لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۹

البرادعی از رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری مصر کنار رفت


محمد البرادعی مدیرکل سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی با انتقاد شدید از مدیریت شورای عالی نیروهای مسلح حاکم بر مصر گفت که «نظام پیشین» همچنان نظام را اداره می‌کند و اعلام کرد که از رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری مصر کناره‌گیری می‌کند.

البرادعی که برنده جایزه صلح نوبل نیز هست در بیانیه‌ای که بر روی سایت خود منتشر کرده، نوشته است: «وجدانم به من اجازه نامزدی برای هیچ سمتی نمی‌دهد مگر در چارچوب نظامی که جوهره آن دموکراتیک باشد نه فقط شکل آن.»

البرادعی از مخالفان شورای عالی نیروهای مسلح است که از حدود یک سال پیش همزمان با سرنگونی نظام محمد حسنی مبارک رئیس جمهور سابق مصر، مدیریت موقت این کشور را در دست گرفت.

مخالفان شورای عالی نیروهای مسلح می‌گویند که نظامیان می‌خواهند قدرت و مزایایی که پس از سرنگونی نظام مبارک به آن دست یافته‌اند را حفظ کنند.

البرادعی پیشتر‌ از حمایت گسترده‌ای در میان لیبرال‌ها و دموکراسی خواهان برخوردار بود و قدرتمند‌ترین نامزد انتخابات ریاست جمهوری مصر به شمار می‌آمد. اما تحلیلگران می‌گویند کنار کشیدن البرادعی از رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری اعترافی است بر امکان شکست او در انتخابات.

حسن نافعه تحلیلگر سیاسی مصر در این باره به رویترز گفت: «البرادعی گمان می‌کند که از پشتوانه لازم مردمی برای پیروزی در انتخابات برخوردار نیست. او همچنین می‌داند که رئیس جمهور آینده از اختیارات کافی برخوردار نیست و در قید و بندهای نظام فعلی خواهد بود. او اما با کناره‌گیری خود به جنبش‌های جوانان و لیبرال‌ها خود را نزدیک می‌کند که در انتخابات پارلمانی توسط اسلامگرایان منزوی شدند.»

ستاد انتخاباتی البرادعی در اثر چند دستگی‌ها تضعیف شده است. نوامبر گذشته شماری از اعضای ستاد انتخاباتی البرادعی که می‌گفتند او از مردم دور مانده، استعفا دادند.

البرادعی در بیانیه خود از نحوه اداره مصر در مرحله انتقالی انتقاد کرده و نوشته است: «انحصار طلبی در گرفتن تصمیم‌ها باعث ندانم کاری در اداره کشور شده و جامعه را چند دسته کرده است آن هم در وقتی که ما بیش از پیش نیازمند همبستگی هستیم.»

جیمی کار‌تر رئیس جمهور سابق آمریکا هفته گذشته در بازدیدی که از مصر داشت گفت به احتمال زیاد نظامیان قدرت را به طور کامل به غیر نظامیان واگذار نکنند.

شورای عالی نیروهای مسلح اما این سخنان را رد می‌کند. حسین طنطاوی رئیس شورای عالی نیروهای مسلح که برای دو دهه وزارت دفاع را در دولت مبارک بر عهده داشت گفته است که نمی‌خواهد به حضور خود در راس قدرت ادامه دهد و تنها برای رساندن کشور به دموکراسی تلاش می‌کند.

اسلامگرایان اکثریت را در انتخابات پارلمانی مصر از آن خود کردند. گروه اخوان الملسمین که در سال ۱۹۸۲ تاسیس شده است می‌گوید که موفق شده ۴۶ در صد از کرسی‌های حزب مردم را از آن خود کند. حزب سلفی نور هم ۲۳ در صد از کرسی‌های پارلمان را از آن خود کرده است.

البرادعی در ادامه بیانیه خود خاطرنشان کرده که به جوانان مصر برای ورودشان در روند سیاسی کمک خواهد کرد.

در خصوص دستاوردهای انقلاب البرادعی اظهار داشته است: «مهم‌ترین دستاورد انقلاب شکسته شدن سد ترس است. مردم به توانایی خود برای تغییر ایمان آورده‌اند.»

حسین طنطاویی در اولین ماموریت دیپلماتیک خود از زمان برگزاری انتخابات پارلمانی مصر قرار است دوشنبه به لیبی برود. او همجنین قرار است به چند کشور منطقه سفر کند.

گمانه زنی‌هایی از احتمال نامزدی طنطاوی در انتخابات ریاست جمهوری مطرح شده است. تبلیغاتی هم برای نامزدی او صورت گرفته که او ارتباط را با این تبلیغات رد کرد. قرار است انتخابات ریاست جمهوری مصر ماه اکتبر آینده برگزار شود.
XS
SM
MD
LG