لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۵

دیدار هیات‌های اقتصادی اروپایی از ایران


فریدون خاوند، تحلیل‌گر اقتصادی رادیو فردا و استاد دانشگاه رنه دکارت پاریس
فریدون خاوند، تحلیل‌گر اقتصادی رادیو فردا و استاد دانشگاه رنه دکارت پاریس

رادیو فردا - «لو تان» Le Temps، معتبر‌ترین روزنامه فرانسوی زبان سوییس، در شماره روز پنجشنبه خود بر دیدار پی در پی هیات‌های اقتصادی خارجی از پایتخت ایران تاکید می‌کند. آیا این دیدار‌ها به منظور سرمایه گذاری انجام می‌گیرد یا تنها به کسب خبر و بررسی شرایط محدود می‌شود؟

فریدون خاوند پاسخ می‌دهد:

مقاله «لو تان» عمدتا در ارتباط با سفر آینده یک هیات اقتصادی سوییس به ایران منتشر شده، هیاتی مرکب از نمایندگان حدود ۲۰ بنگاه سوییسی که به ریاست خانم لیویا لو، سفیر پیشین سوییس در جمهوری اسلامی، ششم تا نهم اردیبشت ماه در تهران خواهند بود. این اولین دیدار رسمی یک هیات سوییسی از ایران در ۱۰ سال گذشته است.

گفت‌وگو میرعلی حسینی با فریدون خاوند درباره سفر هیات‌های اقتصادی اروپا به ایران
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:34 0:00
لینک مستقیم

در واقع سفر این هیات به تهران، ادامه فرآیندی است که اواخر سال ۲۰۱۳ شروع شد، درست بعد از امضای توافق موقت ایران و «پنج به علاوه یک» در ژنو.

می‌دانیم که فرانسوی‌ها در فوریه سال گذشته یک هیات اقتصادی صد نفره را به تهران فرستادند، بعد نوبت رسید به آلمانی‌ها و ایتالیایی‌ها. هفته آینده هم یک هیات از جمهوری چک به ایران می‌رود.

طی این یک سال و چند ماه، همه هیات‌های اقتصادی که به تهران رفتند، به خوبی می‌دانستند تا وقتی یک توافق نهایی و همه جانبه بر سر پرونده هسته‌ای ایران و رفع تحریم‌ها امضا نشود، نه سرمایه گذاری در این کشور امکان پذیر خواهد بود و نه امضای قرار داد‌های مهم بازرگانی.

بنابراین دیدار‌های فعلی عمدتا به منظور زمینه سازی، ایجاد تماس، و به طور خلاصه با هدف آماده شدن برای دوره بعد از امضای احتمالی توافق نهایی انجام می‌گیرند.

هیات‌های اقتصادی خارجی برای شناخت بهتر بازار ایران و امکانات آن عمدتا از چه روش‌هایی استفاده می‌کنند؟

معمولا سفارتخانه‌ها و رایزن‌های اقتصادی این کشورها در تهران نقش مهمی در شناساندن بازار ایران، و فرصت‌ها و موانعش، به بنگاه‌های اقتصادی کشور‌های متبوعشان دارند.

از طرف دیگر دفا‌تر مشورتی در مورد ایران به تازگی در شماری از کشور‌های اروپایی باز شده، اغلب با همکاری ایرانی‌ها، برای راهنمایی شرکت‌های خارجی و ایجاد تماس برای آن‌ها در خود کشور.

انتشار جزوه‌ها و کتاب‌های تخصصی هم در مورد بازار ایران بیشتر شده، از جمله کتابی زیر عنوان «بازار ایران: جعبه ابزار سرمایه گذار» که هفته آینده در پاریس منتشر خواهد شد همراه با مطالعه بخش‌های مختلف اقتصادی ایران، از پتروشیمی گرفته تا خودروسازی و دار سازی و کشاورزی.

خوشبینی اروپایی‌ها به باز شدن بازار ایران چقدر است؟

در مورد امضای توافق نهایی بر سر پرونده هسته‌ای ایران خوشبینی به شکلی محسوسی بر بدبینی غلبه می‌کند، حتی بعد از صحبت روز پنجشنبه آیت الله خامنه‌ای، که «له زکو» روزنامه فرانسوی صبح جمعه آن را موضعگیری دو پهلو توصیف کرد.

XS
SM
MD
LG