لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۳

اعتراض کارگران خودروسازی به کمپین «خرید خودرو صفر، ممنوع»


کارگران صنایع خودروسازی ایران نگرانند که کاهش فروش خودروی داخلی به اخراج آنها منجر شود
کارگران صنایع خودروسازی ایران نگرانند که کاهش فروش خودروی داخلی به اخراج آنها منجر شود

جمعی از کارگران کارخانه‌های خودروسازی ایران در اعتراض به کمپین «خرید خودروی صفر، ممنوع» روز یک‌شنبه، ۲۹ شهریور، مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.

خبرگزاری کار ایران، ایلنا، در گزارشی از این تجمع نوشت که کارگران معترض معتقدند «در شرایطی که مرزهای رسمی کشور به روی واردات خودروهای خارجی باز نگهداشته شده است، ادامه تحریم خودروهای صفر کیلومتر داخلی می‌تواند به ابزاری برای آغاز اخراج کارگران شاغل در این صنعت منجر شود».

تصاویری که از این تجمع منتشر شده شمار کارگران معترض را حدود ۵۰ نفر نشان می‌دهد که پلاکاردهایی با مضامینی نظیر این دست گرفته‌اند: «خرید خودروی داخلی، حمایت از اشتغال کارگر» و «آیا فکر نمی‌کنید وضعیت معیشتی کارگران خودروسازی نگران‌کننده است؟»

کمپین «خرید خودروی صفر، ممنوع» که از چندی پیش در شبکه‌های اجتماعی ایران به راه افتاده با مقایسه‌ای میان قیمت خودروهای داخلی و خارجی و کیفیت آنها از ایرانیان می‌خواهد که با نخریدن خودروی صفر داخلی، دولت و صنایع خودروسازی ایران را ناگزیر از بازنگری در سیاست‌های مربوط به این صنعت بکند.

این کمپین واکنش منفی وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران را به دنبال داشت تا جایی که و آن را «خیانت بزرگ» نامید و عوامل آن را «ضدانقلاب» دانست، اگرچه با تذکر حسن روحانی، رئیس جمهور ایران به وی در نهایت سخنان خود را تعدیل کرد.

اما درباره تاثیر این کمپین بر خرید و فروش خودروی صفر داخلی تاکنون گزارش‌های متفاوتی منتشر شده است. تصاویر ماهواره‌ای که از انبار شرکت‌های ایران خودرو و سایپا منتشر شده، نشان از انبوه خودروهای صفر کیلومتر دارد، اما مدیرعامل ایران خودرو می‌گوید که این تصاویر مربوط به سال ۱۳۹۲ و قبل از به وجود آمدن چنین کمپینی است و این که شرکت ایران‌خودرو نسبت به تولید روزانه خود تنها «سه هزار خودرو اضافه دارد».

این در حالی است که رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان تهران در پاسخ به سوالی درباره تاثیر این تحریم گفته که شماره‌گذاری خودروهای صفر کیلومتر داخلی در پنج ماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۵ درصد کاهش داشته است.

در این حال که کارگران صنایع خودروسازی ایران نگرانند که این کاهش فروش خودروی داخلی به اخراج آنها منجر شود، کمیسیون کارگری مجلس پیشنهاد افزایش تعرفه خودروهای خارجی را داده است.

گزارش دیگر ایلنا حاکی است که به دنبال تجمع اعتراضی روز یک‌شنبه کارگران خودروسازی، فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی با پیشنهاد طرحی خواستار آن شده تا برای حل مشکلات اشتغال آنان عوارض و تعرفه مالیات خودروهای وارداتی تا هزار درصد افزایش یابد.

این گزارش عنوان می‌کند که طرح پیشنهادی فراکسیون کارگری مجلس مشتمل بر یک ماده واحده بوده و قرار است که به زودی در صحن علنی مجلس قرائت شود.

یکی از تبصره‌های این ماده واحده به مسئله حمایت از خریداران خودروهای داخلی اشاره دارد و از وزارت صنعت می‌خواهد که با طرح آیین‌نامه‌ای خدمات پس از فروش را بهبود بخشد.

XS
SM
MD
LG