لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۶

اشتون کارتر: استراتژی آمریکا نابودی گروه حکومت اسلامی است


وزیر دفاع آمریکا روز چهارشنبه ۲۷ خرداد بار دیگر تصریح کرد که استراتژی این کشور در خاورمیانه مضمحل کردن گروه‌ موسوم به «حکومت اسلامی» و القاعده، حمایت از اسراییل و متحدان عرب واشینگتن در خلیج فارس و مقابله با چالش‌هایی است که از سه کشور ایران، عراق و سوریه سرچشمه می‌گیرند.

اشتون کارتر که به اتفاق ژنرال دمپسی، رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا، در کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان این کشور سخن می‌گفت همچنین تصریح کرد که یکی از استراتژی‌های اصلی آمریکا در خاورمیانه، جلوگیری از دستیابی دولت ایران به سلاح هسته‌ای است.

وزیر دفاع آمریکا می‌گوید که خاورمیانه دوره‌ای از آشفتگی اجتماعی و هرج و مرج سیاسی را سپری می‌کند و استراتژی آمریکا در این منطقه، بر اساس علائق اصلی این کشور پایه‌ریزی شده که می‌تواند با شرایط ویژه در مناطق خاصی چون عراق، سوریه، ایران و نقاط دیگر مقابله کند.

اشتون کارتر اقدام آمریکا برای جلوگیری از دستیابی دولت ایران به سلاح هسته‌ای را نمونه‌ای از این علائق اصلی در چارچوب استراتژی خاورمیانه‌ای واشینگتن ذکر کرد.

او گفت به همین ترتیب، هدف‌های استراتژیک آمریکا ایجاب می‌کند که گروه «حکومت اسلامی» موسوم به داعش، القاعده و گروه‌های وابسته به آن در سراسر منطقه نابود شوند، چرا که برای آمریکا و متحدانش خطر محسوب می‌شوند.

آقای کارتر تاکید کرد: «آمریکا به نابودی کامل گروه حکومت اسلامی دست خواهد یافت».

حضور وزیر دفاع و رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا در نشست کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان این کشور به منظور پیگیری روند اجرای استراتژی نظامی ایالات متحده در خاورمیانه بود.

مک ثورن بری، رییس جمهوریخواه کمیته مجلس نمایندگان، در سخنان خود خطاب به وزیر دفاع آمریکا گفت: «دولت ایران، پول و اسلحه در اختیار طالبان قرار می‌دهد که در افغانستان علیه آمریکا و متحدانش می‌جنگند».

این نماینده ایالت تگزاس افزود: «کمک‌های دولت ایران به حوثی‌ها در یمن، پشتیبانی از رژیم اسد در سوریه و حضور مداوم آنها در لبنان بر همه آشکار است. استراتژی آمریکا برای مقابله با نفوذ جمهوری اسلامی ایران، به غیر از گفت‌وگوهای هسته‌ای چیست؟»

اشتون کارتر در پاسخ ضمن یادآوری نکاتی که پیشتر درباره ایران به آنها اشاره کرده بود گفت: «ایالات متحده همچنان به مناسبات مهم دفاعی با شرکای آن در خلیج فارس ادامه می‌دهد. علاوه بر این، بر آزادی رفت و آمد دریایی متمرکز می‌شود، ولی در هر حال هسته اصلی استراتژی آمریکا مبتنی بر دیپلماسی خستگی ناپذیر با پشتیبانی توان نظامی آن است».

وزیر دفاع آمریکا به دفاع از استقلال ارضی عربستان با توجه به اوضاع آشفته یمن نیز تاکید کرد و گفت: «ایالات متحده از تلاش‌های جهانی برای جلوگیری ارسال اسلحه از جانب دولت ایران به حوثی‌ها در یمن نیز پشتیبانی می‌کند و در چارچوب این تلاش‌ها می‌کوشد تا برای بحران یمن، راه حل سیاسی پیدا شود».

اشتون کارتر علاوه بر گروه «حکومت اسلامی»، گسترش نفوذ ایران در منطقه را یکی دیگر از چالش‌های استراتژیک آمریکا در خاورمیانه دانست و گفت که این دو مسئله در صدر سایر مسائل منطقه قرار دارند.

رسول نفیسی استاد دانشگاه و پژوهشگر مسائل خاورمیانه در ایالت ویرجینیا، در مورد سخنان وزیر دفاع آمریکا چنین اظهار نظر می‌کند: «اشتون کارتر یک شخصیت مستقل است و یکی از نظریات او این است که خطر ایران برای منطقه و برای دولت آمریکا، کمتر از داعش نیست. منتهی واقعیت میدان، مطلب دیگری را به ما می‌گوید».

وی افزود: «واقعیت این است که نیروهای ایالات متحده و دولت ایران، به‌خصوص در عراق با هماهنگی یکدیگر کار می‌کنند. در سوریه حتی شایعاتی بر سر زبان‌هاست که دولت آمریکا به خاطر مشکل جدیدی که با ظهور داعش پیش آمده به بشار اسد کمک می‌کند. مشکل اساسی که به نظر دولت آمریکا می‌رسد، مسئله داعش است و برای درگیری با این نیرو، طبیعتاً دولت‌هایی هم که نسبت به آن نظر مثبتی ندارند، همچنان متحد آمریکا باقی خواهند ماند. به نظر من همکاری ایالات متحده با دولت ایران در منطقه، درحال انجام است، بدون اینکه هیچ‌یک از این دو، به این واقعیت اذعان کنند».

وزیر دفاع آمریکا در سخنان روز چهارشنبه خود در کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان، احتمال سرنگونی بشار اسد را هم محتمل دانست و گفت که کم هزینه‌ترین راه برای ملت سوریه البته کناره‌گیری داوطلبانه آقای اسد خواهد بود.

XS
SM
MD
LG