لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۳

دولت ایران ساخت «۱۳ پالایشگاه» را متوقف کرده است


گزارش خبرگزاری مهر می‌گوید که دولت ایران پروژه ساخت ۱۳ پالایشگاه نفت و گاز و مجتمع تولید بنزین در داخل و خارج از کشور را به دلایل فنی و مالی متوقف کرده است.

این گزارش که روز دوشنبه، ۱۵ تیر منتشر شده است عنوان می‌کند که استراتژی دولت حسن روحانی برای تامین بنزین مصرفی در کشور، واردات آن از خارج است.

به نوشته مهر، از همین رو دولت روحانی پالایشگاه‌های نیمه‌کاره و مجتمع‌های در حال ساخت برای افزایش تولید بنزین را به حال خود رها کرده است.

پروژه‌های نیمه‌کاره‌ای که این خبرگزاری از آنها نام می‌برد عبارتند از پالایشگاه نفت آناهیتای کرمانشاه، نفت سنگین خوزستان، نفت سنگین هرمز بهمن گنو، پالایشگاه میعانات گازی پارس شیراز، طرح تثبیت پالایشگاه‌های نفت اصفهان و آبادان، پالایشگاه شهریار تبریز، کاسپین گلستان، مجتمع بنزین‌سازی پالایشگاه بندرعباس، مجتمع بنزین‌سازی پالایشگاه‌های اصفهان و واحد آلکیلاسیون پالایشگاه آبادان.

به نوشته مهر، پروژه‌های نام‌برده به دلایل مختلف فنی، عملیاتی و تامین منابع مالی و اعتباری به طور کامل متوقف شده‌اند و یا از «پیشرفت لاک‌پشتی» برخوردار هستند.

در همین حال بنا بر خبری که مقامات وزارت نفت ایران آن را اعلام کرده‌اند ساخت پالایشگاه‌های نفت ایران در مالزی، اندونزی و سوریه نیز به حالت تعلیق درآمده‌است.

ماه گذشته معاون وزیر نفت ایران گفت که جمهوری اسلامی «فعلا برنامه‌ای برای مشارکت در ساخت این پالایشگاه‌ها ندارد و مبالغی که شرکای ایران برای انجام مطالعات پرداخت کرده بودند، بازگردانده شده است».

ایران در چند سال اخیر هدف تحریم‌های شدید سازمان ملل، آمریکا و اتحادیه اروپا بوده که باعث شده بود برای ماه‌ها به بخش بزرگی از درآمدهای نفتی خود دسترسی نداشته باشد. شرایط تحریم اما با توافق ژنو در آذر ماه ۱۳۹۲ تا حدی ساده‌تر شد و ایران توانست بخشی از درآمدهای حاصل از فروش نفت خود را به دست بیاورد.

در این مدت گزارش‌های مختلفی از تعطیلی پروژه‌های ساخت پالایشگاه‌های ایران منتشر شد از جمله در آخرین سال دولت محمود احمدی‌نژاد که رسانه‌ها از تعلیق طرح ساخت پالایشگاه‌های شهریار، کاسپین، خوزستان، هرمز، آناهیتا و پارس خبر دادند.

XS
SM
MD
LG