لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۴

۱۱ کشور غربی و عربی: اسد نباید در دولت آینده سوریه نقش داشته باشد


ویلیام هیگ روز سه‌شنبه در لندن
ویلیام هیگ روز سه‌شنبه در لندن
ویلیام هیگ وزیر امور خارجه بریتانیا اعلام کرد که یازده کشور عضو مجموعه دوستان سوریه بر سر اینکه بشار اسد «نباید هیچ نقشی در دولت آینده سوریه» داشته باشد، به توافق رسیده‌اند.

این سخنان ویلیام هیگ پس از نشست وزرای امور خارجه مجموعه «دوستان سوریه» در لندن پایتخت بریتانیا، مطرح شده است. آمریکا، بریتانیا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ترکیه، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، قطر، مصر و اردن، کشورهایی هستند که مجموعه دوستان سوریه را تشکیل می‌دهند.

در همین حال، ائتلاف ملی اپوزیسیون و انقلاب سوریه اعلام کرد که در کنفرانس بین‌المللی صلح سوریه موسوم به ژنو۲ شرکت نخواهد کرد مگر آنکه هدف از آن، رفتن بشار اسد از قدرت باشد.

آمریکا و روسیه بر سر برگزاری کنفرانس بین‌المللی صلح سوریه به توافق رسیده‌اند. برگزاری این کنفرانس از حمایت کشورهای غربی و عربی برخوردار است. اما هنوز مشارکت دولت سوریه و مخالفانش در این کنفرانس، در هاله‌ای از ابهام است.

دوستان سوریه: اسد جایی در آینده سوریه ندارد

ویلیام هیگ وزیر امور خارجه بریتانیا، در پایان نشست وزرای امور خارجه دوستان سوریه، با حضور در کنفرانسی خبری گفت که شرکت‌کنندگان، بر سر «چند گام مهم» توافق نظر دارند از جمله اینکه «بشار اسد نباید هیچ نقشی در دولت آینده» داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مجموعه دوستان مردم سوریه در بیانیه خود که بخش‌هایی از آن را آقای هیگ در جمع خبرنگاران خواند، آمده است: «اسد و همکارن نزدیکش که دستشان به خون آغشته است، هیچ نقشی در سوریه نخواهند داشت.»

این بیانیه افزوده است: «باید برای جنایت‌هایی که در جریان این تنش روی داده، مجازات در نظر گرفته شود.»

در دو سال و نیمی که از بحران سوریه می‌گذرد، بیش از ۱۰۰هزار نفر کشته شده‌اند.

وزیر امور خارجه بریتانیا در ادامه کنفرانس خبری خود گفت: «بدون مشارکت اپوزیسیون معتدل، راه حلی سیاسی برای بحران سوریه وجود نخواهد داشت.»

۱۱ کشور عربی و غربی عضو مجموعه دوستان سوریه، همچنان در تلاش هستند، موانع را بر سر برگزاری کنفرانس بین‌المللی صلح سوریه در اواخر ماه آینده میلادی، رفع کنند. این در حالی است که بخش قابل توجهی از اپوزیسیون سوریه، مخالفت خود را با برگزاری این کنفرانس اعلام کرده و گفته‌اند که در آن شرکت نخواهند کرد.

بشار اسد رئیس جمهوری سوریه هم شامگاه دوشنبه در مصاحبه‌ای که با شبکه خبری المیادین داشت، گفت هنوز زمینه برای برگزاری یک کنفرانس موفق، فراهم نشده است.

ویلیام هیگ تاکید کرد: «ما همچنین بر سر اینکه اپوزیسیون سوریه از جمله گرو‌های سیاسی معتدل همچنان نیامند پشتیبانی ما هستند، به توافق رسیدیم.»

شرط اپوزیسیون سوریه برای شرکت در کنفرانس ژنو۲

از سوی دیگر، احمد جربا رئیس ائتلاف ملی اپوزیسیون و انقلاب سوریه با حضور در نشست وزرای امور خارجه دوستان سوریه در لندن، گفت که این ائتلاف در کنفرانس ژنو۲ شرکت نخواهد کرد، مگر آنکه هدف از آن برکناری بشار اسد از قدرت باشد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، جربا افزوده است که اپوزیسیون سوریه در صورت تسلیم شدن در برابر فشارهای بین‌المللی و مشارکت در کنفرانس ژنو، «بدون اینکه هدف اصلی اعتراض‌ها که‌‌ همان سرنگونی اسد است محقق شود»، دلیل وجودی خود را به خطر می‌اندازد.

جربا ادامه داده است: «دیگر مردم ما، ما را باور نخواهند داشت، یک گام به همراه ما بر نخواهند داشت و ما را خائن به انقلاب و خون انقلابیون خواهد خواند.»

رئیس ائتلاف ملی اپوزیسیون سوریه با با بیان اینکه «سلطان باید برود»، اظهار داشته است: «موفقیت کنفرانس ژنو۲ غیر ممکن است، نمی‌توانیم بپذیریم که بخشی از آن باشیم چرا که نمی‌خواهیم جزء بازیگران نمایشنامه اسد باشیم که می‌خواهد برای ریختن بیشتر خون مردم وقت بخرد...»
XS
SM
MD
LG