لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۳

گزارش‌های ضد و نقیض از «درخواست» فرانسه برای تحریم جدید ایران


موشک دوربرد عماد
موشک دوربرد عماد

همزمان با سفر حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، به پاریس خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد که فرانسه از اتحادیه اروپا خواسته است که ایران را به خاطر آزمایش‌های اخیر موشکی خود هدف تحریم‌های جدیدی قرار دهد.

گزارش این خبرگزاری روز چهارشنبه، ۷ بهمن، به نقل از دو مقام اتحادیه اروپا بدون اشاره به نام آنها منتشر شده است و بیان می‌کند که فرانسه درخواست تحریم ایران را هفته گذشته در جریان نشست وزرای خارجه ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا در بروکسل مطرح کرده است.

به گفته این دو مقام اتحادیه اروپا، اعضای این اتحادیه در حال بررسی طرح فرانسه هستند، اما بیشتر اعضای اتحادیه اروپا معتقدند که چنین طرحی با توجه به اجرای توافق هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی و تلاش‌هایی که برای احیای روابط سیاسی و تجاری با تهران صورت گرفته، غیرسازنده است.

کمی پس از انتشار این خبر اما، خبرگزاری رویترز گزارش داد که دیپلمات‌های اتحادیه اروپا و یک مقام فرانسوی این خبر را تکذیب می‌کنند.

به نوشته رویترز، یک دیپلمات اروپایی که نخواسته نامش فاش شود گفت که «چنین درخواستی انجام نشده‌است.»

بنا بر این گزارش، این دیپلمات تأکید کرده‌است که لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه، در نشست هفته گذشته بروکسل «حضور نداشته‌است.»

تحریم‌های بین‌المللی علیه برنامه هسته‌ای ایران از روز ۲۶ دی ماه لغو شده اما آزمایش موشک دوربرد «عماد» که مهر ماه امسال انجام شد، تهران را در معرض تحریم‌های دیگری از جانب آمریکا قرار داد به طوری که کمتر از یک روز پس از اجرای توافق هسته‌ای، واشینگتن ۱۱ شخص حقیقی و حقوقی را در ارتباط با برنامه موشکی ایران در فهرست تحریم‌های خود قرار داد.

همان زمان لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه، نیز اعلام کرد که اتحادیه اروپا احتمال تحریم ایران را بررسی می‌کند، اما این خبر اسوشیتدپرس که فرانسه خواستار تحریم ایران شده، موضوعی است که تا روز سفر حسن روحانی به پاریس بحثی از آن نبود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌نویسد که نه دولت فرانسه و نه اتحادیه اروپا به درخواست این خبرگزاری برای اظهار نظر درباره این موضوع پاسخی نداده‌اند.

یک دیپلمات فرانسوی هم که تنها به شرط عدم انتشار نام خود حاضر به گفت‌وگو شده عنوان کرده که همان طور که آقای فابیوس گفته است اتحادیه اروپا تحریم احتمالی ایران را بررسی می‌کند.

وی اما چیزی در این باره نگفته که کدام کشور درخواست تحریم ایران را مطرح کرده است.

تهران پیش از این تاکید کرده بود که «برنامه موشکی ایران به هیچ وجه برای قابلیت حمل سلاح هسته‌ای طراحی نشده و لذا با هیچ مبنای بین‌المللی مغایرت ندارد».

XS
SM
MD
LG