لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۹

ظریف: میان ایران و آمریکا پیام‌هایی درباره سوریه رد و بدل شده است


در حالی که تلاش‌های دیپلماتیک طرفداران و مخالفان حمله به سوریه ادامه دارد، محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، تصریح کرد که میان ایران و آمریکا درباره سوریه پیام‌هایی رد و بدل شده است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، محمدجواد ظریف روز دوشنبه ۱۸ شهریور پس از بازگشت از عراق، در پاسخ به خبرنگاران با بیان اینکه «فعلا قصدی برای مذاكره مستقيم با آمريكا در موضوع سوريه نداريم»، تصریح کرد: «در اين مورد پيام‌هايی بين ايران و آمريكا رد و بدل شده و اگر لازم باشد به همين روش ادامه می‌دهيم.»

محمدجواد ظریف گفت: «اميدواريم آمريكا به هشدارهايی كه در اين پيام‌ها داده شده است توجه كند و مانع شكل‌گيری يک جنگ جديد در منطقه شود.»

وزیر خارجه ایران به جزییات پیام‌های رد و بدل شده میان تهران و واشینگتن و سطح آن اشاره‌ای نکرد.

این سخنان در حالی است که حسین امیر عبداللهیان، معاون عربی- آفریقایی وزارت امور خارجه ایران همزمان با سفر ولید معلم وزیر خارجه سوریه به روسیه در مسکو به سر می‌برد.

آنطور که خبرگزاری‌های رسمی روسیه گزارش داده‌اند، عبداللهیان با میخاییل بوگدانف، معاون وزیر خارجه روسیه درباره سوریه گفت‌وگو داشته است.

حضور همزمان معاون وزارت خارجه ایران و وزیر خارجه سوریه در مسکو

در تحولی دیگر در همین روز ولید معلم، وزیر خارجه سوریه در مسکو اعلام کرد که دمشق از پیشنهاد روسیه برای نظارت بین‌المللی بر سلاح‌های شیمیایی این کشور استقبال می‌کند چراکه به گفته او رهبری سوریه به دنبال جلوگیری از حمله آمریکا به این کشور است.

به گزارش خبرگزاری ریانووستی، ولید معلم در مسکو گفت که دمشق آمادگی دارد که به تیم سازمان ملل اجازه ورود به این کشور را بدهد و تاکید کرد دولت سوریه حاضر است همه راه‌ها را بکار ببندد تا آمریکایی‌ها را قانع کند که دولت این کشور مسئول حمله شیمیایی ۲۱ اوت نبوده است.

کمی پیش از آن روسیه پیشنهاد داده بود که سلاح‌های شیمیایی سوریه تحت نظارت بین‌المللی قرار گرفته و معدوم شود؛ لاوروف در عین حال خواسته بود که دولت سوریه به پیمان منع سلاح‌های شیمیایی بپیوندد. وزیر خارجه روسیه این پیشنهاد را مشروط به حمله نشدن به سوریه کرده بود.

واکنش کاخ سفید به اظهارات وزیر خارجه سوریه

ساعاتی پس از اظهارات ولید معلم، سخنگوی کاخ سفید اظهار داشت که واشینگتن این پیشنهاد را بررسی می‌کند.

تونی بلینکن، سخنگوی کاخ سفید، گفت آمریکا با روسیه درباره این پیشنهاد مشورت خواهد کرد. وی در عین حال رهبری سوریه را قابل اعتماد ندانست.

سخنگوی کاخ سفید همچنین به تلاش‌های دولت آمریکا برای قانع کردن کنگره جهت تایید اقدام نظامی «محدود» به سوریه اشاره کرد و گفت هزینه بی‌عملی در مورد سوریه بیش از اقدام نظامی خواهد بود.

تونی بلینکن بار دیگر سخنان جان کری وزیر خارجه آمریکا را تکرار کرد و گفت اگر با حکومت سوریه برخورد نشود کشورهایی مانند ایران و کره شمالی و گروه‌هایی نظیر حزب‌الله، پیام مناسبی دریافت نخواهند کرد.

دولت باراک اوباما، به قانونگذاران آمریکایی در سنا و مجلس نمایندگان که از تعطیلات بازگشته‌اند، اسناد و مدارک محرمانه‌ای ارائه می‌دهد که حاکی از مسئول بودن دولت اسد در حمله شیمیایی ۲۱ اوت است.

باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا که خود با حمله با عراق مخالفت کرده بود، در نشست گروه ۲۰ به خبرنگاران گفته بود، او نمی‌تواند بگوید که سلاح‌های شیمیایی سوریه برای آمریکا «تهدید فوری» به‌شمار می‌آیند. وی همچنین به سوءظن افکار عمومی درباره هرگونه اقدام نظامی در خاورمیانه اذعان کرده بود.

نشریه آلمانی: بشار اسد احتمالا نقشی در حملات شیمیایی نداشته

در همین حال روز یکشنبه نشریه «بیلد آم زونتاگ» چاپ آلمان در در گزارشی به نقل از منابع اطلاعاتی این کشور نوشت که احتمالا بشار اسد شخصا دستور حمله شیمیایی روز ۲۱ اوت را نداده است.

این نشریه گزارش داده برپایه یافته‌های کشتی جاسوسی متعلق به «ب‌ ان د»، سرویس اطلاعات فدرال آلمان، که در آب‌های مدیترانه مکالمات رادیویی سوریه را شنود می‌کرده، بشار اسد شخصا نقشی در حمله شیمیایی ماه گذشته میلادی یا دیگر حملاتی که دولت متهم به استفاده از سلاح‌های شیمیایی شده، نداشته است.

آنگونه که این نشریه به نقل از منابع اطلاعاتی آلمانی گزارش کرده، شنودهای رادیویی نشان می‌دهد که فرماندهان سوری در چهار ونیم ماه گذشته از کاخ ریاست جمهوری درخواست‌هایی برای اجازه استفاده از سلاح‌های شیمیایی داشته‌اند، اما همواره کاخ ریاست جمهوری این درخواست‌ها را رد کرده است. این گزارش این احتمال را مطرح می‌کند که ممکن است عناصری خودسر در دولت بشار اسد از سلاح شیمیایی استفاده کرده باشند.

این نشریه در ادامه می‌افزاید هفته گذشته گرهارد شیندلر، رئیس سرویس اطلاعات فدرال آلمان، کمیته‌های دفاع و سیاست خارجی پارلمان را در جریان ارزیابی محرمانه سازمان تحت امرش از سوریه گذاشته است.

برپایه این گزارش رئیس سرویس اطلاعات فدرال آلمان به کمیته دفاع پارلمان گفته است که جنگ داخلی سوریه ممکن است سال‌ها به طول انجامد.

این گزارش می‌افزاید ژنرال فولکه ویکر، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آلمان، هم به قانونگذاران این کشور گفته که نفوذ گروه‌های مرتبط با القاعده در میان شورشیان سوری هرچه بیشتر می‌شود.

در همین حال شماری از نمایندگان که در جریان گزارش محرمانه سرویس اطلاعات فدرال قرار گرفته‌اند به رویترز گفته‌اند که رئیس این سازمان اظهار داشته که اگرچه دلیل قاطع بر استفاده دولت اسد از سلاح‌ شیمیایی وجود ندارد، اما قرائن زیادی دال بر این امر موجود است.
XS
SM
MD
LG