لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۹

جهش ارزش سهام در پی تصمیمات جدید بانک مرکزی آمریکا


بانک مرکزی آمریکا روز چهارشنبه، ۲۷ آذر اعلام کرد به خاطر بهبود اوضاع اقتصادی، حجم محرک‌های اقتصادی را کاهش داده و همچنین نرخ بهره را در سطح کنونی نگه می‌دارد. این تصمیم به جهش بازار سهام آمریکا منجر شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بانک مرکزی آمریکا اعلام کرد که از ماه ژانویه سال ۲۰۱۴ به میزان ۱۰ میلیارد دلار از خرید اوراق قرضه، که در حکم تزریق پول به بازار است، تا حدی خواهد کاست.

به گفته بانک مرکزی آمریکا، از ماه آینده میلادی خرید اوراق قرضه از سوی بانک مرکزی از رقم ۸۵ میلیارد دلار به ۷۵ میلیارد دلار کاهش خواهد یافت.

گرچه بانک مرکزی آمریکا گفته است که به میزان ۱۰ میلیارد دلار از خرید اوراق قرضه خواهد کاست، برای ناظران بازار که بیم آن داشتند، محرک‌های بانک مرکزی به کلی قطع شود، این اعلام، خبر خوبی بود و همین امر به جهش چشمگیر ارزش سهام منجر شد.

در پی اعلام این خبر شاخص سهام «استاندارد اند پور» و «داو» نزدیک به دو درصد جهش کرد.

در ماه‌های اخیر با انتشار اخبار خوب اقتصادی، بازار سهام آمریکا، گاهی افت می‌کرد چراکه سهام‌داران بیم آن داشتند، دولت محرک‌های اقتصادی خود را کنار بگذارد.

در بیانیه بانک مرکزی آمریکا قید شده به خاطر افزایش میزان اشتغال و بهبود بازار کار، این نهاد تصمیم گرفت که میزان خرید اوراق قرضه را تا حدی کاهش دهد.

بن برنانکی، رئیس بانک مرکزی آمریکا، کمی بعد در یک کنفرانس خبری اعلام کرد اقتصاد آمریکا در حال رونق گرفتن است. وی در عین حال تاکید کرد که کم کردن از میزان محرک اقتصادی به معنای کم کردن تدابیر حمایتی این بانک نیست.

بانک مرکزی آمریکا همچنین اعلام کرد که نرخ بهره را در حد همان ۲۵/.(نزدیک به صفر) نگه خواهد داشت. نرخ بهره در آمریکا پس از بحران ۲۰۰۸ به مدت پنج سال است که در همین حد مانده است و دلیل آن تزریق پول ارزان به بازار برای رونق اقتصادی عنوان شده است.

با این حال پایین ماندن نرخ تورم در آمریکا که کمی زیر ۲ درصد است، یکی از نگرانی‌های بانک مرکزی است که می‌تواند به رشد اقتصادی این کشور لطمه بزند.

بن برنانکی با بیان اینکه هنوز نرخ تورم مسئله‌دار است گفت که بانک مرکزی مصمم است که تورم خیلی پایین یا خیلی بالا نباشد.

آسوشیتدپرس در تحلیلی نوشته است گرچه مصرف‌کنندگان آمریکایی مایلند که تورم پایین بماند٬ نرخ بسیار پایین تورم اثر منفی در رشد اقتصادی دارد؛ چراکه مصرف‌کنندگان در خرید خود عجله‌ای ندارند. سال گذشته قیمت برخی اقلام از قبیل مبلمان و تلویزیون و پوشاک در آمریکا ارزان‌تر شد.

از سوی دیگر برای شرکت‌ها و اشخاصی که در حال پرداخت وام هستند، تورم بسیار پایین، هزینه بازپرداخت را بیشتر خواهد کرد.

نرخ رشد اقتصادی برای سال آینده آمریکا ۲.۸ تا ۳.۲ پیش‌بینی شده است. نرخ رشد اقتصادی آمریکا در سال ۲۰۱۳ حدود ۲ درصد است.
XS
SM
MD
LG