لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۴

تداوم ناکامی تاریخی والیبال ایران مقابل فرانسه


بازی ایران و فرانسه در ژاپن
بازی ایران و فرانسه در ژاپن

تیم ملی والیبال ایران در ادامه رقابت‌های انتخابی المپیک، با نتیجه ۳-۰ مغلوب فرانسه شد. ایران با وجود این شکست، همچنان بخت صعود به المپیک ۲۰۱۶ را دارد.

سرمربی ایران پس از بازی به خبرنگاران گفت: «فرانسه در تمام فاکتورها بهتر از ما بود. دلیل ثبت نتیجه ۳-۰ غیر از این نیست که آنها در سرویس، دریافت و حمله خیلی خوب کار کردند.»

والیبال ایران برای نخستین‌بار در مسابقات جهانی ۱۹۷۰ در برابر فرانسه صف‌آرایی کرد و در سه ست متوالی مغلوب شد. از آن تاریخ تاکنون، هر بار دو کشور در دیدارهای رسمی و دوستانه مقابل هم قرار گرفته‌اند، فرانسه به پیروزی رسیده است.

این بار، سالن مترو پولیتن توکیو میزبان والیبالیست‌های دو کشور بود. ایران با دو برتری مقابل استرالیا و کانادا به مصاف تیمی رفت که بازی ۲-۰ برده را در ست پنجم به لهستان واگذار کرده بود.

گیم اول یا دست اول بازی ایران و فرانسه با نتیجه ۲۵-۲۰ به سود فرانسه رقم خورد. سعید معروف، سیدمحمد موسوی عراقی، عادل غلامی، شهرام محمودی، فرهاد قائمی، مجتبی میرزاجانپور و فرهاد ظریف آرنج اصلی آقای رائول لوزانو بودند.

شهرام محمودی که جایگزین غفور مصدوم شده بود، اولین امتیاز را کسب کرد. امتیاز دوم هم برای ایران به ثبت رسید و حتی نخستین وقت استراحت فنی در امتیاز هشتم، به سود ایران درج شد.

با این حال، بازی با کیفیت آروین گاپه، کوین لرو، نیکولاس لگوف، بن تونیوتی و گربنیکوف، مانع از تداوم برتری ایران شد.

دست بعدی این بازی را هم فرانسوی‌ها ۲۵-۱۸ با تسلط روی تور در حمله و دفاع، به سود خود خاتمه دادند. موسوی بارها دفاع شد و دریافت‌های ناقص میرزاجانپور که کار پاسور را دچار مشکل می‌کرد، در ثبت این نتیجه بی تأثیر نبود.

بهترین بخش از بازی ایران در دست سوم اتفاق افتاد. گرچه بازی پرنوسان ایران باعث شد فراتر از امتیاز ۲۲ نرود و باز هم رأی به برتری حریف بدهد.

در این دست، فرهاد قائمی جانشین میرزاجانپور شد. مرندی هم جای ظریف را در پست لیبرو گرفت.

وقتی شهرام محمودی توانست لگوف را روی تور مغلوب کند، ایران ۹-۶ پیش افتاد. اختلاف به چهار امتیاز هم رسید و به نظر می‌آمد این دست به سود ایران رقم خواهد خورد.

در ادامه، با تداوم دریافت‌های ناقص، دو تیم در عدد ۱۹ برابر شدند. با سرویس تونیوتی، فرانسه جلو زد تا لوزانو برای ایجاد خلل در روند بازی فرانسه، وقت استراحت بگیرد.

محمودی که امتیازآورترین بازیکن زمین بود، در جدال مجدد با نیکولاس لگوف تسلیم شد تا فرانسه از نماینده قدرتمند آسیا پیشی بگیرد و سرانجام نیز به برتری کامل برسد.

با این شکست تیم ملی ایران رتبه نخست جدول را از دست داد و فرانسه تا قبل از بازی‌های بعدی، صدرنشین شد. فرانسه قهرمان لیگ جهانی ۲۰۱۵ است و عنوان قهرمانی اروپا را هم در اختیار دارد.

ایران در مسابقات جهانی ۲۰۱۴ برای نخستین‌بار توانست یک گیم از بازی مقابل فرانسه را به سود خود ثبت کند اما پیروزی کامل در یک بازی مقابل خروس‌ها، هنوز محقق نشده است.

لورن تیلی بعد از پیروزی تیمش در نشست خبری گفت: سخت بود که بعد از شکست مقابل لهستان به شرایط مسابقه برگردیم. روژیه و تونیوتی نمایش خوبی داشتند اما هنوز سهمیه را کسب نکرده‌ایم. بنابراین با همین انگیزه به مسیرمان ادامه می‌دهیم.

سایت فدراسیون جهانی والیبال نیز روز پرفروغ روژیه را دلیل اصلی برتری تیمش در برابر ایران معرفی کرد.

در دیگر بازی‌های برگزار شده، کانادا ۳-۲ استرالیا را از پیش رو برداشت. چین هم در سه دست متوالی از سد ونزوئلا گذشت.

XS
SM
MD
LG