لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۲

بانوی معلول ایرانی، موفق به کسب سهمیه المپیک شد


در رقابت‌های تیروکمان قهرمانی آسیا به میزبانی تایلند، زهرا نعمتی ورزشکار معلول ایرانی ضمن صعود به فینال، موفق شد سهمیه المپیک تابستانی ۲۰۱۶ را کسب کند.

زهرا نعمتی ۳۱ ساله عضو تیم‌ ملی تکواندو بانوان بود اما سال ۱۳۸۳ در اثر سانحه رانندگی، ویلچرنشین شد به ورزش تیروکمان روی آورد.

زهرا نعمتی بعد از کسب مدال طلای مسابقات آسیایی اینچئون ۲۰۱۴ و دریافت مدال از مسابقات جهانی ۲۰۱۵ دانمارک، نتیجه درخشان دیگری به‌جا گذاشت و سهمیه المپیک گرفت.

نعمتی با شکست حریفانی از ازبکستان، کره شمالی، مغولستان و ویتنام، به‌اتفاق یکی از کمانداران کره شمالی راهی فینال شد که حضور در این مرحله به معنای راهیابی به المپیک است. او نخستین ورزشکار معلول ایرانی است که در المپیک حضور خواهد داشت.

وزارت ورزش و جوانان با صدور بیانیه‌ای به تمجید از کسب سهمیه المپیک توسط زهرا نعمتی پرداخته و نوشته است: «نعمتی این مهم را در ذهن متبلور ساخت که معلولیت محددویت نیست و با اراده می‌توان هر سدی را از میان برداشت و بر قله‌های افتخار تکیه زد. او نام خود را در تاریخ ورزش ایران ماندگار ساخت.»

زهرا نعمتی همسر رهام شهابی‌پور عضو تیم ملی تیراندازی معلول ایران است. جشن عروسی خبرساز آنها در پارالمپیک لندن برگزار شد. آنها این مراسم را پس از دریافت مدال طلای زهرا نعمتی در دهکده المپیک برپا کردند.

بانوی المپیکی ایران پس از صعود به المپیک به خبرگزاری ایسنا گفت: «این سهمیه تنها برای من نیست بلکه متعلق به کل کاروان ایران است که با تشویق‌های خود انگیزه‌ام را چند برابر کردند. من سرباز ایران هستم و اگر مسئولین صلاح بدانند برای کسب سهمیه پارالمپیک نیز رقابت خواهم کرد.»

زهرا نعمتی در مصاحبه‌اش تاکید کرده است که این موفقیت را به مردم ایران تقدیم می‌کند اما شجاعی رییس فدراسیون تیروکمان به همین خبرگزاری گفته: این سهمیه را به وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک تقدیم می‌کنم.

شجاعی درباره احتمال حضور نعمتی در هر دو رویداد المپیک و پارالمپیک گفت او می‌تواند هم در المپیک و هم در پارالمپیک به موفقیت برسد.

مسابقات پارالمپیک به طور ویژه برای معلولین برگزار می‌شود و حضور ورزشکاران معلول در المپیک، به ندرت اتفاق می‌افتد.

اسکار پیستوریوس اهل آفریقای جنوبی به عنوان اولین دونده معلول تاریخ، در رقابت‌های المپیک لندن شرکت کرد. بازتاب رسانه‌ای حضورش در رقابت‌های ۴۰۰ متر حتی از پوشش خبری بسیاری از قهرمانان المپیک هم بیشتر بود.

او که شش طلای پارالمپیک کسب کرده، در مسابقات جهانی ۲۰۱۱ رقابت با ورزشکاران حرفه‌ای را آزمود و توانست همراه با سایر اعضای تیم ملی آفریقای جنوبی به مدال نقره برسد.

محمود خسروی‌وفا در نشست خبری فدراسیون ورزش‌های جانبازان و معلولین گفته است: «نعمتی اولین زن پارالمپیک است که در تاریخ المپیک سهمیه گرفته و امیدوارم در این یک سال باقی مانده تا المپیک، موفقیت نعمتی مورد سانسور استکباری قرار نگیرد.»

حتی پیش از کسب سهمیه المپیک هم خانم نعمتی بیشتر مورد توجه رسانه‌های بین‌المللی بوده است تا رسانه‌های داخلی که سایت فدراسیون تیروکمان هم به این موضوع اشاره کرده و مشخص نیست مقصود خسروی‌وفا از ترکیب ابداعی سانسور استکباری چیست.

نعمتی با کسب مدال طلای پارالمپیک در اسلحه ریکرو انفرادی، نخستین زن ایرانی شد که در تاریخ این رقابت‌ها روی سکوی نخست ایستاده. او سال ۲۰۱۳ در سن‌پترزبورگ از سوی «بنیاد اسپورت آکورد» جایزه ورزشکار برتر پارالمپیک را در حضور رئیس کمیته بین‌المللی المپیک دریافت کرد.

XS
SM
MD
LG