لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۹

عارف ربطی پس از برکناری: ابلاغم را پاره کردم


عارف ربطی(راست)
عارف ربطی(راست)
تنش در بین مدیران فدراسیون کشتی ایران از نخستین روزهای سال ۱۳۹۲ آغاز شده است. سرپرست فدراسیون کشتی، محمدرضا توپچی را به عنوان دبیر جدید این فدراسیون برگزید و عارف ربطی را برکنار کرد. اما دبیر قبلی، حاضر به پذیرش حکم اخراجش نیست.

ربطی که با حکم قانونی مجمع انتخاباتی فدراسیون کشتی به این سمت برگزیده شده بود، حالا با حکم حجت‌الله خطیب به عنوان مشاور و عضو هیات رییسه فدراسیون کشتی منصوب شده است.

محمدرضا توپچی پیش از این مسئول کمیته پیشکسوتان فدراسیون کشتی بود و یکی از اعضای شورای سیاستگذاری فدراسیون و از چهره های مورد وثوق حجت‌الله خطیب. جالب آن‌که مهر ۱۳۹۱ خطیب او را به عنوان رییس هیات کشتی تهران برگزید اما اداره ورزش و جوانان تهران تصمیم خطیب را وتو کرد.

توپچی به خبرگزاری فارس گفت: «خطیب انتخابم کرده. با مدیرکل ورزش تهران هم صحبت کرده‌ام و مشکل خاصی نیست. با فوق لیسانس مدیریت ورزشی و این‌که کارمند وزارت ورزش هستم، فکر نکنم مشکل خاصی باشد. معمولاً با این پیشنهادها موافقت می‌شود.»

اما با این پیشنهاد موافقت نشد و توپچی از ریاست بر کشتی تهران بازماند. در طرف مقابل، عارف ربطی دبیری که حالا برکنار شده، در فدراسیون یزدانی‌خرم نیز تحت فشار بود. برخی افراد که سلامت اقتصادی‌شان مورد تردید منتقدان قرار داشت به یزدانی‌خرم اصرار می‌کردند ربطی را از سر راه بردارد.

سرانجام اما عمر فدراسیون یزدانی‌خرم به المپیک لندن نرسید و همراه با افراد غیرمتخصصی که در تمام سفرهای خارجی حضور داشتند، صحنه کشتی ایران را ترک کرد.

برکناری من غیر قانونی است

عارف ربطی پس از اعلام حکم برکناری‌اش از سمت دبیری فدراسیون کشتی، گفت: «پس از دیدن حکم خطیب آن را پاره کردم و به درون سطل آشغال انداختم! خطیب در جایگاهی نیست که برایم ابلاغ برکناری بزند. زیرا به‌طور قانونی در مجمع عمومی فدراسیون با رأی اکثریت اعضا به عنوان دبیر انتخاب شدم.»

رییس سابقه کمیته داوران کشتی ایران با اشاره به پایان مهلت قانونی سرپرستی حجت‌الله خطیب به ایسنا گفت: «حکم دبیری من را وزیر ورزش صادر کرده. حالا کسی که خودش مدت‌هاست از دوره‌ سرپرستی‌اش گذشته چه طور می‌تواند برای من حکم برکناری بزند؟ به همین خاطر چون این حکم را قبول نداشتم پس از دریافت، آن را پاره کرده و درون سطل آشغال ریختم.»

پیش از آغاز سال نو، ۳۰ نفر از کارمندان محل برپایی اردوهای تیم‌های ملی کشتی در اعتراض به عدم پرداخت حقوق‌هایشان در فدراسیون کشتی تحصن کردند. یکی از معترضان به فارس نیوز گفت: «۵ ماه حقوقی دریافت نکردیم، قبل از المپیک بیشترین زحمت را کشیدیم، بدون تعطیل همپای کشتی‌گیران در اردوها حضور داشتیم و بهترین خدمات را ارائه دادیم؛ از تمام کشتی‌گیران سئوال کنید، اما دریغ از یک تشکر خشک و خالی. حتی حقوقمان را هم ندادند.»

عارف ربطی نیز با بیان اینکه از روزهای پایانی سال گذشته به دنبال برطرف کردن مشکلات کارکنان فدراسیون کشتی است، گفت: «اما خطیب تعطیلات را با انبوهی از کارهای باقی مانده در گرجستان گذرانده. من چسبیده به پست دبیری فدراسیون نیستم و اگر این حکم از طرف مجمع عمومی فدراسیون بود، از دستور اطاعت می‌کردم. ولی حکم خطیب غیرقانونی است و آن را قبول ندارم.»

دبیر برکنار شده فدراسیون کشتی تاکید کرد: «فدراسیون کشتی ارث پدرم نیست که بخواهم برای حفظ آن این گونه برخورد کنم ولی مقابل این رفتارها و کارهای غیرقانونی ساکت نخواهم نشست. باید معلوم شود بودجه فدراسیون که باید صرف پرداخت حقوق کارکنان و کشتی‌گیران، چرا از جیب برخی آقایان سردرمی‌آورد؟»

خبر برکناری عارف ربطی و صدور ابلاغ برای دبیر جدید، گرچه در خبرگزاری‌ها منتشر اما هنوز در سایت فدراسیون کشتی بازتابی نیافته. این در حالی است که سایت فدراسیون، با اخبار دیگری مانند واکنش ولادیمیر پوتین به حذف کشتی از بازی‌های المپیک، به روز شده است.
XS
SM
MD
LG