لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۹

طوفان تهران هم مانع از شکست تیم ملی تنیس نشد


در کاپ دیویس ۲۰۱۵ و از گروه دوم آسیا، تیم ملی تنیس ایران در خانه مقابل کویت شکست خورد تا مجدداً به دسته سوم سقوط کند.

ناکامی تیم ملی ایران و سقوط به پایین‌ترین دسته آسیا در شرایطی رقم خورد که یک هفته قبل، قضاوت مهم‌ترین مسابقه تنیس جهان به داور ایرانی سپرده شده بود.

تنیس ایران سال‌هاست بین دسته دوم و سوم آسیا در رفت و آمد است و پیش از کویت، تیم‌هایی نظیر جزایر پاسیفیک و سوریه هم در سال‌های مختلف باعث سقوط ایران به دسته سوم شده بودند.

کویت پس از سه روز رقابت از پنج بازی، در دو رقابت انفرادی و یک دیدار دو نفره از سد تیم پرسابقه ایران گذشت. ایران در این رویارویی بار دیگر از انوشا شاهقلی استفاده کرد که بیش از ۱۵ سال است برای تیم ملی بازی می‌کند.

شاگردان سعید احمدوند در نخستین بازی خود ۵ بر صفر برابر اندونزی شکست خوردند و کویت هم با نتیجه ۳ بر ۲ به پاکستان باخت.

در بازی ایران و کویت، طوفان تهران باعث توقف جریان مسابقه شد تا ادامه بازی به نیمه‌شب موکول شود. سرداور هندوستانی گفت: می‌توانیم برگزاری مسابقه را تا ۲ روز به تعویق بیاندازیم اما پنج ساعت صبر می‌کنیم تا ببینیم شرایط جوی چگونه خواهد شد.

این وقفه در جریان مسابقه هم تاثیری در روند بازی دو تیم نگذاشت و کویتی‌ها در گروه دوم آسیا ماندگار شدند.

خبرگزاری ایسنا در گزارشی انتقادی با اشاره به «دور باطل تنیس ایران» می‌نویسد: «در ساختن نفرات جدید ناتوان بوده و بهترین عضو تیم هم بدون حضور در تمرینات، از آمریکا می‌آید. برنامه‌ریزی وجود ندارد و نمی‌توان انتظار داشت که با این تفکر، تنیس ایران نتیجه بهتری بگیرد.»

شاهین خالدان پس از شکست مقابل کویت گفت: از قبل شانس پیروزی‌مان کم بود. اگر در روز نخست محسن حسین‌زاده پیروز می‌شد، می‌توانستیم در گروه بمانیم.

سرمربی تیم ملی نیز درباره تغییر در ترکیب تیم دو نفره گفت: «خالدان و شاهقلی در رومانی بازی خوبی انجام داده بودند و فکر می‌کردیم نتیجه خواهد داد. خود انوشا نیز راحت‌تر بود که کنار خالدان بازی کند.»

ایران از سال ۱۹۵۹ در جام دیویس شرکت می‌کند و از قدیمی‌ترین تیم‌های آسیاست. در آن برهه غیر از ایران، کشوری دیگری از غرب آسیا در تنیس فعالیت نداشت. تاریخچه تأسیس نخستین زمین‌های تنیس در تهران و آبادان هم به دهه بیست شمسی برمی‌گردد.

منصور بهرامی با ۲۴ برد و تقی اکبری با ۱۷ برد، پیشتاز بازیکنان ایرانی در تاریخ جام دیویس هستند. ناکامی‌های دو دهه اخیر باعث شد منصور بهرامی بازنشسته نیز در ۵۰ سالگی برای تیم ملی بازی کند.

اوج تنیس ایران در دهه پنچاه شمسی بود. سال ۱۹۷۴ در بازی‌های آسیایی تهران علی مدنی و کامبیز درفشی جوان، نشان نقره دو نفره را به گردن آویختند.

منصور بهرامی و کامبیز درفشی جوان هم در سال ۱۹۷۵ با غلبه بر زوج اندونزیایی به عنوان قهرمانی رسیدند.

تقی اکبری نیز در آن مسابقات با غلبه بر رقیب ژاپنی، مرد اول آسیا شد. کامبیز درفشی‌جوان هم برنز گرفت. حالا برترین مرد تنیس آسیا نیشیکوری از ژاپن است که تا رتبه چهارم جهان هم پیشروی کرده.

اکبری در بازی‌های آسیایی ۱۹۷۴ نایب قهرمان انفرادی شد. پیش از آن در بازی‌های آسیایی ۱۹۶۶ بانکوک هم دو نشان برنز انفرادی و تیمی را همراه با عیسی خدایی، عزت‌الله و نعمت‌الله نعمتی به سینه زده بود.

پیش از انقلاب، کنفدراسیون تنیس آسیا به ریاست ژرژ آفتاندلیان از ایران اداره می‌شد. او خود قهرمان کشور در سال ۱۳۲۲ بود. حتی دبیر کنفدراسیون آسیا نیز هدایت یارندی از ایران بود. معتبرترین تورنمنت تنیس آسیا را هم ایران و ژاپن میزبانی می‌کردند.

XS
SM
MD
LG