لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۱

رییس‌جمهوری بورکینافاسو به دنبال اعتراضات مردمی استعفا کرد


بلیز کامپائوره، رییس جمهوری مستعفی بورکینافاسو
بلیز کامپائوره، رییس جمهوری مستعفی بورکینافاسو

بلیز کامپائوره، رییس جمهوری بورکینافاسو، به دنبال دو روز اعتراضات گسترده‌ مردم این کشور روز جمعه ۹ آبان از مقام خود کناره گیری کرد و فرمانده نیروهای نظامی قدرت را در دست گرفت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، بلیز کامپائوره که از سال ۱۹۸۷ و به دنبال یک کودتا، قدرت را در دست داشت از روز پنج‌شنبه و آغاز اعتراضات خشونت‌آمیز مردم بورکینافاسو و حمله به پارلمان و ساختمان تلویزیون دولتی این کشور، تحت فشار شدیدی قرار داشت که در نهایت مجبور به استعفا شد.

این گزارش به حضور صدها هزار نفر از معترضان حکومت آقای کامپائوره در خیابان‌های پایتخت بورکینافاسو اشاره دارد که خواستار برکناری او بودند در حالی که هیچ نشانه‌ای از حمایت‌های بین‌المللی از دولت او نیز به چشم نمی‌خورد.

در نهایت بلیز کامپائوره با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که با استعفای خود راه را برای تشکیل دولت انتقالی هموار می‌کند و این دولت انتقالی نیز به دنبال «انتخابات آزاد و شفافی که حداکثر ظرف ۹۰ روز برگزار خواهد شد» به پایان کار خود می‌رسد.

به گزارش رویترز، بر اساس قانون اساسی بورکینافاسو در صورت استعفای رییس جمهوری، این رییس مجلس ملی است که باید قدرت را در دست گیرد، اما از آنجا که ژنرال ترائوره، فرمانده نیروهای نظامی بورکینافاسو، روز پنج‌شنبه پارلمان را منحل کرد، راه برای به قدرت رسیدن او هموار شده است.

او در یک کنفرانس خبری گفت: «با توجه به ضرورتی که برای حفظ کشور وجود دارد، تصمیم گرفته‌ام که از امروز مسئولیت دولت را برعهده بگیرم».

ژنرال ترائوره همچنین تاکید کرد که خود را متعهد می‌داند از طریق مشورت با تمام احزاب، فرایند بازگشت کشور به شرایط مقرر در قانون اساسی را هر چه سریع‌تر آغاز کند.

هنوز گزارشی از واکنش رهبران اپوزیسیون نسبت به قدرت گرفتن ترائوره منتشر نشده است، اما رویترز می‌نویسد که خیلی از معترضان می‌خواستند ریاست دولت انتقالی بر عهده ژنرال کوآمه لوگوئه باشد که سال ۲۰۰۴ متهم به تلاش برای سرنگونی کامپائوره شده بود.

در همین حال گزارش‌هایی از فرار بلیز کامپائوره از پایتخت بورکینافاسو منتشر شده است.

خبرگزاری فرانسه به نقل از یک منبع دیپلماتیک فرانسوی نوشت که آقای کامپائوره پایتخت را به مقصد جنوب ترک کرده، اما همچنان در داخل کشور به سر می‌برد.

پاریس اعلام کرده که رییس جمهور مستعفی بورکینافاسو مشکل چندانی برای سفر برون مرزی ندارد چرا که ممنوع الخروج نیست. با این حال کامپائوره تاکنون درخواستی برای پناهندگی به فرانسه نداده است.

بورکینافاسو که در گذشته مستعمره فرانسه بوده، یکی از فقیرترین کشورهای جهان است، اما چنان‌که رویترز می‌نویسد در بحران‌های منطقه‌ای نقش میانجی را ایفا می‌کند.

بورکینافاسو در عین حال، یکی از متحدان کلیدی غرب در عملیات‌های مختلف علیه گروه‌های مرتبط با القاعده در آفریقای غربی بوده است.

XS
SM
MD
LG