لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۸

مجلس علیا افغانستان توافقنامه‌های امنیتی با آمریکا و ناتو را تصویب کرد


آموزش نظامی نیروهای افغان
آموزش نظامی نیروهای افغان

مجلس علیای افغانستان روز پنج‌شنبه ششم آذر توافقنامه‌های امنیتی میان این کشور با ایالات متحده آمریکا و ناتو را تصویب کرد که بر مبنای آن ۱۲ هزار و ۵۰۰ نیروی خارجی سال آینده در افغانستان خواهند ماند.

این توافقنامه‌ها پیش از این روز یکشنبه همین هفته در مجلس سفلی افغانستان به تصویب رسیده بود.

هر دو این توافقنامه‌ها محل اختلاف شدید حامد کرزای، رییس جمهوری سابق افغانستان با آمریکا بود. اما در نهایت اشرف غنی که به تازگی مقام ریاست جمهوری افغانستان را عهده‌دار شده است تصمیم به امضای این توافقنامه‌ها گرفت.

خبرگزاری فرانسه گزارش می‌دهد که جنس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو از تصویب این توافقنامه‌ها استقبال کرده است.

به گفته وی، اکنون زمینه قانونی برای ناتو فراهم آمده است که بتواند ماموریت خود را در افغانستان که شامل آموزش و مشاوره نظامی است، از اول ژانویه به انجام برساند.

در همین روز کابل، پایتخت افغانستان، صحنه حملات و درگیری‌های مسلحانه‌ای بوده که آخرین مورد آن انفجار یک خودوری بمب‌گذاری‌شده در منطقه‌ای دیپلماتیک و درگیری میان گروهی از مهاجمان با نیروهای امنیتی بوده است.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام ارتش افغانستان گزارش داد که هدف از این انفجار یک مهمانسرای خارجی در منطقه وزیر اکبر خان شهر کابل بوده که بسیاری از سفارتخانه‌ها و سازمان‌های خارجی در آنجا واقع شده‌اند.

به گفته فرمانده لشکر ۱۱۱ کابل، مهاجمان که دو سه نفر بوده‌اند وارد منطقه شده‌اند و از آنجا که نیروهای افغان نیز در منطقه حضور داشتند، طرفین اقدام به تیراندازی کرده‌اند.

بخش افغانستان رادیو اروپای آزاد، رادیو آزادی نیز به نقل از یک منبع امنیتی تایید کرد که هدف از این انفجار، یک مهمانسرا در منطقه وزیر اکبر خان بوده است.

این گزارش می‌گوید که هنوز تعداد تلفات این انفجار و تیراندازی‌های متعاقب آن مشخص نیست و منطقه همچنان تحت محاصره نیروهای امنیتی است.

رادیو آزادی در عین حال عنوان می‌کند که شبه‌نظامیان طالبان مسئولیت این رخداد را پذیرفته‌اند.

پایتخت افغانستان صبح پنج‌شنبه نیز شاهد حمله‌ به یکی از خودروهای سفارت بریتانیا بود که این رخداد به مرگ پنج نفر از جمله یک شهروند بریتانیایی انجامید. طالبان مسئولیت این حمله را نیز بر عهده گرفته است.

XS
SM
MD
LG