لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۷

گفت‌وگوهای فشرده در روز نخست مذاکرات هسته‌ای وین


نخستین روز از دور تازه مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ در شهر وین به پایان رسید. این مذکرات پس از توافق موقت در ژنو برای دستیابی به یک توافق جامع و فراگیر انجام می‌شود.

در روز نخست این مذاکرات، نمایندگان ایران و گروه پنج بعلاوه یک، در کنار دیدارهای چندجانبه این گروه با ایران، دیدارهای دوجانبه نیز با ایران برگزار کردند.

یکی از این دیدارها میان عباس عراقچی و وندی شرمن معاونان وزیران خارجه ایران و آمریکا بود که یک ساعت و ۲۰ دقیقه به طول انجامید.

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا در این باره به رادیو فردا گفت که شرمن و عراقچی گفت‌وگویی مفید داشتند و درباره روند مذاکرات برای توافق نهایی مذاکره کردند.

در همین حال عباس عراقچی نیز فضای حاکم بر مذاکرات وین را مثبت ارزیابی کرد.
مذاکره‌کنندگان ایرانی و ۱+۵ تاکید کرده بودند که گفت‌وگوهای سخت و دشواری در پیش رو است.

به گزارش ایسنا عراقچی روز سه‌شنبه گفت: «دو طرف موضوعات مورد نظر خود را در این مذاکرات مطرح می‌کنند و بعد سعی می‌کنیم جمع‌بندی کنیم تا به یک دستور کار واحد مورد توافق دو طرف برسیم.»

این مذاکره‌کننده هسته‌ای در پاسخ به خبرنگاران درباره اظهارات رهبر جمهوری اسلامی در مورد «خوشبین» نبودن به مذاکرات گفت: «...ایشان گفتند که وزارت خارجه به کار خود در بحث مذاکرات ادامه دهد و تعهد جمهوری اسلامی ایران را نسبت به توافق‌هایی که تاکنون صورت گرفته اعلام کردند. این مساله در حالی است که ما همواره خوشبین نبودن خود به آمریکایی‌ها را مدنظر داریم و در این مسیر احتیاط‌های لازم را خواهیم داشت. ممکن است هر یک از کشورهای منافع خود را در مذاکرات داشته باشند اما مهم این است که در نتیجه به کجا می‌رسیم. در عین حال توقف در برنامه هسته‌ای ایران نه اتفاق افتاده و نه در آینده اتفاق می‌افتد.»

عراقچی در ادامه تصریح کرد که بر اساس توافق ژنو مذاکرات گام نهایی «بیش از یک سال» به طول نمی‌کشد و گفت: «فکر می‌کنیم اگر حسن نیت در طرف مقابل باشد در کمتر از شش ماه می‌شود به نتیجه رسید و امیدواریم در عمل هم این اتفاق بیفتد.»

معاون وزارت خارجه ایران گفت برپایه توافق موقت ژنو «در گام نهایی غنی‌سازی ایران با محدودیت‌هایی ادامه پیدا می‌کند».

وی افزود: «این محدودیت‌ها موضوع مذاکرات گام نهایی است و تاکید شده است اقدامات اطمینان‌بخش و شفاف‌ساز مثل پروتکل الحاقی در گام نهایی است که درباره آن هم در جای خود مذاکره می‌کنیم.»

در روز چهارشنبه آنطور که منابع آگاه به رادیو فردا گفته‌اند، ۱+۵ در آغاز یک نشست میان‌گروهی خواهد داشت و سپس این گروه با ایران ادامه مذاکرات را دنبال می‌کند.

از سوی دیگر شامگاه سه‌شنبه، محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران، از طریق ویدئو کنفرانس برای دانشجویان و استادان دانشگاه دنور آمریکا، جایی که خود وی تحصیل کرده صحبت کرد و به پرسش‌های آنها پاسخ گفت.

اداره کننده این جلسه کریستوفر هیل دیپلمات باسابقه آمریکایی و رئیس کنونی دانشگاه جوزف کوربل بود.

ظریف در این نشست گفت اگر مسئله هسته‌ای حل شود٬ مهم‌ترین عامل ایجاد بی‌اعتمادی میان ایران و آمریکا از میان برداشته می‌شود.

وزیر خارجه ایران گفت: بدون خوش‌بینی نمی‌توان جلو رفت٬ ولی باید واقع‌بین هم بود... آنچه در چندماه اخیر رخ داده است (در خصوص تاکید برخی در کنگره آمریکا بر اعمال تحریم‌ بیشتر علیه ایران) میان برخی ایرانی‌ها بی‌اعتمادی ایجاد کرده است... مسائل ما از طریف مذاکره قابل حل است٬ نه تحریم.
XS
SM
MD
LG