لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۳

خطر حذف کشتی از بازی‌های المپیک


طبق تصميم کميته بين‌المللی المپيک در نشست لوزان، ورزش کشتی از فهرست ۲۶ رشته بازی‌های المپيک تابستانی خارج شده است.

در صورت تصويب نهايی اين تصميم، سال ۲۰۱۶ و المپيک برزيل، آخرين المپيک برای حضور کشتی‌گيران در بزرگ‌ترين رويداد ورزشی جهان خواهد بود و در المپيک ۲۰۲۰، جای خود را به يک رشته جديد خواهد داد که هنوز انتخاب نشده است.

کشتی از المپياد باستان در جدول بازی‌ها حضور داشته. حدود ۲۷۲۰ سال قبل رشته کشتی در برنامه بازی‌های المپياد باستان گنجانده شد! از حيث قدمت، غير از دويدن، پرتاب اجسام و ارابه‌رانی، هيچ ورزشی قدمت کشتی را ندارد.

مسابقات کشتی المپياد، در ورزشگاه پالاسترا برگزار می‌شد. نام اولين قهرمان کشتی که در اسناد بازی‌ها به جا مانده اوری‌واتوس است که ۷۰۸ سال قبل از ميلاد، تاج زيتون را بر سر گذاشت.

هيپوس‌تينيس هم کشتی‌گيری مشهور بود که در المپياد نوجوانان قهرمان شد و ده سال بعد در بزرگسالان. او در نوجونان و بزرگسالان جمعاً شش بار قهرمان شده است. مشهورترين قهرمان المپيک باستان هم «پهلوان ميلو» است که برنده شش تاج زيتون شد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:49 0:00
لینک مستقیم

در المپياد نوين هم از نخستين دوره در سال ۱۸۹۶، کشتی در جدول بازی‌ها قرار گرفت. اما حالا آی او سی تصميم به حذف کشتی از المپيک گرفته و به جای آن، پنج رشته ديگری که در خطر حذف بود را حفظ کرده‌اند.

تصميمی که با واکنش تند علاقمندان کشتی در نقاط مختلف جهان مواجه شده است. سايت‌های کشتی و صفحه‌های مجازی مرتبط با اين رشته ورزشی، مملو از مطالب و پيام‌های اعتراض‌آميز در رابطه با تصميم کميته بين‌المللی المپيک است.

رقبای کشتی برای المپيک ۲۰۲۰

طبق آيين‌نامه آی او سی، حذف يک رشته ورزشی به کميته بين‌المللی المپيک اجازه خواهد داد که رشته ديگری را وارد جدول بازی‌ها کند. کشتی از جدول اصلی خارج شده اما همچنان اين شانس دارد را تا جايگاه از دست رفته‌اش را پس بگيرد.

سافت‌بال، رولر اسپورت، صخره‌نوردی، کاراته، ووشو، اسکواش و موج‌سواری هفت رشته ورزشی هستند که مانند کشتی برای ورود به جدول رقابت‌های المپيک ۲۰۲۰ تلاش خواهند کرد.

دو پرسش اصلی وجود دارد: چرا از بين ۲۶ رشته ورزشی، کشتی از جدول بازی‌ها حذف شد؟ سوال دوم هم اين است که کشتی تا چه اندازه شانس دارد که مجددً به جدول المپيک بازگردد.

در پاسخ به سئوال اول، عوامل متعددی را بايد دخيل دانست. بحث افول کيفی ورزش کشتی فقط بخشی از پاسخ است. زيرا جذابيت رقابت‌های المپيک لندن و ناياب بودن بليت اين مسابقات حتی در بازار سياه، نشان داد که اقدامات فيلا برای تحول در کشتی، خصوصاً با راه‌اندازی مسابقات کشتی زنان، موثر واقع شده است. از طرفی، جذابيت بصری مسابقات کشتی نمی‌تواند کمتر از مسابقات فاقد تماشاگری مانند تيراندازی کلت و تپانچه باشد که ۴۵ مدال المپيک در آن توزيع می شود.

کاهش بخشی از ۱۲۰ مدال رشته های روئينگ، کانو و بادبانی از مجموعه مسابقات قايقرانی نيز می توانست در دستور کار کميته بين‌المللی المپيک قرار بگيرد.

به باور بسياری از کارشناسان فوتبال، بازی‌های فوتبال المپيک نيز با حضور بازيکنان زير ۲۳ سال جذابت چندانی ندارد و از تمرکز رسانه‌های ورزشی بر روی ساير رشته‌ها می‌کاهد.
ضمن آن‌که در جمع ۱۵ عضو هيات اجرايی کميته بين‌المللی المپيک، غير از سرگئی بوبکا (اوکراين)، کشور صاحب سبک ديگری از دنيای کشتی را نمی‌توان مشاهده کرد. سايرين از کشورهايی مثل سنگاپور، بريتانيا، استراليا، آفريقای جنوبی، تايوان و گواتمالا هستند که کشورهای متبوع آنها گرايشی به کشتی ندارند.

حالا با در نظر گرفتن مجموع اين نکات، آيا کشتی بخت بازگشت به جدول المپيک را دارد؟ پاسخ نهايی در ماه سپتامبر و در بوئنوس آيرس داده خواهد شد. جايی که ميزبان المپيک ۲۰۲۰ از بين سه گزينه مادريد، توکيو و استانبول برگزيده می شود.

گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که اگر توکيو و استانبول ميزبان شوند، گرايش آنها به حفظ کشتی بيشتر از ساير رشته‌ها خواهد بود. ژاپن فاتح بی‌رقيب کشتی زنان جهان و المپيک است. ترکيه نيز از کشورهای صاحب سبک اين رشته بوده و سابقه ديرينه‌ای در کشتی دارد. اما اگر اسپانيا به ميزبانی برسد، بخت کشتی کمتر از هر هفت رشته ديگر است.
XS
SM
MD
LG