لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۴

تاجزاده: نرمش قهرمانانه یعنی تلاش برای رفع تحریم‌ها و ادامه حبس‌ها در داخل


مصطفی تاجزاده عضو ارشد دو حزب اصلاح‌طلب جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی که در زندان اوین تهران به سر می‌برد، در یادداشتی به سخنان اخیر غلامحسین محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضائیه ایران واکنش نشان داده و نوشته است «نرمش قهرمانانه در روابط خارجی یعنی تلاش برای لغو تحریم‌ها و تهدید‌ها ولی در داخل به مفهوم تداوم حبس‌ها و حصر‌ها خواهد بود.»

«نرمش قهرمانانه» اصطلاحی است که آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران در تبیین سیاست‌های آتی تهران در عرضه روابط خارجی به کار برد؛ سخنانی که بازتاب بسیاری در پی داشت.

نرمش قهرمانانه و معنای آن

مصطفی تاج‌زاده در یادداشت خود که آن را سایت نوروز منتشر کرده، نوشته است: «سخنگوی قوه قضائیه با اظهارات اخیر خود معنای واقعی نرمش قهرمانانه را روشن کرد. به این ترتیب که قرار است در سطح بین‌الملل بازی برد-برد در پیش گرفته شود اما در عرصه داخلی هم چنان بازی برد-باخت حاکم بماند. نرمش قهرمانانه در روابط خارجی یعنی تلاش برای لغو تحریم‌ها و تهدید‌ها ولی در داخل به مفهوم تداوم حبس‌ها و حصر‌ها خواهد بود.»

محسنی اژه‌ای ۲۲ مهر در کنفرانسی خبری با بیان اینکه «در جریان فتنه ۸۸ ظلم بزرگی به مردم و نظام وارد شد که در ان افرادی دخالت داشتند که بعضی از آنها به خارج از کشور رفته و برخی هم در داخلی حضور دارند.» گفت: «آنهایی که در داخل بر مظان اتهام قرار دارند باید نسبت به جبران ظلمی که به نظام و مردم کرده‌اند اقدام کنند و ضمن توبه خسارت‌هایی که زده‌اند را تامین کنند که تاکنون در این زمینه اتفاق خاصی نیفتاده است.»

فتنه، واژه‌ای است که اصولگرایان حاکم بر ایران در توصیف اعتراض‌های پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ به کار می‌برند. پس از اعلام پیروزی محمود احمدی‌نژاد در آن انتخابات، اصلاح‌طلبان که می‌گفتند تقلب گسترده و سازماندهی شده روی داده، دست به اعتراض زدند. حاصل سرکوب این اعتراض‌ها توسط نیروهای امنیتی، ده‌ها کشته در خیابان‌ها و بازداشگاه‌ها و صد‌ها زندانی بود.

تاجزاده که خود از زندانیان پس از انتخابات ۸۸ است، با اشاره به سخنان محسنی اژه‌ای افزوده است: «به بیان دیگر سیاست خارجی قلمرو لبخند و گفت‌وگو خواهد شد. اما با معترضان داخلی با‌‌ همان چهره و زبان و ادبیات عبوس و آمرانه و تهمت‌آلود سخن گفته خواهد شد. شرط خردورزی در تعامل با قدرت‌های بزرگ و از جمله با آمریکا و انگلیس براساس نرمش قهرمانانه، اندیشیدن به آینده است اما در مورد منتقدان داخلی و به ویژه آقایان موسوی و کروبی در گذشته متوقف شدن، شرط عقل است.»

محسنی اژه‌ای در کنفرانس خبری خود گفته بود که در گمانه‌زنی‌ها درباره آزادی موسوی و کروبی درست نیست و اتفاق خاصی در این زمینه رخ نداده است.

میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد معترض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۸۸ و همچنین زهرا رهنورد همسر میرحسین موسوی، حدود هزار روز است که در حصر خانگی به سر می‌برند.

تاجزاده در تبیین سخنان سخنگوی قوه قضائیه، در یادداشت خود افزوده است: «نرمش قهرمانانه برداشتن دیوار بی‌اعتمادی در مواجهه با قدرت‌های بزرگ هم زمان با افزودن بر ارتفاع و ضخامت این دیوار در برخورد با اصلاح طلبان و سبزهاست. نرمش قهرمانانه یعنی کوشیدن برای گسترش روابط با دول خارجی براساس قوانین بین‌المللی و نیز حقوق یکسان و احترام متقابل در عین استمرار نقض حقوق و آزادی‌های منتقدان و تداوم حصر غیرقانونی رهبرانشان است.»

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

معاون سابق سیاسی و امنیتی وزارت کشور دولت خاتمی، با اشاره به نتایج انتخابات ریاست جمهوری اخیر ایران نوشته است: «پس از چهارسال سرکوب و تک‌گویی و بی‌انصافی، اکثریت ایرانیان در ۲۴ خرداد ماه رأی خود را اعلام و خواست خود را برای تغییر به رسا‌ترین وجه ممکن فریاد کردند.»

حسن روحانی که در انتخابات اخیر ایران به ریاست جمهوری رسیده است، از حمایت اصلاح‌طلبان و بخش‌هایی از اصولگرایان میانه رو برخوردار بود. اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و محمد خاتمی رئیس جمهوری سابق ایران، از برجسته‌ترین حامیان روحانی بودند.

روحانی که با شعار «اعتدال» پا به عرصه رقابت‌ها گذاشته بود، نام دولت خود را «تدبیر و امید» نامیده است.

مصطفی تاجزاده با اشاره به سیاست‌های بخشی از حاکمیت پس از انتخابات ریاست جمهوری، افزوده است: «با وجود این، تمامیت‌خواهان همچنان اصرار بر نقض قانون و حاکمیت فضای امنیتی و پلیسی دارند و بر طبل توبه و عذرخواهی می‌کوبند غافل از آنکه اگر قرار بر پوزش‌طلبی باشد، اولویت با کسانی است که باوجود درآمد افسانه‌ای نفت در دوره اخیر کشور را به مرز ورشکستگی و مردم را به سرحد فلاکت کشانده‌اند، ایران را با ندانم‌کاری و ساده لوحی گرفتار تحریم کردند و ایرانیان را با بی‌تدبیری و بی‌برنامگی با تورم ۴۰ درصدی، بی‌کاری کمرشکن، رشد منفی اقتصادی، خزانه خالی و بدهی‌های سنگین مواجه ساختند.»

اشاره تاجزاده به سیاست‌هایی است که در دولت احمدی‌نژاد اعمال شد و منجر به بحران‌های اقتصادی از جمله رکود تورمی شد.

این زندانی سیاسی افزوده است: «کسانی باید از مردم عذرخواهی کنند که با سرکوب‌های خونین در سال ۸۸ و با خلق فاجعه کهریزک و حمله به کوی دانشگاه تهران و مجتمع مسکونی سبحان به حقوق و آزادی‌های اساسی ملت تجاوز کردند و به حیثیت جمهوری اسلامی آسیب رساندند.»

او ادامه داده است: «کسانی باید از ملت ایران معذرت بخواهند که با حمایت مطلق از حزب جنایت کار بعث سوریه ایران و ایرانی را بدنام کردند و بهانه‌های لازم را برای جنگ فاجعه بار شیعی – سنی در اختیار تکفیری‌های سلفی، ارتجاع منطقه و دولت اسرائیل قرار دادند.»

جمهوری اسلامی ایران، حامی حکومت بشار اسد رئیس جمهوری سوریه است. بشار اسد از علویان است اما اکثر مخالفانش سنی مذهب هستند.

این عضو ارشد دو حزب اصلاح‌طلب جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب، در بخشی دیگر از یادداشت خود نوشته است: «این نخستین‌بار نیست که افراطیون در برابر رأی و انتخاب مردم می‌ایستند و به صراحت اعلام می‌کنند که برایشان فرق نمی‌کند که اکثریت ایرانیان کدام نامزد، برنامه و نگاهی را برگزیده‌اند؟ آنان حاضر نیستند روش نهادهای غیرانتخابی و زیر نظر رهبری از جمله در قوه قضائیه و صدا و سیما را اصلاح کنند! هدف اصلی البته القاء این موضوع است که دکتر روحانی کاره‌ای نیست و رأی اکثریت هرچه باشد، چیزی را تغییر نخواهد داد. و به این ترتیب می‌کوشند مردم را دلسرد نمایند.»

او افزوده است: «البته هنوز تا زمانی که شمشیر‌ها برای دکتر روحانی از رو کشیده شود و هر نه روز یک بحران بیافرینند، اندکی باقی است.»

محمد خاتمی رئیس جمهوری اسبق ایران در روزهای اخیر ریاست جمهوری خود گفته بود که دولتش هر ۹ روز با یک بحران روبرو بود.

تاجزاده می‌نویسد: «به هر رو وظیفه ما هم چنان صبر و مقاومت و روشنگری و صد البته دفاع قاطع‌تر و همه جانبه‌تر از دولت تدبیر و امید است. تا رئیس جمهور و همکارانش بتوانند باری از دوش ملت بردارند.»

او تاکید کرده است: «حتی اگر نظر رهبری آن باشد که تاوان رأی اکثریت به دکتر روحانی را آسیب دیدگان ۸۸ و زندانیان و خانواده‌های آنان بپردازند، باز هم باید با آمادگی کامل این شرایط را تحمل کنیم و هم چنان به آینده بیندیشیم.»
XS
SM
MD
LG