لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۴

یونسی: نگذاریم معتقدان به گفتمان جنگ و تحریم کشور را بگیرند


علی یونسی، وزیر اطلاعات دولت خاتمی
علی یونسی، وزیر اطلاعات دولت خاتمی
علی یونسی، وزیر اطلاعات دولت خاتمی روز پنجشنبه، ۱۶ خردادماه، هشدار داد نباید کسانی که به دنبال گفتمان جنگ و تحریم هستند سکان اجرایی کشور را به دست بگیرند.

به گزارش خبرگزاری کار ایران، ایلنا، علی یونسی در همایش هواداران حسن روحانی در اراک با انتقاد از جریان‌هایی که به حذف اکبر هاشمی رفسنجانی اقدام کردند، گفت: «برخی که انتخابات را از اساس قبول ندارند اکنون خودشان را خودی جا زده‌اند و متاسفانه هاشمی‌ها رد صلاحیت شده‌اند.»

وزیر اطلاعات دولت خاتمی افزود: «طیفی در کشور وجود دارد که حکومت را محدود به جمع خودشان می‌خواهند و این گروه تمایلی به برگزاری انتخابات پرشور ندارند و منطقشان فقط زور است و انتخابات را قبول ندارند. در حالی که رهبری انقلاب سخن از حماسه سیاسی می‌گویند آنها با عملکردشان چیز دیگری را دنبال می‌کنند.»

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که آیت‌الله خامنه‌ای روز چهاردهم خرداد در سخنرانی خود در بهشت‌زهرا از عملکرد شورای نگهبان ابراز رضایت کرد و گفت آیت‌الله خمینی به دنبال حذف اشرافی‌گری در حاکمیت بوده است.

اگرچه رهبر جمهوری اسلامی در سخنان خود نامی از کسی نبرد، احمد جنتی که منصوب آیت‌الله خامنه‌ای در شورای نگهبان است، از نامزدهایی که سوار بر بنز می‌شوند انتقاد کرده بود، اظهاراتی که بسیاری آن را به هاشمی رفسنجانی تعبیر کردند.

یونسی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «این طیف، روحانیونی هم دارند که می‌گویند انتخابات معنی ندارد و در اسلام چیزی به عنوان انتخابات وجود ندارد. آنها حتی امام را غرب‌زده می‌دانستند و در سال‌های اخیر خودشان را خودی جا زده‌اند و هاشمی‌ها رد صلاحیت می‌شوند.»

وزیر اطلاعات دولت خاتمی همچنین به انتقاد از مناظره‌های صدا و سیما پرداخت و گفت این رسانه «هم مردم و هم کاندیداها را تحقیر کرد.»

یونسی تصریح کرد: «من احساس خطر می‌کنم و این مسیر باید یک جایی متوقف شود و فقط آقای هاشمی یا روحانی می‌تواند این کار را بکند.»

وی در اظهارات خود اصولگرایان را مورد خطاب قرار داد و گفت: «احمدی‌نژاد ایده‌آل شما بود و دیدید که این بلا را بر سر شما آورد. حال که بناست همه پای صندوق رأی بیایند باید رئیس جمهور دلخواه خود را انتخاب کنند.»

وزیر اطلاعات پیشین ایران همچنین در ادامه بدون نام بردن از کسی گفت: «عده‌ای به دنبال گفتمان جنگ و تحریم هستند و جنگ و تحریم را مفید می‌دانند که ما باید با حضور پرشور، جلوی حاکمیت این طیف را بگیریم.»

این سخنان در حالی مطرح می‌شود تنها کاندیدای برجسته‌ای که به کرات صحبت از «گفتمان مقاومت» می‌کند و با تنش‌زدایی مشکل دارد، سعید جلیلی، دبیر کنونی شورای عالی امنیت ملی، است. آیت‌الله مصباح یزدی هم که بارها از حکومت اسلامی به جای جمهوری اسلامی سخن گفته و به کشف ولی فقیه معتقد است، از سعید جلیلی حمایت کرده است.

وی در ادامه تاکید کرد که برای نتیجه گرفتن در این انتخابات باید حسن روحانی و محمدرضا عارف دست به ائتلاف بزنند و وعده داد که تا سه روز دیگر نتیجه این ائتلاف مشخص خواهد شد.

حسن روحانی که یونسی روز پنجشنبه در میان هوادارانش حاضر شده بود، در برنامه ضبط شده شبکه چهار بار دیگر سیاست‌های هسته‌ای کشور را به باد انتقاد گرفت و گفت در حالی که ما خواستار چرخیدن سانتریفیوژها هستیم نمی‌توانیم چرخ زندگی مردم را متوقف کنیم.

سرتیم پیشین مذاکره‌کنندگان هسته‌ای ایران گفت: «ما تلاش می‌کردیم فناوری راکامل کنیم تا پرونده به شورای امنیت نرود وجنگ نشود. ما می‌خواستیم صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای خود را به اثبات برسانیم.»

وی تصریح کرد: «من معتقدم که سانتریفیوژ باید بچرخد اما کشور و زندگی مردم نیز باید بچرخد. باید این فناوری را حفظ کنیم. باید چشم‌انداز را هم فراموش نکنیم و یادمان باشد که کشور توسعه می‌خواهد. باید به این فکر کنیم که ما اصلا سانتریفیوژ را برای چه می‌خواهیم.»

در حالی که تنها یک هفته به انتخابات باقی است، هنوز حسن روحانی و محمدرضا عارف، که به اصلا‌ح‌طلبان نزدیک هستند، به ائتلاف نرسیده‌اند و تلاش مشاوران خاتمی و هاشمی نیز تاکنون در این باره بی‌ثمر بوده است.

در همین حال برخی از گروه‌های عمده اصلاح‌طلب نظیر سازمان مجاهدین انقلاب (شاخه خارج کشور) نتیجه این انتخابات را «از پیش تعیین شده» دانسته‌اند.
XS
SM
MD
LG