لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۴۸

آژانس: ایران به مفاد توافق موقت ژنو پایبند بوده است


آزانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین
آزانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش ماهانه خود می‌گوید که ایران همچنان به توافقنامه موقت ژنو پایبند است و در عین حال، فرایند تبدیل اورانیوم با غنای‌ بالا را به مدت یک روز متوقف کرده بود.

این گزارش محرمانه که خبرگزاری رویترز می‌گوید در روز جمعه ۲۸ آذر به آن دست یافته است، تایید می‌کند که غنی‌سازی اورانیوم در ایران هنوز در سطح پنج درصد مورد توافق با قدرت‌های جهانی است در حالی که برای ساخت بمب اتمی، سطح غنی‌سازی اورانیوم باید ۹۰ درصد باشد.

این گزارش همچنین عنوان می‌کند که فعالیت‌های ایران در مراکز و تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم و همین‌طور در راکتور نیمه تمام آب سنگین اراک، پیشرفت چندانی نداشته است.

توافقنامه موقت ژنو که آذر پارسال میان ایران و شش قدرت جهانی به دست آمد، جمهوری اسلامی را موظف می‌سازد که فعالیت اتمی خود را محدود کند تا در ازای آن بخشی از تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران لغو شود.

بر اساس این توافقنامه، ایران همچنین باید اورانیوم غنی‌شده در سطوح بالا را که در اختیار دارد به سوخت راکتور تبدیل کند، امری که باعث می‌شود دستیابی احتمالی ایران به سلاح اتمی سخت‌تر شود.

اما گزارش محرمانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی عنوان می‌کند که ایران روز چهارم آذر به طور موقت عملیات تبدیل سوخت را متوقف کرده است.

در همین حال بریتانیا و فرانسه نیز با اشاره به مذاکرات اخیر اتمی میان ایران و گروه ۱+۵ تاکید کردند که تهران در این مذاکرات از خود انعطافی نشان نداده است.

آخرین دور مذاکرات اتمی این هفته در ژنو برگزار شد که در جریان آن معاونان وزیران امور خارجه ایران و شش قدرت جهانی با یکدیگر به رایزنی پرداختند.

این مذاکرات اگرچه از طرف نمایندگان ایران «سودمند» خوانده شد، اما همان زمان نماینده روسیه گفت که هیچ پیشرفتی در جریان کار حاصل نشده است.

روز پنج‌شنبه ۲۷ آذر ماه نیز نمایندگان بریتانیا و فرانسه در شورای امنیت سازمان ملل متحد در اظهاراتی مشابه اظهارات نماینده روسیه در مذاکرات را تایید کردند.

به گزارش رویترز، فیلیپه برتو، دیپلمات ارشد فرانسوی به شورای امنیت سازمان ملل گفت: «به رغم آن که مذاکره‌کنندگان ایرانی در این مرحله به قدر کافی انعطاف‌پذیری از خود نشان ندادند، اما ما معتقدیم که ایران به دنبال توافق بلندمدت است».

وی سپس با اشاره به دور بعدی مذاکرات اتمی گفت: «ما انتظار داریم که ایران دست به انتخابی استراتژیک بزند و تصمیماتی شجاعانه بگیرد».

از سوی دیگر، مایکل تاتام، دیپلمات ارشد بریتانیایی، هم از ایران خواست که در مذاکرات هسته‌ای انعطاف‌پذیری بیشتری از خود نشان دهد.

قرار است دور بعدی مذاکرات اتمی ایران و گروه ۱+۵ اواسط ماه ژانویه برگزار شود در حالی که هنوز مکان برگزاری آن مشخص نیست.

XS
SM
MD
LG