لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۹

علی عبدالله صالح به یمن «باز می‌گردد»


همزمان با شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری یمن منابع دولتی این کشور از قریب الوقوع بودن بازگشت علی عبد الله صالح رئیس جمهور سابق یمن به کشور خبر داده‌اند.

خبرگزاری آلمان به نقل از سایت مأرب پرس گزارش داد که صالح سه شنبه مقدمات ترک محل اقامت خود در ایالات متحده آمریکا را به پایان رسانده و خود را برای بازگشت به صنعا پایتخت یمن آماده کرده است.

این گزارش می‌افزاید که حزب کنگره ملی به ریاست صالح خود را برای استقبال از او آمده می‌کند. این حزب قرار است جشنی بزرگ برگزار کند که در جریان آن قدرت از علی عبد الله صالح به عبد ربه منصور الهادی رئیس جمهور جدید واگذار شود.

عبد ربه منصور الهادی معاون علی عبد الله صالح بود که برپایه توافق سیاسی میان دولت و اپوزیسیون یمن برای انتقال مسالمت آمیز قدرت در این کشور، کاندیدای توافقی در انتخابات ریاست جمهوری شد. برپایه این توافق قرار است الهادی دولتی وحدت ملی تشکیل دهد که ریاست آن را اپوزیسیون بر عهده دارد. این دولت وظیفه تدوین قانون اساسی جدید و برگزاری انتخابات پارلمانی را بر عهده دارد.

توافق انتقال قدرت در یمن در پی ماه‌ها تظاهرات خیابانی معترضان در یمن منعقد شد. در جریان سرکوب اعتراض‌ها و درگیری میان مخالفان مسلح علی عبد الله صالح و نیروهای دولتی، بیش از ۱۰۰۰ نفر کشته شدند. طرح این توافقنامه را شورای همکاری خلیج فارس ارائه داد و در عربستان سعودی با حضور عبد الله بن عبد العزیز پادشاه این کشور آن را صالح و سران احزاب اپوزیسیون امضا کردند. این توافقنامه به صالح و نزدیکان او مصونیت قضایی داده است.

عبده الجندی معاون وزیر اطلاع رسانی یمن نیز چهارشنبه از بازگشت قریب الوقوع صالح به یمن به منظور مشارکت در جشن انتقال قدرت به الهادی خبر داده بود.

علی عبد الله صالح به منظور ادامه درمان به آمریکا رفته بود. او از انفجاری در مسجد کاخ ریاست جمهوری که در آن شماری از مسئولین دیگر کشته و زخمی شده بودند، جان سالم به در برد. البته صالح پیش از سفر خود گفته بود به منظور بازگشت آرامش به کشور به آمریکا می‌رود. صالح به مدت ۳۳ سال ریاست جمهوری یمن را بر عهده داشت.

میزان مشارکت یمنی‌ها در انتخابات بیش از حد انتظار بود. با وجود تحریم انتخابات از سوی گروه شیعه حقی در شمال یمن و برخی از گروه‌ها در جنوب، اما محمد الحکیمی رئیس کمیسیون عالی انتخابات میزان شرکت واجدان شرایط را بیش از ۷۵ در صد اعلام کرد. بیش از ۱۲ میلیون نفر واجدان شرایط شرکت در انتخابات یمن هستند.

البته مناطق جنوبی در اثر حملات گروه‌های مسلح تجزیه طلب شاهد نا‌آرامی بود. مساله‌ای که باعث شد ساعات رای گیری در استان جنوبی عدن برای حفظ جان کارکنان در حوزه‌های رای گیری کوتاه شود و بسیاری از مردم امکان حضور در انتخابات را نیابند.

خبرگزاری دولتی یمن اعلام کرد روز سه شنبه و در ساعات رای گیری ۹ نفر در عدن در درگیری میان تجزیه طلبان جنوب و نیروهای امنیتی کشته شدند و ۱۵ نفر دیگر زخمی شدند.

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، با صدور بیانیه‌ای به مردم یمن برای «برگزاری انتخابات پرشور» تبریک گفت. او با تاکید بر ادامه حمایت آمریکا و جامعه جهانی از یمن و ضرورت ادامه اصلاحات در این کشور گفت: «انتخابات گامی مهم در مسیر انتقال قدرت به شکلی دموکراتیک به شمار می‌آید.»

کلینتون بر ضرورت گفت‌و‌گوی ملی در یمن به منظور حل و فصل مسالمت آمیز مشکلات در این کشور تاکید کرد.
XS
SM
MD
LG