لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۸

یمن به کشوری فدرال با شش اقلیم تبدیل می‌شود


کمیته تعیین اقلیم‌ها وابسته به کنگره گفت‌و‌گوی ملی یمن، دوشنبه ۲۲ بهمن رسما تقسیم این کشور به شش اقلیم را تصویب کرد.

بنا بر مصوبه این کمیته که ریاست آن را عبد ربه منصور الهادی رئیس جمهوری یمن بر عهده دارد، از این پس یمن به صورت کشوری فدرال متشکل از شش اقلیم اداره می‌شود.

خبرگزاری دولتی یمن (سبأ) گزارش داده است که پس از مذاکرات بسیار بر سر شکل قانونی اداره نوین کشور، این تصمیم بدین منظور گرفته است که اقیلم‌های مختلف بهتر بتوانند بر پایه‌های علمی، پیشرفت کنند.

این گزارش افزوده است که حفظ وحدت و یکپارچی یکم و امنیت و ثبات آن، یکی دیگر از اهداف مصوبه جدید است.

برپایه مصوبه جدید، اقلیم نخست در جنوب است و حضرموت نام دارد. این اقلیم استان‌های حضرموت، شبوه و سقطری را در بر می‌گیرد. اقلیم دوم سبا نام دارد و استان‌های جوف، مارب و بیضاء را در بر می‌گیرد. اقلیم سوم عدن نام دارد و استان‌های عدن، ابین و لحج را شامل می‌شود. اقلیم چهارم هم الجند نام دارد که استان‌های تعز، اب و تعز در آن حضور دارند. اقلیم پنجم ازال نام گرفته و استان‌های صعده، صنعاء، عمران و ذمار را در بر می‌گیرد. اقلیم ششم تهامه نام دارد که استان‌های الحدیدیه، ریمه، المحویت و حجه در آن هستند.

جدایی‌طلبان جنوب یمن با این تقسیم‌بندی مخالف هستند. آنها در پی آن بودند که یمن به دو اقلیم اصلی شمالی جنوبی تبدیل شود تا بتوانند بیش از پیش بر امور این منطقه یمن چیره شوند. اما شماری از احزاب شمالی با این خواسته مخالف هستند و کشوری با چند اقلیم را می‌پسندند.

جنوبی‌ها بیم آن دارند تعدد اقلیم‌ها، قدرت آنها در برخی استان‌های جنوبی بزرگ همچون حضرموت را کاهش دهد. بیشتر ذخایر نفتی یمن در جنوب است.

یمن در سال‌های پیش دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم می‌شد تا اینکه این دو بخش در سال ۱۹۹۰ میلادی با یکدیگر متحد شدند. اما پس از آن جنگی داخلی در گرفت و به مدت چهار سال به طول انجامید. طی این جنگ علی عبدالله صالح رئیس جمهوری پیشین یمن با سرکوب جدایی‌طلبان جنوب، توانست وحدت یمن را حفظ کند.

پیامدهای این جنگ باعث شد دیگر خواسته‌های جنوبی‌ها از جمله ایجاد شکل دیگری از تقسیم، نادیده گرفته شود.

تندرو‌ها در «جنبش جنوبی» که در سال ۲۰۰۷ میلادی با ائتلاف چند گروه تشکیل شد، خواستار برپایی کشور مستقل جنوبی هستند. از این رو در پی آن بودند که یمن به دو اقلیم شمالی و جنوبی تقسیم شود تا پس از آن همه پرسی بر سر آینده کشور برگزار شود.

در کنار گروه‌های جدایی طلب جنوبی، یمن با فعالیت گروه القاعده در جنوب و شورش شیعیان حوثی در شمال روربرو است.
XS
SM
MD
LG