لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۶

احتمال وجود حیات در سه سیاره تازه کشف شده


با آنکه آرزوی دیرینه بشر، و همینطور نویسندگان داستان‌های علمی تخیلی، درباره پیدا کردن آب در کره مریخ شاید هرگز به واقعیت بدل نشود، اما روز دوشنبه ستاره‌شناسان اعلام کردند که سه سیاره شبیه به زمین را که به دور ستاره‌ای در نزدیکی منظومه شمسی پیدا کرده‌اند که ممکن است که در آنها آب و حیات وجود داشته باشد.

به گزارش یو اس‌ای تو دی، اندازه و دمای این سیاره‌ها شبیه زمین و سیاره ناهید است. به عقیده ستاره‌‌شناسان در بین سیارات شناخته شده، این سه سیاره بیشترین بخت وجود حیات در خارج از کره زمین را دارا هستند. در هر سه تای این سیارات احتمال وجود بخش‌هایی با حرارت مناسب و پایدار برای زندگی موجود است. این کشف تازه در مجله معتبر علمی نیچر منتشر شده است.

این سه سیاره در مدارهایی به دور یک «ستاره کوتوله‌ بسیار سرد (ultracool dwarf) در فاصله چهل سال نوری از زمین قرار دارد، در حال چرخش‌اند. از آنجا که این سیارات در خارج از منظومه شمسی واقع شده‌اند، به آنها سیارات فرا خورشیدی می‌گویند.

دکتر امانوئل جین، یکی از نویسندگان این مقاله که در دانشگاه لیژ در بلژیک ستاره‌شناسی تدرسی می‌کند می‌گوید: «این یک تغییر الگوی جدی در مسیر جستجو برای یافتن حیات در دیگر نقاط جهان است.»

به عقیده جین، تا به حال وجود مدارهایی در اطراف ستاره‌های کوتوله اولترا کول، فقط در نظریات فیزیکی و ستاره‌شناسی وجود داشت، اما حالا ما نه تنها فاصله کمی با این ستاره داریم، بلکه سه مدار هم به دور آن یافته‌ایم.

این کشف مهم توسط گروهی از ستاره‌شناسان دانشگاه‌ام آی تی، سازمان فضایی آمریکا ناسا، دانشگاه کالیفرنیا در سن دیگو و دانشگاه لیژ در بلژیک انجام شده است. این گروه از دانشمندان تلکسوپ تراپیست را که در بلژیک قرار دارد، بر روی ستاره‌ای که حالا به اسم تراپیست۱ شناخته می‌شود متمرکز کردند. این ستاره یک هشتم خورشید ماست و گرمای آن از خورشید بسیار کمتر است. سیاره‌های تازه وقتی کشف شدند که چرخش آنها به دور ستاره، لکه‌های کوچکی در دید تلکسوپ بوجود آورد.

با وجود نزدیکی این ستاره به زمین، به علت کم نور و قرمز بودنش، با چشم غیر مسلح و حتی تلکسوپ‌های معمولی قابل دیدن نیست.

XS
SM
MD
LG