سه سال از وکالت محروم شد.

XS
SM
MD
LG