لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۷

شگفتی دانمارک و برتری پرمشقت آلمان در «گروه مرگ»


بازی آلمان و پرتغال
بازی آلمان و پرتغال
در دومین روز از چهاردهمین دوره جام ملت‌های اروپا، رقابت‌های گروه دوم که موسوم به گروه مرگ است، برگزار شد. در دو بازی برگزار شده، تیم‌های دانمارک و آلمان مقابل هلند و پرتغال با نتیجه مشابه ۱-۰ به برتری رسیدند.

روند هر دو بازی به گونه‌ای بود که تیم‌های بازنده، دست کم استحقاق تساوی را داشتند اما هم دانمارک و هم آلمان، به خوبی و بدون اشتباه از گل‌هایی که به ثمر رسانده بودند محافظت کردند.

در روز سوم رقابت‌ها و از گروه سوم، اسپانیا فاتح جام جهانی ۲۰۱۰ و مدافع عنوان قهرمانی در یکی از نبردهای کلاسیک و خاطره‌انگیز این قاره مقابل ایتالیا صف آرایی خواهد کرد. ایرلند جنوبی نیز به مصاف کرواسی خواهد رفت.

شرح دو بازی روز دوم در ادامه آمده است.

دانمارک ۱ هلند ۰

دیدار اول از گروه دوم جام‌ ملت‌های اروپا در ورزشگاه ۳۴ هزار نفری متالیست شهر خارکف اوکراین به قضاوت داور اسلوونیایی برگزار شد.

دانمارک با پیروزی مقابل هلند، انتقام شکست در جام جهانی ۲۰۱۰ را از این تیم گرفت. این دو تیم، با همین سرمربیان و تقریباً با همین ترکیب، در جام جهانی نیز بازی کردند که به برتری ۲-۰ لاله‌های نارنجی انجامید.

بازی هلند و دانمارک
بازی هلند و دانمارک
این موفقیت برای مردان مورتن اولسن ‌در حالی رقم خورد که هلندی‌ها از آغاز بازی حملات پرشماری را تدارک دیدند. اما فن پرسی، آفلای و روبن، مانند سایر همبازیان خود در گشودن دروازه استفان آندرسن ناکام بودند.

دانمارکی‌ها با هماهنگی چشمگیر، در ساختار دفاعی بی‌نقص ظاهر شدند. پاس‌های کوتاه بدون اشتباه، تغییر منطقه بازی و دواندن توپ به جای دویدن بازیکنان، از مشخصه‌های نماینده شایسته فوتبال
کی‌یف پایتخت اوکراین
کی‌یف پایتخت اوکراین
اسکاندیناوی بود که موفق شد نایب قهرمان جام جهانی ۲۰۱۰ را با شکست بدرقه کند.

در نیمه اول، تیم قهرمان شگفتی ساز جام ملت‌های اروپا در سال ۱۹۹۲، در دقیقه ۲۴ توسط مایکل کرون دلی به گل رسید. او که در مرحله مقدماتی نیز دروازه پرتغال را گشوده و باعث صدرنشینی تیمش شده بود، درون محوطه جریمه، سه مدافع نارنجی پوش را از پیش رو برداشت و توپ را از میان پاهای استکلن‌بورگ وارد دروازه هلند کرد.

شهر خارکیف در اوکراین
شهر خارکیف در اوکراین
پس از این گل شاگردان فن مارویک برای جبران گل بر تلاش خود افرودند. در دقیقه ۳۵ آرین روبن ستاره بایرن مونیخ، توپی که با اشتباه سنگربان حریف به دست آورده بود را به تیر دروازه دانمارک کوبید.

در نیمه دوم هم هلندی‌ها چند موقعیت گل توسط آفلای، فن پرسی و فن بومل را از دست دادند. در طرف مقابل نیز سفیدپوشان دانمارک با ارائه بازی شناور، هرگاه صاحب توپ می‌شدند، ضد حمله‌هایی خطرناک را تدارک می‌دیدند.

بازی هلند و دانمارک
بازی هلند و دانمارک
سرمربی هلند برای فرار از شکست فن درفارت را به اتفاق کلاس یان هونتلار و درک کوئیت به زمین فرستاد تا با ترکیبی کاملاً هجومی از شکست بگریزد. تمهیدی که کارگشا نبود و هر سه امتیاز مسابقه نصیب دانمارک شد.

فن مارویک در کنفرانس خبری معتقد بود داور از یک ضربه پنالتی به سود تیمش چشم پوشی کرده است. مورتن اولسن هم گفت؛ بدیهی است هلندی‌ها صاحب موقعیت‌هایی برای گلزنی شدند ولی ما نیز فرصت‌هایی داشتیم که توانستیم به گل برسیم.

آلمان ۱ پرتغال ۰

آلمان که با کسب سه قهرمانی در سال‌های ۱۹۷۲، ۱۹۸۰ و ۱۹۹۶ پرافتخار‌ترین تیم این پیکار‌ها محسوب می‌شود، گام نخست برای رسیدن به افتخار چهارم را با ۳ امتیاز حساس پشت سر گذاشت.

بازی پرتغال و آلمان
بازی پرتغال و آلمان
در نیمه نخست این مسابقه هر دو تیم در صدد حفظ توپ و تسلط بر میانه میدان بودند. به همین خاطر شاگردان یواخیم لو با وجودی که در اکثر دقایق صاحب توپ بودند، چندان موقعیتی کسب نکردند. اما در لحظات پایانی، شوت محکم «په په» به تیر دروازه آلمان اصابت کرد و روی خط دروازه فرود آمد.

در نیمه دوم هر دو تیم بازی هجومی‌تری را به نمایش گذاشتند. ماریو گومز ستاره گلزن بایرن مونیخ در دقیقه ۷۳ با ضربه سر دروازه پرتغال را گشود.

در ۱۵ دقیقه پایانی، پرتغالی‌ها روی دروازه مانویل نویر خیمه زده بودند و فرصت‌های گلزنی را یکی پس از دیگری از کف می‌دادند. در این نیمه نیز پرتغالی‌ها دیرک دروازه آلمان را به لرزه در آوردند.

حملات دامنه دار شاگردان پائولو بنتو در دقایق پایانی با درخشش مانوئل نویر و البته بی‌دقتی پرتغالی‌ها در نواختن ضربات پایانی، به روییدن گل تساوی نینجامید.

به این ترتیب آلمان پس از برتری در جام جهانی ۲۰۰۶ و جام ملت‌های ۲۰۰۸ مقابل «برزیل اروپا»، سریال پیروزی‌های متوالی مقابل پرتغال در تورنمنت‌های مهم را حفظ کرد.

با این نتایج، حساسیت رقابت‌های بعدی این گروه دو چندان خواهد شد. زیرا هلند برای فرار از مهلکه حذف شدن چاره‌ای جز برتری مقابل آلمان ندارد. پرتغال نیز با همین اندیشه به مصاف دانمارک خواهد رفت.
XS
SM
MD
LG