لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۵

اردوغان به اتحادیه اروپا: شما راه خودتان را بروید و ما هم راه خودمان


رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه، خطاب به اتحادیه اروپا گفت که آنکارا قانون ضد تروریسم خود را در ازای لغو روادید برای سفر شهروندان ترک به اروپا تغییر نمی‌دهد.

به گزارش خبرگزاری‌های فرانسه و رویترز، آقای اردوغان در نطقی که روز جمعه، ۱۷ اردیبهشت، از تلویزیون پخش شد اظهار داشت: «اتحادیه اروپا می‌گوید که شما به خاطر ویزا قانون ضد تروریسم خود را تغییر دهید. ببخشید، اما ما راه خودمان را می‌رویم و شما هم می‌توانید راه خودتان را بروید».

اتحادیه اروپا از اعضای خود خواسته است که با سفر بدون ویزای شهروندان ترکیه به کشورهای اروپایی موافقت کنند تا ترکیه نیز در قبال آن مانع هجوم پناهجویانی شود که تلاش می‌کنند خود را به اروپا برسانند.

این اتحادیه اما تاکید کرده که ترکیه در وهله نخست باید برخی از قوانین خود را تغییر دهد و آنها را مطابق با استانداردهای اتحادیه اروپا بسازد، از جمله قانون ضد تروریسم این کشور.

این در حالی است که آقای اردوغان به نسبت اتحادیه اروپا تعریف گسترده‌تری از تروریسم دارد. به گفته گروه‌های حقوق بشری، قانون ضد تروریسم ترکیه گستره وسیعی دارد تا آنکارا بتواند به وسیله آن مخالفان خود را ساکت سازد و روزنامه‌نگاران و چهره‌های آکادمیک منتقدش را بازداشت کند.

آنکارا اما تاکید دارد در شرایطی که این کشور درگیر جنگ با شبه‌نظامیان کرد است و گروه موسوم به «حکومت اسلامی» نیز در سوریه و عراق حضور دارد، چنین قانونی ضروری می‌نماید.

اردوغان هچنین در بخش دیگری از سخنان روز جمعه‌اش خواستار برگزاری هر چه سریع‌تر رفراندومی برای تغییر قانون اساسی این کشور و ایجاد نظام ریاستی در ترکیه شد.

وی عنوان کرد که نظام ریاستی، ترکیه را قوی‌تر و باثبات‌تر از همیشه می‌سازد.

این اظهارات تنها یک روز پس از اعلام کناره‌گیری احمد داووداغلو از سمت نخست‌وزیری ترکیه و رهبری حزب عدالت و توسعه بیان می‌شود.

در گزارش‌ها عنوان شده که آقای داووداوغلو تمایل چندانی به تغییر نظام پارلمانی به نظام ریاستی ندارد و اکنون با کناره‌گیری وی انتظار می‌رود شخصی به این سمت انتخاب شود که از این نظر همسو با آقای اردوغان باشد.

XS
SM
MD
LG